Senaste nytt

Upp till bevis med Singapore Airlines i Business Class

Jonas C

Medlem
Bara att stämma in i hyllningskören. Riktigt snyggt reportage!

Mycket trevlig reserapport! Skönt att få den som en sammanhållen berättelse här, och inte upphackat i små delar också :)

Varken bilder eller text kan bli mycket bättre än i detta reportage tycker jag, fantastiskt hög klass på båda!

Tack så mycket! :)

STämmer in i hyllningkören, suveräna bilder som vanligt. Ska även sätta upp ett besök på Peninsula vid mitt nästa HK-besök. Kan även rekomendera ett besök på Ozone Bar på RC. Tror att tiden runt skymningen är bäst, då kan man se HK-Island skyline i både dagsljus och mörker.

Det står högt på listan. Fick höra av min vän i Hong Kong att Happy Hour även brukar ske runt skymmningstid, så kanske ännu ett skäl att besöka :)

Fina bilder igen och detaljerade beskrivningar av både reseupplevelse och matupplevelse. Mycket snyggt. Hur får du till bilderna i loungen? Tycker alltid det är lite pinsamt att springa runt att fotografera, man vill ju inte få med nyllet på okänt folk i onödan. Smyger omkring med min Sony RX-100 och plåtar lite på chans.

Jag flyger en del med Singapore Airlines sträckan BNE-SIN, ca 8h, och delar dina upplevelser till hundra procent. Det är samma "regionala" businesstol som är väldigt bekväm i sittande, men inte helt flat och jag har en tendens att glida på lädret i liggande och får spjärna emot vilket kan påverka sömnen. Instämmer också helt att matutbudet på nattflygningarna är en besvikelse. Där är faktiskt Thai bättre som kör full servering om man så önskar. Däremot är servicen och deras sätt att komma ihåg vad men heter mycket imponerande. Loungerna har ett bra utbud i Changi men ser ut som Engelska herrklubbar där man glömt att tända belysningen. Prova Qantas nya lounge på Changi som är funky, ljus och med bemannad bar, ett helt annat koncept!

Slutligen när det gäller fullformatskamera så har jag nyligen bytt till en sådan. Skillnaden från APS-C till fullformat är inte överväldigande (kör nu mest med fasta gluggar för att försöka dra nytta av den större sensorn, men ...). Man får nog ägna sig åt pixel peeping om man vill se tydlig skillnad.

Tackar! Jag upplevde inga större problem med sömnen, men å andra sidan ändrade jag vinkeln på fotstödet så att stolen blev lite mer horisontell. Kör man direkt i sovläget så upplevde jag vinkeln mot golvet som brantare. Jämfört med TK's gamla Business (samma stol som Thai använder på vissa A330 och B777) så är SQ stolen mycket bekvämare ;)

Har inte haft några större svårigheter med att ta bilder i loungen, dock gäller det att vara diskret. Brukar smyga upp när det inte är så mycket folk runtomkring. När loungen är full avstår jag från att ta bilder.

Jag tycker lite tvärtom där det kommer till fullformat, i synnerhet det kortare skärpedjupet, större dynamiska omfånget och bättre bildskärpan som ett resultat av den större sensorn. Men det är som du säger inga överväldigande skillnader, men i lågt ljus märks det av ganska tydligt.

Tack för en utförlig reserapport med många fina bilder. Extra roligt med avsnitt från landsbygden i Singapore. :)

Apropå matservering på nattflygning, de flesta människor har ätit middag så här dags och de som flyger i Business/First class har tillgång till loungen och äta något före ombordstigning. (och på restauranger för dem som loungematen inte duger)
Som vi diskuterade i andra trådar, det kan vara störande för andra resenärer som tänker att sova om flygbolaget serverar en hel 5-7 rätters middag på en nattflyg.

Tack Dr. Miles! Jag märkte faktiskt i loungen att besökarna runtomkring mig kom förbi med stora tallrikar med curry och ris. Förstod inte riktigt varför de valde att äta så mycket innan flygningen, men nu vet jag. Skulle nog ha beställt en skål ramen om jag hade vetat att det inte skulle serveras någon ordentlig mat på flygningen.

De flesta somnade direkt efter takeoff så jag kan nog förstå varför de inte hade en full måltidsservering. Men jag hade gärna uppskattat dessert, vilket inte fanns.
 

Maja

Medlem
Jisses vad sugen jag blev på att åka tillbaka till Singapore, men även att besöka Hongkong! Tack för en fenomenal rapport med finfina bilder.

Kan rekommendera Canon 6D om du vill ha en "billigare" fullformatskamera som ändå är ganska lätt och tar bra bilder i dåligt ljus.
 

Gweilo_2

Medlem
Härliga bilder från Tsim Sha Tsui, väcker gamla minnen från tiden då jag hade kontoret där och tog färjan över till Central varje dag. HK är min favoritstad (som ni kanske förstår av mitt namn:)
Vad det gäller SQ skall det bli mycket intressant att se hur dom (och Changi) klarar konkurrensen från "ME3", tex nu när Qantas lägger mer av sin Kangaroo Route via Dubai och teamar upp med Emirates.
 

Jonas C

Medlem
Oj hjälp! Du har ju satt en helt ny (och galet hög) standard för reserapporter Jonas! Man blir så glad och resesugen :)

Jisses vad sugen jag blev på att åka tillbaka till Singapore, men även att besöka Hongkong! Tack för en fenomenal rapport med finfina bilder.

Härliga bilder från Tsim Sha Tsui, väcker gamla minnen från tiden då jag hade kontoret där och tog färjan över till Central varje dag. HK är min favoritstad (som ni kanske förstår av mitt namn:)

Man tackar så mycket! :) Hong Kong är helt klart en trevlig stad som måste utforskas mer. Rent matmässigt föredrar jag dock Singapore och Tokyo.

Kan rekommendera Canon 6D om du vill ha en "billigare" fullformatskamera som ändå är ganska lätt och tar bra bilder i dåligt ljus.

Har kikat lite på Nikon D610 då jag fotar Nikon. Den och Canon 6D är helt klart trevliga, däremot tenderar vidvinkelobjektiven till fullformat att vara ganska dyra. Man klarar sig förvisso långt på en fast 50mm.
 
Toppen