Senaste nytt

Uppgradera med AVIOS

trekker

Medlem
Det är generellt väldigt svårt att uppgradera med Avios från ekonomi. Som du skriver krävs högre bokningsklasser som ofta är dyrare än rabatterad affärsklass. Bästa värdet på Avios vid uppgradering av långdistansflyg fås i regel om du köper ekonomi plus (WT+) och uppgraderar till affärsclass (CW). Detta eftersom alla, även billigaste, WT+ biljetten är uppgraderingsbara. Så om du kan åka o WT+ för kunds räkning är det enkelt. Åker du i billigaste ekonomi är enda sättet att försöka få en deal med cash upgrade (i mitt tycke).

Jag forsokte med en cashuppgrade men den skulle ge en hogre totalkostnad for biljetten an om jag kopt CE fran start. Kanske bast att anvanda min 230K Avios till att handla vin.......
 

doc

Medlem
Jag forsokte med en cashuppgrade men den skulle ge en hogre totalkostnad for biljetten an om jag kopt CE fran start. Kanske bast att anvanda min 230K Avios till att handla vin.......

Ja, gör du ett försök att uppgradera kontant på nätet från WT till WT+ kan det bli väldigt oattraktiva priser (över 120 tkr ibland). Jag menade cash upgrade vid incheckningen eller gate då det ibland erbjuds till attraktiva priser. Om man ska uppgradera med Avios ska man inte försöka göra det från ekonomi-biljetter. Bäst att köpa WT+ under kampanj. Kan fås för mellan 6-8 tkr om man har tur. Sedan uppgradera till CW. Jag använder oftast mina Avios för att boka CW direkt eller uppgradera från CW till F.
 

trekker

Medlem
Boka redemptionbiljett i C direkt tycker jag är bästa valet i så fall...

Da det nog kommer bli en hel del BA resor under de kommande 6 manaderna kanske jag kan skrapa ihop 50-100K Avios till - speciellt nar jag far silver. Med en 2-4-1 voucher kanske man kan komma ganska langt med det. Det enda som stoppar en lang resa just nu ar de 2 sma 4-aringarna har hemma som kanske inte gor en lang resa i First eller CW lika kul som om det var endast jag och frugan.
 

trekker

Medlem
Jag menade cash upgrade vid incheckningen eller gate då det ibland erbjuds till attraktiva priser.

Om man koper en uppgradering vid incheckningen, far man TP och Avios som om man kopt CE direkt? Ger detta aven tilltrade till nagon BA lounge? Vad for pris kan man hoppas pa for en uppgradering vid incheckningen for en flight som normalt kostar £450 i business och £150 i Eko?
 

Senator

Moderator
Ja, har ett limited här i UK.

Ett tips då är följande som är rättvist för båda dig och dina kunder.

Jag driver eget och har tidigare jobbat som konsult i ett lite företag i Stockholm. Där hade vi miljoner i resekostnader på 4 gubbar. Vi reste världen runt i affärsklass. Dock betalade inte våra kunder för det, ägaren fakturerade ett schablonbelopp baserat på en hyfsat insikt på riktiga kostnader. Denna typ av tänkande har jag med mig vidare till min egen verksamhet som jag driver idag, tanken är att man ger upp lite i inkomst mot en bättre livsstil.

På long-haul är det fortfarande så att det spelar en roll om man stannar natten mellan lördag och söndag om man vill ha ett bra pris. Så jag räknar schablon på t.ex. ARN-SFO, lägsta pris ut måndag och hem fredag. Det ligger någonstans runt 8 000 - 9 000kr. Så jag har en schablon på:
Inrikes
Inom Europa
Utanför Europa

Sedan har jag:
Dagsresa
Med en övernattning
För varje dag efter det

Med tanke på (även UK) skall du betala N.I samt marginalskatt på allt över £28 000 (eller vad det är) på 45% så kan det vara bättre att ta ut £1 000 mindre i lön varje månad och lägga bruttosumman på hyfsat resande.

Detta blir bra för kunder och dig. Kunderna betalar samma, och du lever bättre.

Skicka PM med emailadress så kan jag skicka dig ett Excelark jag har för att räkna olika schablonbelopp.
 
Toppen