Senaste nytt

Upgradering cash på Heathrow

agehall

Medlem
BA har jobbat rätt mycket sista åren med att använda data om passagerare för att avgöra vem som ska erbjudas uppgraderingar och vem som ska få gratis uppgraderingar (inte enbart OpUps). De priser som nämns här är nästan garanterat fare difference och kan därför i princip likställas med ombokning.

BA har en väldigt brittisk/london-baserad syn på saker och ting och de har en hel del premiumresenärer som reser till de flesta av deras destinationer. Jag misstänker att de därför inte känner något större behov av att rea ut uppgraderingar. Vi som har rest en del med BA senaste åren har snarare sett motsatsen ske - för ett antal år sedan kunde man köpa en ekonomibiljett ARN-LHR och i princip vara garanterad att kunna uppgradera för runt 1000kr. Det är mycket mer sällsynt numera.

Jag är väl medveten om att flera bolag infört möjligheter att buda på uppgraderingar, men jag är tveksam till att det är en majoritet. Möjligen i vår närhet, men inte globalt.
 

Canadien

Medlem
Tror nog att flygbolag tjänar på dessa budmetoder. Bättre att sälja flytten från Eko till Business än att behöva göra gratis OPup. Och de som betalat business vet med största sannolikhet inte hur gles kabinen skulle varit utan uppgraderare. Endast extremt medvetna resenärer som skulle uppmärksamma detta och bli irriterade, och de har ju ändå inga andra val eftersom de andra bolagen gör såna här uppgraderingar också.
 

agehall

Medlem
Tror nog att flygbolag tjänar på dessa budmetoder. Bättre att sälja flytten från Eko till Business än att behöva göra gratis OPup. Och de som betalat business vet med största sannolikhet inte hur gles kabinen skulle varit utan uppgraderare. Endast extremt medvetna resenärer som skulle uppmärksamma detta och bli irriterade, och de har ju ändå inga andra val eftersom de andra bolagen gör såna här uppgraderingar också.
Jasså? Jag har fått för mig att IAG går ganska bra. Det blir då svårt att motivera att man ska ge folk incitament att inte köpa deras dyrare produkter genom att ge en billig uppgraderingsväg.
 

Canadien

Medlem
Jasså? Jag har fått för mig att IAG går ganska bra. Det blir då svårt att motivera att man ska ge folk incitament att inte köpa deras dyrare produkter genom att ge en billig uppgraderingsväg.
Skulle du sluta köpa biljett till den kabin du vill resa i för att det kanske går att buda till sig en uppgradering om det finns plats eller är överbokat i Eko? Visst vore det bättre för frekventresenärerna om de istället fick glesare kabin men för bolaget ser de ju en möjlighet att kapitalisera på det som tidigare var gratis OPups.
 

agehall

Medlem
Skulle du sluta köpa biljett till den kabin du vill resa i för att det kanske går att buda till sig en uppgradering om det finns plats eller är överbokat i Eko? Visst vore det bättre för frekventresenärerna om de istället fick glesare kabin men för bolaget ser de ju en möjlighet att kapitalisera på det som tidigare var gratis OPups.
Om du slutar resonera som en snål passagerare och istället tänker på det hela ur flygbolagets perspektiv så är det enklare att förstå varför det inte kommer hända i närtid. BA tjänar bra på deras nuvarande strategi och de satsar mer på att locka folk att boka den dyrare produkten än att fylla ut överblivna platser med billiga uppgraderingar.
 

Senator

Moderator
Om du slutar resonera som en snål passagerare och istället tänker på det hela ur flygbolagets perspektiv så är det enklare att förstå varför det inte kommer hända i närtid. BA tjänar bra på deras nuvarande strategi och de satsar mer på att locka folk att boka den dyrare produkten än att fylla ut överblivna platser med billiga uppgraderingar.

Du missar kanske en viktig kundgrupp i ditt resonemang? Efter mina samtal med diverse flygbolag, så står Corporate Travel för mellan 40-60% av resenärer, beroende av flygbolag. Med tanke på "London Airways" styrka med London som nav och ett fokus på Nordatlanten så kan vi väl anta att deras kundgrupp inte diffar så mycket från detta?

Det är trots allt många bolag som har en sträng ekonomiklass policy, även för rätt seniora anställda med rätt så hög kompensation. Dessa individer har ofta köpkraften att betala för detta själv. Min gissning är att British Airways förstår detta, och ser det som inkrementella intäkter.

Sedan finns det ett annat aspekt på detta om vi tittar på produkten Club Europe. Fram till ganska nyligen, så krävdes en I-klass eller R-klass lör/sön övernattning. Nu är det kravet borta för biljetter runt 3.500kr inklusive skatter. Idag kan vi åka Club Europe på sträckan ARN-LHR rätt så billigt
IW6V2H BA I Round-Trip 1300(SEK) B (LÖRDAGAR)
IW7V2H BA I Round-Trip 1300(SEK) B (SÖNDAGAR)
IM0V2H BA I Round-Trip 2571(SEK) B SU / -- (LÖR/SÖN)
IM4V2H BA I Round-Trip 2571(SEK) B 4 / -- (MIN 4 NÄTTER)
IV2H BA I Round-Trip 2709(SEK) B (INGET LÖR/SÖN KRAV)
Det gör att själva Cash Upgrade är mindre intressant, och det är nog färre Corporate Travel köpare för detta inom Europa jämfört med long-haul.

Min förståelse av Revenue Management (som lekman) är att den primära uppgiften är att hitta rätt balans i supply/demand, inte nödvändigtvis för att maximera intäkter och vinst kortsiktigt på en rutt. Det tar vad jag förstår, en viss tid att etablera en rutt och en kundbas för rutten. Jag gissar (igen som lekman) att det finns rutter med låg yield där alla inkrementella intäkter är bra, medan andra kassako som t.ex. LHR-JFK/EWR kanske inte behöver detta.

Det talas ofta om behovet av fakta i vår diskussioner. Det är bra om vi alla skiljer på
Fakta - verifierbart, helst med källa
Åsikt - vad jag tycker
Erfarenhet - vad jag har upplevt
Rykte - vad jag har hört från overifierbara källor :)

Medlemmar som ställer krav på fakta från andra, borde själva vara flaggbärare gällande verifierbar fakta i en diskussion.
 

mha321

Medlem
Om du slutar resonera som en snål passagerare och istället tänker på det hela ur flygbolagets perspektiv så är det enklare att förstå varför det inte kommer hända i närtid. BA tjänar bra på deras nuvarande strategi och de satsar mer på att locka folk att boka den dyrare produkten än att fylla ut överblivna platser med billiga uppgraderingar.

Självklart det, men samtidigt måste ju en budad uppgradering vara bättre än en opup. Men visst är det en balansgång - är det för enkelt att få igenom ett bud (typ sas plusgrade inom Europa) så blir det bara dåligt för bolaget. Blir det för svårt att få igenom den get folk upp.

Min högst ovetenskapliga undersökning bland kollegor visar på att BA levererar extremt mycket mer opups än något annat bolag jag sett. Har tex en kollega baserad I London som har någonstans 75-80% uppgraderingssnitt från WTP till club (flyger nästan bara longhaul, till USA eller Indien, men inte mer än att han inte kommer högre än silver). Och det måste ju rimligt sett vara ännu sämre för bolaget..
 

Canadien

Medlem
är det för enkelt att få igenom ett bud (typ sas plusgrade inom Europa) så blir det bara dåligt för bolaget.

Är inte så säker på det. Vad kostar det bolaget att flytta plusskylten en rad bakåt, dela ut lite kall storköksmat och några extra poäng? Knappast mer än de 500-600:- de tar för plusgrade.
 

Canadien

Medlem
Visst kan bolaget (Sas) i min kommentar ovan riskera att tappa resenärer i betald Plus om det funnits konkurrens med mycket bättre service men det är det ju rätt knapert med nuförtiden.
 

mha321

Medlem
Är inte så säker på det. Vad kostar det bolaget att flytta plusskylten en rad bakåt, dela ut lite kall storköksmat och några extra poäng? Knappast mer än de 500-600:- de tar för plusgrade.
Nej men det finns verkligen ingen anledning kvar att köpa plus saver, som de ju normalt tar mer betalt för än så.
 
Toppen