Senaste nytt

Upgraderingstilbud via lodtrækning med SAS

EricT

Medlem
Jag menar att grundtanken ska vara att boka den klass du vill och eller har råd att resa i. Eventuella uppgraderingar eller möjligheter att uppgradera skall ses som ren bonus och man ska vara tacksam för möjligheten.

Jag hör dock många, ( ja vad är många) mer eller mindre kräva möjlighet att uppgradera mm när jag reser och läser. Varför ska man kunna köpa en biljett till USA för 7k och uppgradera för 5 till business när ursprungspris är 22k? Det har tycker jag hos vissa "gått inflation i" att ha möjligheten till billiga uppgraderingar, så att den ursprungliga produkten och konceptet utvattnas.

Jag klagar också ibland på tillgång med mera, men jag ser det bara som en bonus att få chansen att uppgradera till F där det går och jag inte har en betald F.

Ja egentligen tycker jag OptionTown är fel. Det utvattnar konceptet. Uppgraderingar med miles är bra tycker jag för miles är förtjänade då man spenderat pengar. Optiontown gör bara att helhetsintrycket försämras för betalande kunder. Jag reser hellre med tomma platser i kabinen än att ha ett antal "optiontown-killar" brevid mig.
 

Bryant

Medlem
Vänta lite nu.

Är det ok att köpa "billiga" miles för att flyga i first?
Vad är skillnaden från att uppgradera med poäng kontra köpa sig en plats?
Vad är skillnaden mellan att köpa en C stol hos SAS för 3500:- kontra en F stol hos Thai för minimalt med pengar via Avianca?
Skulle vi acceptera att den som köpt sin biljett i F ser ner på awardresenären och tycker denne bör resa i ekonomi som sig bör? Eller personalen ombord för den delen?

Eftersom det inte ges några poäng så är väl majoriteten här inte intresserad av att köpa sig en OpUp?

Blir lite less på kommentarer som handlar om att den som nu köper sig en plats hos SAS för 3500:- är kleti och pleti som man för gudsskull inte vill ha bredvid sig på sin flight. Handlar inte hela detta konceptet att resa så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt? Vill man resa dyrt är det ju jäkligt enkelt och då klarar man sig bra utan alla bra tips på denna sida. Sen är det väl ändå inte 100% av eco resenärerna som erbjuds detta?

Sorry för den negativa energin ;).
 
Last edited:

Totopez

Medlem
Observera att dessa uppgraderingar endast ska erbjudas vid fullbokade GO-kabiner. Nu vet jag inte hur kabinfaktorn brukar se ut, men det kan väl knappast vara alla flygningar vi pratar om? Så på alla andra, icke fullbokade avgångar är alltså OT och poänguppgradering det man kan göra. Precis som förr.
 

aldrighemma

Medlem
Någon som vet om det här konceptet fortfarande används? Verkar helt idiotiskt att erbjuda upgrades utan hänsyn till status, även om det gäller betalda upgrades.
 

Kenny

Medlem
Någon som vet om det här konceptet fortfarande används? Verkar helt idiotiskt att erbjuda upgrades utan hänsyn till status, även om det gäller betalda upgrades.
Jag fick igår erbjudande om upgrade från Go till Plus för 1600 kr på dagens flight från EWR till ARN. (Detta efter att jag fått nej från Optiontown där jag hade betalat 200 euro.)
 
Erbjudandet om att köpa en uppgradering tycker jag låter bra men som ni säger redan i tråden med vissa regler förstås.
Min personliga åsikt är detta endast skulle gälla premium kunder såsom EBP, EBD och EBG.
Då många av de som har dessa nivåer reser i tjänsten och kan inte bestämma eller har en policy som inte tillåter att åka business.
Då skulle jag lätt kunna pynta 7000kr av egen fick för att åka business.
För en tid sedan åkte jag till Tokyo, körde business med SAS och pyntade ca 25K SEK.
Då vill jag såklart inte att någon från Economy ska köpa en biljett för 4995 + 7000 (uppgradering T&R) = ca 12000Kr.
Detta skulle ALDRIG hända på Lufthansa eller liknande.
Vad är nästa steg, att folk börjar klappa vid landning i business? :)


Skulle aldrig hända på Lufthansa, vad pratar du om? Det har hänt massor av gånger, jag har köpt last minute gate upgrade för så lite som 300€ från Buenos Aires och även från Munich till Sao Paulo t.ex. Dessutom är detta inget nytt, du kan köpa uppgradering via Optiontown för 350€ från ECO - BIZ eller uppgradera för din flitigt flygande vän eller förälders Eurobonus points. Vad är skillnaden på det och att SAS nu erbjuder uppgraderings-lotteri om de är överbokade och vill ha in lite mera cash istället för att ge bort uppgraderingen? Massor av flygbolag gör så. Skillnaden är att om du betalar 25K för en C biljett så är du garanterad ett Business säte och allt som hör till i den biljetten kategorien.
 

Magnus_K

Medlem
Skulle aldrig hända på Lufthansa, vad pratar du om? Det har hänt massor av gånger, jag har köpt last minute gate upgrade för så lite som 300€ från Buenos Aires och även från Munich till Sao Paulo t.ex. Dessutom är detta inget nytt, du kan köpa uppgradering via Optiontown för 350€ från ECO - BIZ eller uppgradera för din flitigt flygande vän eller förälders Eurobonus points. Vad är skillnaden på det och att SAS nu erbjuder uppgraderings-lotteri om de är överbokade och vill ha in lite mera cash istället för att ge bort uppgraderingen? Massor av flygbolag gör så. Skillnaden är att om du betalar 25K för en C biljett så är du garanterad ett Business säte och allt som hör till i den biljetten kategorien.
Det förstår jag också.
Tänkte mer att om samma biljett kostat låt oss säga 12K sek vid gate så skulle inte lika många nappa på erbjudandet.
Kostnaden för SAS är ju densamma för flighten i vilket fall som helst.
Tror säkert det är många som chansar på OT för att komma undan billigt.
Rätt eller fel kan vi dividera om länge men SAS bygger ju inte en bra ekonomi på att få massa sista minuten uppgradering.
Min personliga åsikt är att sådana saker urholkar konceptet business.
 
Toppen