Senaste nytt

Upp och nervända världen. SAS gentemot Norwegian

Norwegian och deras "från 299 kr"-erbjudanden börjar kännas mer och mer urvattnade.

Fick DY mail här om dagen och det är bara ARN-HEL nuförtiden för 339kr. Alltså t..ex. LLA är på samma nivå som SK som billigaste och du får betala extra för väskan och seat.

Sol och Bad
Stockholm - Alicante,fr 549:-
Stockholm - Nice, fr 549:-
Stockholm - Rom, fr 549:-
Stockholm - Barcelona, fr 549:-
Stockholm - Teneriffa, fr 949:-

Storstäder
Stockholm - Berlin, fr 349:-
Stockholm - Amsterdam, fr 349:-
Stockholm - London, fr 399:-
Göteborg - London, fr 399:-


Norden
Stockholm - Luleå, fr 399:-
Stockholm - Helsingfors, fr 339:-
Stockholm - Oslo, fr 449:-
Stockholm - Köpenhamn, fr 349:-
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Det är helt otroligt vilket genomslag Norwegians profilering som "lågprisbolag med kvalitet" verkar ha fått... Läste precis en artikel på Aftonbladets hemsida där de frågade kända svenskar om deras resvanor.... Bästa resebolag: "Jag gillar Norwegian, de är bra och billiga". Och det här är alltså människor som reser MYCKET.

Det är ju helt otroligt egentligen. Norwegian ska ju ha rikligt med beröm till sin marknadsföringsavdelning.
Sen att det egentligen är lika dyra/billiga som SAS, och att man inte samlar ett enda poäng....det kommer Svensson aldrig reflektera över.
Man har på något sätt lyckats få folk att jämföra deras service i relation till Ryanair och priserna till SAS....hur gick det till?
 

Pandion

Medlem
Fick DY mail här om dagen och det är bara ARN-HEL nuförtiden för 339kr. Alltså t..ex. LLA är på samma nivå som SK som billigaste och du får betala extra för väskan och seat.

Sol och Bad
Stockholm - Alicante,fr 549:-
Stockholm - Nice, fr 549:-
Stockholm - Rom, fr 549:-
Stockholm - Barcelona, fr 549:-
Stockholm - Teneriffa, fr 949:-

Storstäder
Stockholm - Berlin, fr 349:-
Stockholm - Amsterdam, fr 349:-
Stockholm - London, fr 399:-
Göteborg - London, fr 399:-


Norden
Stockholm - Luleå, fr 399:-
Stockholm - Helsingfors, fr 339:-
Stockholm - Oslo, fr 449:-
Stockholm - Köpenhamn, fr 349:-

Ja, priser från 549 kr till Alicante. Har sett dom priserna. Dom finns på hösten. Men då reser man endast ut för 549 kr, och så kostar hemresan typ 1499 kr. Sammanlagt hamnar då biljetten på över 2000 kr utan att något bagage, sittplats eller kreditkortsavgift är medräknat. Med dessa utgifter är man då uppe på 2500 kr... Men det lockar säkert folk!
 

Pandion

Medlem
Det är helt otroligt vilket genomslag Norwegians profilering som "lågprisbolag med kvalitet" verkar ha fått... Läste precis en artikel på Aftonbladets hemsida där de frågade kända svenskar om deras resvanor.... Bästa resebolag: "Jag gillar Norwegian, de är bra och billiga". Och det här är alltså människor som reser MYCKET.

Det är ju helt otroligt egentligen. Norwegian ska ju ha rikligt med beröm till sin marknadsföringsavdelning.
Sen att det egentligen är lika dyra/billiga som SAS, och att man inte samlar ett enda poäng....det kommer Svensson aldrig reflektera över.
Man har på något sätt lyckats få folk att jämföra deras service i relation till Ryanair och priserna till SAS....hur gick det till?

Mitt i prick!

På något vis har Norwegian lyckats fånga essensen i den svenska folksjälen. Lite som IKEA. Det ska vara billigt, men inte dålig för det, utan lagom. Lite som att köpa en Skoda. Den är billigare än en Audi, inte lika fin känsla, men den duger ju gott och väl, och inte behöver väl man sådan där lyx? Näh, och så kör man runt i en Skoda och är jätteglad. Jag tror att gemeneman aldrig skulle 1. Förstå, 2. Vara villig att betala och 3. Tycka det var onödigt att överhuvudtaget betala eller flyga Business Class, även om det till LHR kostar 2590 kr. Man sitter då hellre på en buss ut till Skavsta, betalar 200 kr per person för bussen. Sedan gick ju biljetten på 800 kr med Ryanair, men med alla extra kostnader så är man ju ändå uppe på över 2000 kr per person, men är så nöjd. Eller så betalar man 2000 kr direkt med Norwegian och tycker att det var ju ett bra pris och då får man ju flyga lite finare, utan att det blev för dyrt, och visst är det ju rimligt att man ska behöva betala extra om man vill ha med sig lite bagage (ironi för er som undkom det i texten)

PS.
Jag kör Audi
 

Magino

Medlem
Men då reser man endast ut för 549 kr, och så kostar hemresan typ 1499 kr.

Detta är något jag ofta sett med norwegian och fattar inte att folk luras av detta. Man ska alltid jämföra enkelbiljetter med alla bolag när man reser inom Europa. Ofta kan man ta Norwegian ut och SAS eller British Airways (eller liknande) hem igen.
 

Palazzi

Medlem
Det värsta är att jag "tvingas" flyga med bolaget i mellan varven. ...

Italien verkar vara ett svart hål för alla standardbolag inom Star Alliance... Om man vill till en destination som inte heter FCO, MXP/LIN eller VCE är det tyvärr Norwegian som gäller från Sverige....

Enda alternativet är Lufthansa, men oftast ser resorna ut: ARN-FRA-MUC-PMO. 5-6h totalt och 2.500-3.000 T/R i Low Eco, med i bästa fall 25% intjäning.

Därför uppskattas den nya tågsatsningen Italo mycket! Nu blir det SAS till ARN-FCO & ARN-MXP, sedan snabbtåg genom landet. Löser iofs inte problemet med Sicilien & Sardinien, men man kan inte få allt....:)

PS. Nu när jag letar ARN-PMO i Juli är Lufthansa billigast med 5700kr T/R, då är det t.om så att Norwegians bluffpriser börjar se lockande ut...
 
Last edited:
Ja, priser från 549 kr till Alicante. Har sett dom priserna. Dom finns på hösten. Men då reser man endast ut för 549 kr, och så kostar hemresan typ 1499 kr. Sammanlagt hamnar då biljetten på över 2000 kr utan att något bagage, sittplats eller kreditkortsavgift är medräknat. Med dessa utgifter är man då uppe på 2500 kr... Men det lockar säkert folk!

Det kommer att bli intressant att se hur DY ska kunna hålla deras löfte att t/r Stockholm - New York för 2000 SEK innan seat, bagage och kreditkorts avgift.
 

Pandion

Medlem
Det kommer att bli intressant att se hur DY ska kunna hålla deras löfte att t/r Stockholm - New York för 2000 SEK innan seat, bagage och kreditkorts avgift.

Det tror jag inte att DY kommer att göra. Dom kommer säkert att i början gå ut med en kampanj ARN-NYC för typ 999 kr enkel väg. Sedan kommer hemresan att kosta typ 3000-4000 kr åtminstone.

Låt oss räkna på bränsleåtgången.

"The aircraft will have 291 seats with 32 seats in a separate section at the front. "

Alltså 323 stolar ombord.

"Boeing calculates that the 787 will deliver fuel consumption of approximately 2.4 l/100 passenger-kilometers, assuming average modal load factors."

Avstånd till EWR från ARN är 6303 km.

Total bränsleåtgång från ARN till EWR per pax är: (2,4/100) x 6303=151,272 liter/pax

Literpris för Jet A1 på Arlanda enligt Shell Aviation är 9,95 kr/l på ARN.

Alltså kostar en enkel resa ARN-EWR 9,95 x 151,272=1505 kr.

Om jag förstått det rätt så verkar flygbränsle dock kosta bara häflten så mycket i USA. Det uppgfter jag får fram där är ett pris på ca 5,95 kr/l i USA. Detta skulle innebär att hemresan kostar i bränsle 896 kr per pax.

Detta betyder att tur och retur kostar bara bränslet ca 2401 kr per person. Stor fet chans att det kommer att kosta 2000 kr per person tur och retur med DY till NYC...
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
3.000-3.500kr/pax är väl möjligen rimligt. Antar att de 32 sätena i fronten blir Business/premium Eco. Om de lyckas sälja 90% av dessa varje flight för 10.000-12.000kr T/R /st kan de väl möjligen balansera priserna.
 

Tjaeng

Medlem
Det tror jag inte att DY kommer att göra. Dom kommer säkert att i början gå ut med en kampanj ARN-NYC för typ 999 kr enkel väg. Sedan kommer hemresan att kosta typ 3000-4000 kr åtminstone.

Låt oss räkna på bränsleåtgången.

"The aircraft will have 291 seats with 32 seats in a separate section at the front. "

Alltså 323 stolar ombord.

Detta betyder att tur och retur kostar bara bränslet ca 2401 kr per person. Stor fet chans att det kommer att kosta 2000 kr per person tur och retur med DY till NYC...

Snygg uträkning, och jag tror att din slutsats stämmer bra. Däremot tror jag bestämt att de 291 stolarna inkluderar premiumsektionen på 32 platser.
 
Toppen