United married segment vs. multiple segments -- check in skillnad?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Falcon50, 15 Juni 2015.

1. Falcon50

Falcon50 Ny medlem

Hej,

Skall boka en resa till Panama senare i sommar genom united.com (operated by Copa/Lufthansa). Om jag kör hemresan som ett married segment får jag ett pris som är 6000:- dyrare än om jag bokar segmenten separat i en multiple destinations-bokning. Jämför:

Panama-Göteborg (via Washington och Frankfurt)

Panama-Washington-Frankfurt-Göteborg

Även om dessa ligger på samma bokningsnummer i båda fallen antar jag att i det senare fallet genereras separata biljettnummer för varje leg och att jag då riskerar att behöva checka in igen mellan varje flight. Någon som vet eller har erfarenhet om det går att checka in hela vägen även med segmenterad bokning?

Tacksam för input.
    //C

Last edited: 16 Juni 2015
  2. Christian R

Christian R DYKWIA

Jeg forstår ikke lige hvad du mener med Married Segments, men sålænge du har 1 PNR bør alt være fint og de kan checke dig ind hele vejen. Når du booker hos United får du kun 1 billetnummer.

3. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, det går att checka in hela vägen. Det ska vara ok även med bagage. Allt hamnar på samma bokning ändå, så det är bara att köra.

4. Budgetresenär

Budgetresenär Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flying P och agehall gillar detta.
  5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, married segments är inget du själv kan välja. Det är ett otyg som flygbolagen påtvingar oss..

6. mtlmr

mtlmr Medlem

Skillnaden i pris beror kanske på att din bokning på multicity blir en FARE (X) genomgående, som är dyr, medan din multicity-bokning klipper ihop tex GOT-Frankfurt T/R (Y) på en fare och sedan Frankfurt-Panama på en fare (Z), men på samma biljett.

Du märker när du flyger ingen skillnad på alternativen, men din bokning blir billigare då alternativ 2's Y+Z totalt blir billigare än alternativ 1's X.

agehall gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!