Senaste nytt

Upgradera awardsresa?

Andreaszan

Medlem
Hei!

Jag skal boka en resa for min fru & meg til LA i juni/juli och behöver råd:

Bakgrund:
1. Jag har just passerat 90.000 poäng så EBD for nesta år er klart.
2. Jag har 400.000 poäng & 4 stk 2-4-1 vouchers, 2 går ut i år.
3. Det er svårt att utnytta 2-4-1 voucher for familjeresor då vi er 5.

Frågeställning:

Jag vill flyga i C eller F-kabin, SAS er ok. Allra helst vil jag använda en av mina amex-vouchers, men hittar enbart platser i SAS plus. Kan man upgradera en awards billett, antingen innan eller ved incheck/boarding?
Eller er dette risikosport?

Så, om jag måste köpa billett, skal jag heller satsa på BA/One World? Jag hadde BAEC Gold et par år men anvendte det aldri, så det er lite poänglöst. Inte hittar jag några awards resor med BA heller.

Eller skal jag legge turen via SAS och ende upp långt över 90.000-gränsen?

Budget er 30k-ish pr pers. Lufthansa skal ha 45 ser det ut som, och det er lite overkill....

Råd mottages med glädje...
 

palmen

Moderator
Enligt reglerna går det inte att uppgradera en awardbiljett. Det är dock flera som lyckats göra det vid gate även fast det inte ska gå.
 

Dr. Miles

Expert
Og köpa en GO/Plus-billett och upgradera med poäng, kan man vara trygg på at det går igenom? Troligtvis inte?
När det gäller uppgradering med poäng eller pengar, ingenting är garanterad.
Med tanke på att ni är fem perssoner som reser tillsammans, skulle jag säga att chansen att bli uppgraderade för alla fem är väldigt liten, speciellt om vi pratar om båda vägar...
 

Andreaszan

Medlem
Forlåt, jag ser att jag er lite otydlig. Det jag forsöker skriva er att det er svårt att använda mine vouchers när familien skal ut på resa. Just denne resan er barnfri och er derför et bra läge for 2-4-1-resa...

Risken med forslaget til Abbs er att jag inte hittar C-billetter med SAS, och på denna resa vil jag gärna sitta i C eller F. Jag skal definitivt kolla Lufthansa 2 veckor innan, men det kräver igen att jag bokar flexible billetter til et något högt pris...
 

Abbs

Medlem
Att hitta platser i C för juni/juli till LA är i princip omöjligt så nära inpå. De brukar vad jag vet ta slut väldigt snabbt cirka 11 månader innan.

Kan ju vara värt och kolla om det finns alternativa routings till LA, via t.ex Kanada.
 

Ormen

Medlem
Lite komplicerat att hjälpa eftersom det inte framgår varifrån du vill resa etc. men finns gott om awards med t.ex Lufthansa+United Köpenhamn-Frankfurt-LAX/SFO i både business och first (förutsatt att dessa United-awards inte bara gäller Uniteds egna awards). Boka en sådan och se sedan om det dyker upp LH F när det närmar sig.
Alternativet är såklart att flyga till någon annan stad i USA och sedan boka ordinarie biljetter till LAX.
Finns t.ex award på LH-metall i C till Seattle.
 
Toppen