Senaste nytt

United harmoniserar bokningsklasser mellan United Polaris och Domestic First

Senator

Moderator
Eftersom United har stängt bokning för Global First i juni, så har jag väntat på att United skall också droppa bokningsklasser F och A från deras inventory inrikes.

När jag nu har tittat på ORD-FLL, ORD-MIA, EWR-MIA i mellandagarna så verkar det som att United under helgen har harmoniserat detta. American gjorde samma sak för snart två år sedan.

United Polaris/United Business (regional)/United First (inrikes) kommer ha följande klasser:
J, C, D, Z, och P. Detta är den exakta ordning alla North Atlantic Joint Venture bolag använder för Business Class.

Har detta några praktiska konsekvenser? Beror på program: Miles & More har A-klass inom USA varit en guldgruva med 300% intjäning. Jag antar vi ser en ändring för EuroBonus också, och det kan inte bli sämre än idag :)

Jag skulle kolla ni som har revenue bokning i business med United från W19 nästa söndag om det har ändrat sig.
 

ELOS

Medlem
Jag har en bokning med Swiss first till SFO (A-klass) och vidare med United A klass SFO-Maui (OGG) bokad för ett halvår sedan. Rimligen kan de inte ändra redan utställda bokningsklasser till det sämre???
 

ELOS

Medlem
Tittade nu och "sluskarna" har ändrat från A klass till D klass utan att meddelad detta! Vad säger Du Senator - ska jag eller har möjlighet att vidta någon åtgärd?

upload_2018-10-21_16-31-15.png
 

AABack2ARN

Medlem
@ELOS: Till vilket program skall du kreditera United-flighterna?

Är det Eurobonus så har du dragit en vinstlott eftersom D krediteras med 150% och A enbart 100% (vilket för övrigt känns absurt).
 

Senator

Moderator
@ELOS jag skulle flyga som det är nu och sedan ta upp detta retroaktivt med M&M. Men det är inte deras problem kan jag tycka.

Dock förvånad det blir D och inte J
 

AABack2ARN

Medlem
Det är väl mest vid bokningstillfället det är avgörande. Platser i J brukar det finnas kvar tills det är fullt medan D kan vara utnollat mycket tidigare och då riskerar man hamna i ekonomiklass på en transatlantiskt förstaklassbiljett :(

Så här ser mappningen ut på en LX A-biljett till UA

001 STODEN 15NOV18 LX SEK 41589 ARCSE5W STAY- V/12MBK-A
FARE CLS EXPLANATION BOOK CODES
-------- ---------------------- ----------
ARCSE5W FIRST CLASS EXCURSION FARES A
ARCSE5W BETWEEN AREA 2 AND AREA 1 FOR ROUND TRIP FARES
ARCSE5W FOR ADULT

BOOKING CODE EXCEPTIONS FOR CARRIER: UA
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS BETWEEN USA-CUBA
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS 2840-2939
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS 2950-3149
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS FLTS 6400-9999
IF VIA LX A- FARES
VIA UA D REQUIRED WHEN AVAILABLE
IF VIA LX ALL FIRST
VIA UA J REQUIRED WHEN OFFERED
IF VIA LX ALL FIRST
VIA UA Y REQUIRED
IF VIA BR BETWEEN CHINESE TAIPEI-CHI FLTS 0055/0056
VIA UA NO BOOKING CODE DATA EXISTS
IF VIA BR BETWEEN CHINESE TAIPEI-HOU FLTS 0051/0052

Min tolkning är att om inte D finns borde det bli J men blir lite tveksam på tillägget "WHEN OFFERED"
 
Last edited:

ELOS

Medlem
Ja jag var egoistisk och tänkte på mitt MM konto men de kommer de facto ha snott drygt 3000 miles från mig genom att ändra A till D.
 
Toppen