Senaste nytt

United MileagePlus som alternativ till SAS EuroBonus

Senator

Moderator
Under min tid som UA Premier Executive och Continental Gold fick man som Europa baserat resenär gratis United Club medlemskap. Vet inte om detta gäller längre, men då hade man i alla fall aldrig något tjafs om man hade inrikes resor i USA utan internationella anknytningar...
 
Men alltså, är det inte onödigt med så pass många medlemskap? Lite som när man var liten och skulle sälja för båda jultidningskatalogerna men med facit i hand borde ha valt en för att ha chans på bättre premier? =)

Programmen har olika användningsområden. Jag har SAS Eurobonus Amex och Mastercard och genererar därmed en mängd EB poäng. USDM och Avianca erbjuder grymma poängerbjudanden (och även United verkar det som) och används till det. ANA använder jag för att kunna använda deras awardmotor. Asiana har jag en liten specialare med - ni som var på julavslutningen vad jag talar om. Qatar använde jag för mina QR flighter.

Eurobonus för Star Alliance status.
Qantas för OneWorld status.
Flying Blue för SkyTeam status.

...ja du hajar...
 

Swisser

Medlem
Jag instämmer i att MileagePlus verkar klart intressant inom *A. Speciellt nu när det i princip är klart att US och AA går samman och hamnar inom oneworld. Förra året förlorade vi ju också tyvärr ett annat bra *A bolag, BMI, som hade ett mycket bra FFP-program Diamond Club. Alla FFP-program har olika för-och nackdelar, vilka ofta diskuteras på detta eller andra forum. Var och en av oss har olika behov och därför kommer olika FFP-program eller kombinationer av dessa att vara lämpliga för var och en av oss. Jag håller med björnström att man kan använda olika program för olika syften och därför är det lämpligt med fler än ett medlemskap.
 

Dr. Miles

Expert
Men alltså, är det inte onödigt med så pass många medlemskap? Lite som när man var liten och skulle sälja för båda jultidningskatalogerna men med facit i hand borde ha valt en för att ha chans på bättre premier? =)

Flygbonusprogram (FFP) är ungefär som borr till borrmaskin. Det går inte att ha bara en borr för att göra jobbet.
 

henrik l

Medlem
En annan fundering om UAMP är hur det ser ut med tillgängligheten i F med LH och LX. Gjorde lite randomsökningar på FRA-ICN om 14 dagar och enligt UA's sida fanns det plast. Dubbelkollade även med LH som också visade plats. Är det "som vanligt" att LH släpper F ca 14 dagar för avgång?
 

Dr. Miles

Expert
En annan fundering om UAMP är hur det ser ut med tillgängligheten i F med LH och LX. Gjorde lite randomsökningar på FRA-ICN om 14 dagar och enligt UA's sida fanns det plast. Dubbelkollade även med LH som också visade plats. Är det "som vanligt" att LH släpper F ca 14 dagar för avgång?

Man kan inte lita på Lufthansa First award tillgänglighet på United Mileage Plus. Det visar phantom availability.
 

Alx

Medlem
Under min tid som UA Premier Executive och Continental Gold fick man som Europa baserat resenär gratis United Club medlemskap. Vet inte om detta gäller längre, men då hade man i alla fall aldrig något tjafs om man hade inrikes resor i USA utan internationella anknytningar...

Numer får man tyvärr bara en liten obetydlig rabatt på United Club. Till och med som 1K måste man köpa medlemskapet... Urdåligt... Vet inte riktigt vem som gör det när man kan köpa ett för ett Priority Pass för ett lägre pris, eller ännu hellre få ett gratis via t.ex. amex! Antar att detta faktum är anledningen till att UA nyligen stängt möjligheten att gå in i deras lounger med Priority Pass utställda i USA!! Europeiska Priority Pass kort fungerar utmärkt. Ibland har vi "tur" som européer!

Som jag har förstått det kör den kreative amerikanen numer ett Aegean Race en gång och får tre års tillgång till United Club... Undrar hur de ska försöka stoppa amerikanen från den möjligheten?! :D

Internationell connection ger dock alltid tillgång till lounge även inrikes.
 
Last edited:

Swisser

Medlem
Jag har tittat lite på MileagePlus T&C och förstår inte riktigt vad som gäller för bonusresor som bokas med Star Alliance partners. Jag trodde att det gick att göra ändringar på en redan påbörjad R/T-bonusresa, men när jag läser följande villkor så blir jag osäker på vad som verkligen gäller: "When flying with one of our Star Alliance partners, changes must be made at least 24 hours before departure."

1. Vad menar de med "departure"? Syftar de på första flygsegmentet eller på varje nytt flygsegment?

2. Kan jag göra följande ändringar i en redan påbörjad R/T-bonusresa när jag flyger med Star Alliance partners;
- ändra, lägga till eller ta bort ett flygsegment?
- ändra kabinklass
- ändra flygbolag

2. Om jag kan göra ovanstående ändringar i en redan påbörjad bonusresa med Star Alliance partners, måste ändringarna ske senast 24 timmar innan avresan för det/de aktuella flygsegmenten?
 

Dr. Miles

Expert
Du kan ändra datum/flight på din bonusresa efter avresa, dock ändring måste ske minst 24 timmar före planerad avgångstid.

T ex
2013-04-18
SK1417
Stockholm 07:10 - Köpenhamn 08:25

Du kan ändra denna flight om du ringer till Uniteds kundtjänst senast 07:10 på 2013-04-17 lokaltid (svensk tid).
 
Toppen