Uppgradera Lufthansa flight med Eurobonus poäng?

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Longreach, 13 Juli 2012.

  1. Longreach

    Longreach Medlem

    Hej,

    Jag blir bara skickad mellan Lufthansa och SAS när det gäller att uppgradera min biljett från Eco (U) til Biz. (Se svar nedanför)

    Jag bokade specifikt biljetter som var "eligable for upgrade" som det står på Luthansas sidor. Möjligen så gäller detta bara för MM medlemmar. Någon som kan hjälpa mig här?



    Svar från Lufthansa:
    We at Miles & More are not familiar with the terms and conditions of your Scandinavian Airlines bonus membership, so we are not in a position to help you with your query. Our mileage values only apply to our Miles & More frequent flyer programme. We suggest to contact the Scandinavian Airlines Service Team for support.

    Your understanding is appreciated.

    Sincerely,
    Your Miles & More Service Team

    Svar från SAS:
    Hei Andreas Roos,

    vi har sjekket din bestilling og det er dessverre ikke mulig å oppgradere din billett som ønsket.

    Med vennlig hilsen
    Scandinavian Airlines
    Jan Sirgård
     
  2. tourist

    tourist Medlem

  3. Longreach

    Longreach Medlem

    Thx!

    Testade att göra ett sök och fanns inga Y och B kvar... Kanske borde samla mer poäng på Miles & More kortet, hade jag haft poängen där hade jag fått uppgradera fårn U och H
     
  4. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    När vi ändå är på ämnet... hur är folks erfarenhet med att uppgradera på United flyg med Eurobonus poäng?
     
  5. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Samma sak gäller väl där? Det är en *A-uppgradering man gör enligt länken som tourist postade. :)
     
  6. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ah! Kört med andra ord... ingen köper ju Y. ;-)
     
  7. Sealord

    Sealord Medlem

    Ort:
    Ekerö
    Land:
    Sverige Sverige
    Försökte vid incheck uppgradera med poäng när jag i somras skulle flyga från Houston (IAH) till New York (EWR) med United, men fick svaret att det inte var möjligt. Fick samma svar när jag besökte Uniteds Presiden Lounge. Men jag gav mig inte, utan frågade en tredje gång vid gaten med samma nekande svar, dock med ett litet tillägg: "Jag ska se vad jag kan göra, sir".

    Går in i planet, sätter mig ner, spänner fast säkerhetsbältet, tar fram tidningen och förstår inte hur de från gaten ska kunna komma ihåg mig och dessutom veta var i planet jag sitter. Nej, det här med "jag ska se vad jag kan göra, sir", är inte mer än amerikanskt ytligt men trevligt sätt att bli av med jobbiga passagerare på - trodde jag. Helt plötsligt dyker en trelig flygvärdinna från First Class upp med ett nytt boardingkort och frågar om jag vill bli uppgraderad till First Class på Uniteds bekostnad.

    Jag vet inte varför jag till slut blev uppgraderad. Envis? Kankse. Eurobonus Silver? Inte troligt. Att jag skulle vidare från New York (EWR) till Arlanda med SAS i business? Ingen aning. Hur som helst är jag nu defenitivt en trogen Unitedkund på mina resor inom USA.
     
  8. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle tro att du råkade få en opup pga EBS. Det är inte helt ovanligt i USA. Jag har fått det på både US, UA och Delta... I USA sker ju detta standardmässigt, även om economy inte är översålt, så det är mycket vanligare än i europa.
     
  9. En del storbolag samt offentliga kunder har avtalspriser som bokas i "B" eller "Y" på priser vi i allmänheten aldrig ser. Dessa avtalspriser gör att det "som oftast" finns platser när man bokar sent.

    I ett tidigare liv hade vi avtalspriser hos min arbetsgivare på rutter som t.ex. ARN-LHR i "B", nästan alltid plats att hitta.

    Jag har en viss förståelse för att det är svårt rent allmänt att förstå skillnaderna på vem som gör vad gällande en biljett och bonusprogram, men det finns en enkel tumregel man kan använda tycker jag:
    Alla frågor kopplat till intjäning eller användning av poäng som t.ex. uppgradering av en resa bör riktas mot det bonusprogram man har, och inte det flygbolag man skall resa med. Man kan inte förvänta att en "Gate agent" hos United på SFO, skall veta hur en Eurobonusmedlem kan få en uppgradering på sina Eurobonuspoäng. Eurobonussidorna på SAS.se är ganska tydliga med vad som gäller, och där kan man ta reda på detta.

    Sedan vet ni kanske att jag själv alltid frågar, men snällt.. Sealord exempel visar att ibland händer det. I 1999, när jag var UA PREM EXEC hade jag försökt uppgradera med miles på sträckan DEN-IAD-FRA, och fick veta det var fullt på sista sträckan när jag kom till IAD. 2min innan dörren stängdes kom man från gaten och hämtade mig på rad 20 och om jag minns fanns milesen kvar på kontot.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×