Senaste nytt

Uppgradera med AVIOS

doc

Medlem
Eftersom man får 3 x OB-poäng för de första sex sektorena man flyger på BA, så är det bra om man kan få in några long haul bland dessa.

Dessutom har de varje år dubbla OB-poäng-kampanjer som gör att man kan få ihop en del.

Kanske dags att byta rubrik till Uppgradera med Avios och On Business eller?
 

Hamilton

Ny medlem
Hej,

vet ej om detta är rätt topic att fråga men namnet känns ju lämpligt.

Jag och min fru har lyckats komma över vettigt prissatta (15KSEK) Business Class biljetter till San Francisco i Juli (ARN-LHR-SFO). Jag hoppas nu att kunna uppgradera detta till First Class med Avios, vad är oddsen för att de kommer släppa platser och när släpps i sånt fall platserna? Jag har försökt uppgradera online men det finns inga lediga platser, behöver man alltid ringa när man har en routing utan first som ARN-LHR? Gör det någon som helst skillnad att ha status (BA Silver)? Många frågor men tacksam för input.
 

agehall

Medlem
Håll koll på tillgängligheten genom att söka bonusplatser LHR-SFO. Om du hittar platser på rätt dagar så ringer du BA så fixar de uppgraderingen åt dig.
 

jth

Medlem
Hej,

vet ej om detta är rätt topic att fråga men namnet känns ju lämpligt.

Jag och min fru har lyckats komma över vettigt prissatta (15KSEK) Business Class biljetter till San Francisco i Juli (ARN-LHR-SFO). Jag hoppas nu att kunna uppgradera detta till First Class med Avios, vad är oddsen för att de kommer släppa platser och när släpps i sånt fall platserna?

Om de släpps så släpps de oftast en vecka till 3 dagar innan så ligg på och kolla tillgängligheten LHR-SFO med jämna mellanrum som agehall säger. Jag försökte samma sak mellan LHR-LAX i påskas, ca en vecka innan kom platser i WT+ men tyvärr inget i First.
 

doc

Medlem
Hej,

vet ej om detta är rätt topic att fråga men namnet känns ju lämpligt.

Jag och min fru har lyckats komma över vettigt prissatta (15KSEK) Business Class biljetter till San Francisco i Juli (ARN-LHR-SFO). Jag hoppas nu att kunna uppgradera detta till First Class med Avios, vad är oddsen för att de kommer släppa platser och när släpps i sånt fall platserna? Jag har försökt uppgradera online men det finns inga lediga platser, behöver man alltid ringa när man har en routing utan first som ARN-LHR? Gör det någon som helst skillnad att ha status (BA Silver)? Många frågor men tacksam för input.

Hej,

vet ej om detta är rätt topic att fråga men namnet känns ju lämpligt.

Jag och min fru har lyckats komma över vettigt prissatta (15KSEK) Business Class biljetter till San Francisco i Juli (ARN-LHR-SFO). Jag hoppas nu att kunna uppgradera detta till First Class med Avios, vad är oddsen för att de kommer släppa platser och när släpps i sånt fall platserna? Jag har försökt uppgradera online men det finns inga lediga platser, behöver man alltid ringa när man har en routing utan first som ARN-LHR? Gör det någon som helst skillnad att ha status (BA Silver)? Många frågor men tacksam för input.

Kul att du hittat bra biljetter. Snyggt jobbat.

1. Vad är oddsen?
Omöjligt att svara på. Beror helt på bokningsläget. Inte ens när det finns gott om platser i First till försäljning kan man vara säker på att de släpper bonusplatser.

2. När släpps platser?
Jag skulle hålla koll lite nu och då inför resan, men börja kolla dagligen cirka två veckor före avgång. Enklast kollar du om det finns plaster genom att söka efter bonusresa enkel väg i First från LHR-SFO. Uppgraderingar och bonusresor hämtas nämligen från samma pott. Jag gör så, då jag haft dåliga erfarenheter av att söka efter uppgraderingar i "Manage My Booking".

3. Behöver jag ringa?
Nej, tekniskt sett inte. Du kan ju välja vilka segment du vill försöka uppgradera. Jag skulle dock använda ovanstående metod för att söka tillgänglighet och hittar du biljetter för bonusresor på din flight skulle jag sedan antingen prova uppgradera online eller ringa.

4. Spelar det någon roll om jag har status?
Vad gäller uppgraderingar från CW till F är svaret nej om man är BAEC Silver. De gånger det spelar roll med status är om man är BAEC Gold eller högre. Då har man dels möjlighet att "jokra" fram platser ibland samt att tillgängligheten på bonusplatser i ekonomi blir bättre. Det sista kan underlätta om man försöker boka bonusresor från Sverige. Då kan kortdistansflyget bokas i ekonomi och långdistansflyget i högre klass.
 

Xilan

Medlem
Det kommer bli en tur till Accra för mig, förmodligen i januari.
Jag tänkte försöka mig på att boka i WT+ och sedan uppgradera till C med Avios. Problemet är att jag bara får felmeddelanden när jag söker på hur mycket det skulle kosta. Kan någon hjälpa mig?

Jag tittar på vilka datum som helst, borta i 14 dagar och hittar biljetter i WT+ för strax under SEK 9 000. Hur många avios kostar uppgraderigen till C?
Om man bokar från LHR skulle det kosta 20 000 avios att uppgradera båda vägarna, men som sagt så får jag inte fram hur mycket det skulle kosta hela vägen från Arlanda.
 

Xilan

Medlem
Okej. Det här blir nog svårt att få till.
ARN-LHR-ACC kostar ca 9000:- i World Traveller Plus. Med alternativet köpa och uppgradera till Club World med avios kostar det 35 000 avios plus 15 471:- (Köpa C direkt kostar 19800:)

Som en jämförelse: LHR-ACC kostar ca 13000:- i World Traveller Plus. Med alternativet köpa och uppgradera till Club World med avios kostar det 20 000 avios plus 14 225:- (Köpa C direkt kostar ca 40 000:)

Åker man från Arlanda är det alltså inte bara att det kostar massa avios, man får dessutom ett helt annat pris på biljetten. För resenärer från LHR är det förstås en förhållandevis bättre deal att uppgradera med avios.

Frågor på det?
 
Toppen