Senaste nytt

Uppdatera ESTA - US Point of Contact Information.

agehall

Medlem
ESTA behöver inte vara giltigt längre än din vistelse. (Osäker på om det ens behöver vara giltigt under hela vistelsen, men det är nog bra att ha det oavsett). USA har heller inga krav på att passet ska ha X månader kvar efter att man lämnar landet. Jag har själv rest ut ur USA på ett pass som skulle gå ut dagen därpå.
 

mha321

Medlem
ESTA behöver inte vara giltigt längre än din vistelse. (Osäker på om det ens behöver vara giltigt under hela vistelsen, men det är nog bra att ha det oavsett). USA har heller inga krav på att passet ska ha X månader kvar efter att man lämnar landet. Jag har själv rest ut ur USA på ett pass som skulle gå ut dagen därpå.
Standardkravet till USA är sex månader kvar på passet så de har definitivt sådana krav.

Sedan finns sexmåmadersklubben (ja, det officiella namnet är six months club) där bland annat Sverige (och jag tror större delen av, men inte hela, EU tex) är med som fått undantag från det. Mem grundregeln är fortfarande 6 månader, så om man inte har svenskt pass är det nog ingen dum idé att kolla upp det.

Esta däremot behöver bara vara giltigt vid inresa. Hade själv den situationen för ett par år sedan när passet gick ut och jag inte ville förnya det i bara någon månad för att sedan behöva göra om, snål som man är. Står tydligt på Does my ESTA need to be valid for my entire stay in the United States?
 

Magnus.j93

Medlem
Hejsan!

Har en fråga kring ESTA.
Har sedan tidigare ett giltigt ESTA för min tidigare resa till USA.
Nu skall jag mellanlanda i USA och har funderingar på vad man skall skriva på adressfältet när jag skall uppdatera min ansökan.
Räcker det lämna det tomt ?

Tack på förhand
 

mha321

Medlem
Hejsan!

Har en fråga kring ESTA.
Har sedan tidigare ett giltigt ESTA för min tidigare resa till USA.
Nu skall jag mellanlanda i USA och har funderingar på vad man skall skriva på adressfältet när jag skall uppdatera min ansökan.
Räcker det lämna det tomt ?

Tack på förhand
Du behöver inte uppdatera esta alls, så strunta i det. (finns massor av trådar om det här tidigare)

På apis som du fyller i hos flygbolaget skriver du tex "transit to Mexico", "transit to Canada" eller var det nu är du ska till.

Men som sagt, krångla inte till det i onödan med att ändra i esta.
 

chazzie

Medlem
Jag återupplivar tråden lite efter att ha noterat att ESTA nu är omarbetad sen jag senast sökte :)

Jag har nytt pass och söker F-awardresa till i första han Mexico City, därför *kan* det bli aktuellt att byta i USA, eller om jag inte hittar några awards till Mexico City så kan en destination i USA bli aktuell. Jag kan bara välja att jag ska transit i USA eller inte, men jag vet inte och även om/när jag vet det så har jag ingen adress eftersom det kommer att bokas tätt inpå, men det är krav på fältet, fast man kan skriva UNKNOWN, vilket låter lite suspekt men kanske är normalt förfarande?

Någon som varit i liknande situation och/eller har erfarenheter kring detta?
 
Toppen