Senaste nytt

Upp och nervända världen. SAS gentemot Norwegian

Fredrik

Medlem
DY och FR är åtminstone väldigt duktiga på att framstå som billigast. Det är många omedvetna resenärer som räknar bort legacybolagen direkt eftersom de förutsätter att FR eller DY är billigast per automatik.

Jag kan på något vis förstå den som bokar de allra biligaste biljetterna hos de här bolagen men den som bokar lika dyra, eller dyrare, biljetters som hos SK eller IB förstår jag inte alls. Essensen av en omedveten resenär?
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan på något vis förstå den som bokar de allra biligaste biljetterna hos de här bolagen men den som bokar lika dyra, eller dyrare, biljetters som hos SK eller IB förstår jag inte alls. Essensen av en omedveten resenär?

Det måste vara en medvetslös resenär då. ;)
 
Last edited:

Pandion

Medlem
Det finns rätt många sådana resenärer. Träffar på sådana ibland i Spanien, som glad i hågen berättar att dom flög ner med FR och betalde 2500 kr per person för biljetten med en familj på fyra...
 

Gnopps

Medlem
DY och FR är åtminstone väldigt duktiga på att framstå som billigast. Det är många omedvetna resenärer som räknar bort legacybolagen direkt eftersom de förutsätter att FR eller DY är billigast per automatik.

Jag kan på något vis förstå den som bokar de allra biligaste biljetterna hos de här bolagen men den som bokar lika dyra, eller dyrare, biljetters som hos SK eller IB förstår jag inte alls. Essensen av en omedveten resenär?
Det är precis så det är. Alldeles för många resenrärer söker sin resa på lågkostnadsbolagets hemsida endast, de måste lära sig att jämföra priser!
 

Pandion

Medlem
Visst är det så!

Jag tog också sökte på en weekendresa i slutet på maj när jag och min sambo faktiskt funderar på att åka ner.

Följande priser är pris per person för en biljett, 1 bagage á 20 kg och kreditkortsavgift:

Ryanair: 3589 SEK
Norwegian: 3248 SEK
Iberia: 2159 SEK

Ja, det säger väl allt?

Och hur man än vänder och vrider på det så är ju Iberia inte sämst i denna liga, även om det inte är ett så speciellt bra legacybolag. Såg dessutom att man kan flyga ner med IB i C klass för 5500 SEK...
 

Dr. Miles

Expert
LCCs taktik liknanar som olika märke(brand), bara motsatt riktning.

T ex Adidas, Nike, Puma vill skapa image att deras produkt är bra och trendig. Men det betyder inte automatiskt att deras produkter är bäst. Viktig poäng är att skapa image.

LCC försöker att skapa image som låter folk tro att de är alltid billigast. Men det betyder inte att de är det.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Håller med alla föregående talare. Har ett bra exempel. När jag åkte LIN-ARN på påskafton med familjen, 2 vuxna och två barn betalade vi dryga 1600 kr för hela kalaset med SAS.Biljetten bokad i januari. Vi kunde välja rad 3 och vi om vi velat kunde vi checkat in 92 kg bagage. Detta matchar nog varken FR eller DY.
 

PKF

Medlem
De så kallade lågprisbolagen är en myt!
Åkte till Malaga förra våren med Lufthansa. Betalade 3 300:- för 2 personer. Visserligen mellanlandning i Frankfurt, men eftersom vi har guldkort på Thai (Star Alliance) kunde vi avnjuta lite mat och et par drinkar i Lufthansas Senator launch.
Kollade på kul vad SAS skulle ha: 5 500:- (numera kan man flyga billigt med SAS för de har en direktlinje till Malaga)
Ryanair (Skafsta) ville ha 3 300:- plus 1 600:- för golfklubborna (gratis tack vare guld på Star Alliance).
Lågprisbolaget Norwegian ville ha 8 500:-
 
Toppen