Senaste nytt

Upgrade på GO vs Cash/Points från start

Låt oss säga att en resa i GO longhaul till *whatever* kostar 5000 kr. Uppgradering till Business kostar 40000 poäng (låt säga att det är budet man lägger och det går igenom).
Hur tänker man om man jämför med resor som kan betalas med cash/points? Om man drar regeln till 5000 kr och poängantalet blir i runda slängar samma, och sen testar man Business Saver, drar regeln till kanske 7000 kr och ett poängantal som överensstämmer ungefärligt med vad man tycker är värt för en uppgradering?

Är det någon med mer erfarenhet än jag (nybliven EBD men EB-medlem i strax under 2 år) som kan berätta lite om hur ni tänker i liknande scenario?
 

agehall

Medlem
Jag resonerar alltid som så att om det går att undvika uppgraderingar så är det bäst. Dvs jag tycker man ska boka den klass man vill resa i direkt.

Så fort man blandar in uppgraderingar i ekvationen blir det en chansning och det tycker jag personligen inte om.
 

Canadien

Medlem
Generellt så är SAS bästa tillgång ganska dåligt värde för poängen, även om du drar upp slidern till 7000 SEK så blir väl poängkostnaden minst 120000p för en Business t o r till t ex LAX. För 120000p kan man ju resa två personer i Business med en Amexvoucher samma sträcka. (Om man nu hittar platser förstås)

Jag ser bästa tillgång på longhaul som en nödutväg om man absolut måste iväg något speciellt datum och inte vill betala fullpris i cash.

På kortare europaresor är det inte så fasligt dyrt med points-n-cash tycker jag.
 

Agö

Medlem
Generellt så är SAS bästa tillgång ganska dåligt värde för poängen, även om du drar upp slidern till 7000 SEK så blir väl poängkostnaden minst 120000p för en Business t o r till t ex LAX. För 120000p kan man ju resa två personer i Business med en Amexvoucher samma sträcka. (Om man nu hittar platser förstås)

Jag ser bästa tillgång på longhaul som en nödutväg om man absolut måste iväg något speciellt datum och inte vill betala fullpris i cash.

På kortare europaresor är det inte så fasligt dyrt med points-n-cash tycker jag.
Hur är det nu? Tjänar man poäng på bästa tillgång?
 

pswe

Medlem
Jag håller med om att det är tveksamt poängvärde på att boka den för ca 120000.
Jag har dock motiverat det för mig själv med två justeringar, dels tjänar jag in några fler poäng, men framförallt när jag reser själv och följande resa är för två, så har jag sett det som ett sätt att "undvika" courtesy upgrade. Poängkostnaden kan då eventuellt minskas med halva besparingen för de två uppgraderingar vid gate som sparas nästa resa.
 
Generellt så är SAS bästa tillgång ganska dåligt värde för poängen, även om du drar upp slidern till 7000 SEK så blir väl poängkostnaden minst 120000p för en Business t o r till t ex LAX. För 120000p kan man ju resa två personer i Business med en Amexvoucher samma sträcka. (Om man nu hittar platser förstås)

Jag ser bästa tillgång på longhaul som en nödutväg om man absolut måste iväg något speciellt datum och inte vill betala fullpris i cash.
Har man diamondkort får man dock 30% poängrabatt (vid bokning minst 14 dagar innan avgång) och man tjänar ju in en hel del poäng (dessutom baspoäng som hjälper till att förnya status) på en longhaul. Så med diamondkort kostar resan i ditt exempel 84000 poäng och i runda slängar tjänar man in 20000 poäng så nettokostnaden i poäng är ca 64000 (och man är en bra bit på vägen att förnya sitt diamondkort på bara en resa).
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Jag hade inte kollat priserna, 155000 plus 7100 SEK verkar en Business till LAX kosta om man reser Må-To, och ger 24k i intjäning. Hittar man Business saver båda vägarna så blir det ca 118000 plus 7000 SEK, som ger 18k i intjäning.

Detta är med avdragen Diamondrabatt på 30%. För statuslös är det dyrare.
 
Toppen