Senaste nytt

Uppgraderad Finnair Biljett - Endast Economy till BAEC

trekker

Medlem
Jag borjar med, ja jag vet och har last @agehall budord.

Jag blev tvungen att boka en flight med AY, da det var en kort connection till en Finnair/Flybe sa gick den inte att boka via BA. Nog om detta, flighten var bokad i economy da AY C ar laskigt dyrt for vad man far. Dock 2 veckor innan det var dags for resa sa fick jag ett mail fran Finnair med ett uppgraderingserbjudande - 69 euro for att aka i business ena vagen. Sjalvklart nappade jag och kopte uppgraderingen.

Val hemma efter resan sa nar TP'na val kom in var det endast for ecnomy. Jag har pratat med BAEC som sager att jag borde fatt 80TP och inte 20TP, men nu en vecka efter samtalet har poangen fortfarande inte kommit in.

Hur lange ar rimligt att vanta innan man ligger pa igen? Jag utgar fran att en betald uppgradering skall ge maximalt antal TP, det var BAEC agenten ocksa overtygad om. Men som sagt, inget an sa lange.
 

erhel

Medlem
Jag har fått vänta allt från ett par dagar och upp till tre veckor innan det trillat in. Beroende på belastningen på kundtjänst antar jag.
 

trekker

Medlem
OK, da kom svaret fran BA. Kan detta verkligen stamma? Det stod inget om detta i erbjudandet fran Finnair.

Thank you for contacting the Club - it's nice to hear from you.
I am sorry you were disappointed your flight with Finnair on 6 January 2015 credited with less Avios and Tier Points than you were expecting. I've checked your account and you have earned the correct Avios and Tier Points. Finnair's records confirm that you paid for a promotional upgrade to Business. While this allows you to enjoy the benefits of the new cabin both on-board and at the airport, I'm sorry to say the terms of the upgrade mean you do not earn extra Avios or Tier Points. We have credited your account with the Avios and Tier Points for your original booking in Economy.
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig testat med Finnair, men det är inte helt ovanligt att det blir så när man inte krediterar till det opererande bolagets FFP.

Eftersom situationen är lite ovanlig, så skulle jag nog rekommendera att kolla runt lite på FT och se om det finns mer info där.
 

trekker

Medlem
Okej, jag har haft ett langre samtal med BAEC om detta. Tyvarr for mig sa blir det bara TP for Economy da Finnair inte klassar den uppgraderade biljetten som "riktigt" business. Trots NOLL information om detta vid uppgraderingen sa galler som sagt detta. Personen jag pratade med pa BAEC sa att det tyvarr inte finns nagot de kan gora at att deras partnerbolag missleded folk vid uppgraderingar. Det finns enligt henne uppgraderingar hos bade AA och Iberia (ar inte detta ett BA bolag?) som inte heller ger TP paong for business. De haller tydligen (kan man lita pa detta?) pa och utreder detta just nu med partnerbolag och uppgraderingar och skall satta upp varningar (?) pa BA's site.

Som sagt, Finnair ar inget bolag jag kommer flyga med igen forutom da inget alternativ finns (Finsk inrikes med FlyBe),
 
Toppen