Senaste nytt

United MileagePlus som alternativ till SAS EuroBonus

Fredrik

Medlem
Idag meddelade UA att det är nya intjäningsregler från och med nästa år som, vad jag kan se, tar bort behovet av mileage runs.

Starting in January 2014, Premier qualification for members living in the United States will include a minimum annual spending level. We will track this new requirement with Premier qualifying dollars (PQD) – dollars spent on most United tickets, including partner flights, and Economy Plus purchases. The changes will not affect Premier qualifying miles (PQM) or Premier qualifying segments (PQS). The new criteria will look like this:

Premier Silver: [25,000 PQM or 30 PQS] and $2,500 PQD
Premier Gold: [50,000 PQM or 60 PQS] and $5,000 PQD
Premier Platinum: [75,000 PQM or 90 PQS] and $7,500 PQD
Premier 1K: [100,000 PQM or 120 PQS] and $10,000 PQD

A minimum of at least four paid flights operated by United, United Express, or Copa Airlines will be needed to qualify for any Premier status.

Starting in 2014: Changes to Premier qualification | Milepoint
 

AABack2ARN

Medlem
Idag meddelade UA att det är nya intjäningsregler från och med nästa år som, vad jag kan se, tar bort behovet av mileage runs.



Starting in 2014: Changes to Premier qualification | Milepoint

Varför tar det bort behovet av mileage runs? Missar jag något, men det är ju så att man fortfarande måste uppnå 100000PQM för att exempelvis uppnå Premier 1K.

Och dessutom $10000 är inte så jäkla mycket pengar (och har du deras kreditkort kan du slippa kravet på PQD om du spenderar tillräckligt mycket på kortet) om du flyger mycket UA. Däremot blir det ju mindre intressant att göra MR på SK, AC och liknande,

Det var ju dessutom vänligt av UA att ta med deras egna "skatter" i form av bränsleavgifter ;)
 
Varför tar det bort behovet av mileage runs? Missar jag något, men det är ju så att man fortfarande måste uppnå 100000PQM för att exempelvis uppnå Premier 1K.

Och dessutom $10000 är inte så jäkla mycket pengar (och har du deras kreditkort kan du slippa kravet på PQD om du spenderar tillräckligt mycket på kortet) om du flyger mycket UA. Däremot blir det ju mindre intressant att göra MR på SK, AC och liknande,

Det var ju dessutom vänligt av UA att ta med deras egna "skatter" i form av bränsleavgifter ;)

Om vi tar ett exempel.
100.000 PQM kan uppnås med att man åker: ARN-EWR-IAH-GIG-IAH-EWR-ARN 5 gånger.
Det kostar 6700 SEK per gång.
6700 x5 = 33.500 SEK

Nu är ex-ARN ingenting USA resenärerna direkt använder men ville bara ta ett exempel.
Det går dessutom att komma ner klart lägre än 33.500 SEK.
Gissar att man kan nå 100.000 PQM för 20.000 SEK om man maximerar.

Alla har inte kreditkort och alla kan inte skaffa men givetvis är det en stor fördel att man kan betala räkningar, köpa saker till huset etc och beta av det på så vis.

Ett annat exempel:

BOS-SFO-SAN (3144 miles) kostar strax under 700 SEK enkel väg.
700 SEK x32 = 22.400 SEK

Som sagt, det går förmodligen att komma under 20.000 SEK till och med utan problem. :)
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Varför tar det bort behovet av mileage runs? Missar jag något, men det är ju så att man fortfarande måste uppnå 100000PQM för att exempelvis uppnå Premier 1K.

Stämmer att det kan finnas ett behov av att nå en högre gräns för någon som ligger precis under men typen medveten privatresenär har inte så mycket att hämta i det här systemet om det ändå finns en minimisumma man måste betala. En minimisumma som ligger mer än dubbelt så högt som mileage runs brukar ligga på.


Och dessutom $10000 är inte så jäkla mycket pengar (och har du deras kreditkort kan du slippa kravet på PQD om du spenderar tillräckligt mycket på kortet) om du flyger mycket UA. Däremot blir det ju mindre intressant att göra MR på SK, AC och liknande,

10000 dollar är ändå uppemot 70000 kronor och det är inte peanuts för någon som flyger privat om man inte tjänar väldigt bra. Poängen med kreditkorten är intressant för uppenbarligen är man lönsam som kund om man har ett kreditkort med flygbolagets namn. Här kan man fundera på lite saker.

Som svensk är det dock andra regler. Inga kreditkort men inga pengakrav heller.
 

AABack2ARN

Medlem
Men det bygger ju på att man reser i ekonomiklass? :confused:

Huva!

P.S. Point taken. Jag hade nog ändå trott att UA skulle satt en högre gräns än så så jag var för en stund positivt överraskad...
 

Magino

Medlem
Ett annat exempel:

BOS-SFO-SAN (3144 miles) kostar strax under 700 SEK enkel väg.
700 SEK x32 = 22.400 SEK

Som sagt, det går förmodligen att komma under 20.000 SEK till och med utan problem. :)

Premium 1K i all ära men faktum är att till och med Premium Gold ger Star Alliance Gold. Så de som är skrivna utanför USA kan nå *G hos UA för 11.200 SEK enligt Andreas Erikssons väldigt förmånliga rutt.
 
Toppen