United först ut att testa Split Scimitar winglets

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Alx, 18 Juli 2013.

  1. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    1 person likes this.
  2. olsson

    olsson Medlem

    Ort:
    Bergen
    Land:
    Norge Norge
    Jag gillar första bilden och all photoshop med guld och massa reflections i scimitaren och "vanliga" wingleten och stjärten samtidigt som vad jag antar är ett riktigt foto inte visar något utav det.

    Hur mycket efter konstruktion är winglets/sharklets och nu split? Känns som det finns modeller redan i Boeing/Airbus Cad modeller men de vill tjäna mer i service avtal genom att släppa uppdateringar? Inte för det är fel såklart. Jag är bara nyfiken i en strut.
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Rent logiskt tycker jag det känns som att winglets bör ge en positiv effekt. Men någon som har läst mer flödeslära än mig får nog uttala sig om ifall det faktiskt är så.
     
  4. jlarsson

    jlarsson Medlem

    Ort:
    Säffle
    Land:
    Sverige Sverige
    Rent tekniskt så förlängs vingen och får större lyftkraft vilket reducerar bränsleförbrukningen.
     
    Last edited: 18 Juli 2013
  5. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nja... reducerar bränsleförbrukningen stämmer, men inte att vingen förlängs.

    Lekmannaförklaring: I korthet fungerar en vinge ungefär att det bildas ett tryck uppåt på undersidan av vingen (och ett undertryck på ovansidan) vilket ger planet dess flygförmåga. På vingspetsen möts dessa två krafter och då bildas "små tornados" (dum förklaring men kan inte komma på någon bättre) vilket innebär en energiförlust.

    Vad wingletsen gör är att den förhindrar denna uppkomst. Minskad energiförlust ger i sin tur bättre bränsleekonomi.

    How Things Work: Winglets | Flight Today | Air & Space Magazine
     
  6. DrKlas

    DrKlas Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    I sista stycket i länken ovan står det "We find that it really doesn't matter what kind of wingtip device you use-they're all like span,". Virvlarna runt vingspetsarna minskar eller den effektiva vinglängden ökar. Två olika sätt att se på saken.
     
  7. Johan_G

    Johan_G Medlem

    Ort:
    NYO
    Land:
    Sverige Sverige
    Det verkar alltså som att winglets blir allt större och sparar allt mera soppa, undrar om Michael O'Leary sitter och drömmer om TIE fighter-winglets nu? ;)
     
    1 person likes this.
  8. Bamsefar

    Bamsefar Medlem

    Nej så är det inte - titta på dreamliner med sina bakåtsvepta vingspetsar.... Liknande men inte samma...

    Jag tror inte vi sett det sista inom hur man kan hantera de strömmade virvlar som förekommer i ytterkant av vingarna - såvitt jag kan notera så väntar jag på minst en lite radikal variant - men jag kan såklart ha fel. I vilket fall, ljust aerodynamiken och vikten på inredningen är områden som kommer fortsätta utvecklas i rask takt - sedan återstår såklart frågan om hur många flygbolag, utöver RyanAir och Norweigan, som vågar satsa på detta - kan ju förlora kunder...
     
  9. Patrik

    Patrik Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hur påverkar detta luftströmmarna som var tänkta att användas för formations flygning över atlanten för att spara soppa? Samma som flyttfåglarna nyttjar för att spara energi under långflygningar?

    V-formation sparar flygplansbränsle - NyTeknik
     
  10. Bamsefar

    Bamsefar Medlem

    Men så flyger man redan militärt, så det är ingen nyhet. Dock har jag aldrig hört talas om det för civilkärror, det är antagligen för osäkert helt enkelt. Man flyger knappast inom fem meter mellan två 787or eller A380.....
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×