United Airlines lämnar JFK för gott. Flyttar all transkontinental trafik till Newark

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Jonas C, 16 Juni 2015.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Efter sju år av förluster så har United Airlines beslutat att lämna JFK helt och hållet. Alla Premium Service flygningar till västkusten flyttas till Newark.

    http://www.nytimes.com/2015/06/17/b...k-and-shift-west-coast-flights-to-newark.html

    Ser personligen bara positiva fördelar med detta då man mer eller mindre blir garanterad BusinessFirst vid resor till västkusten. Nackdelen blir dock att många 757-200 försvinner från Europarutterna.
     
  2. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    De kanske har ekonomiska skäl till det men det verkar mycket konstigt att en av US3 inte klarar av att driva lönsam trafik från JFK som ändå är en storflygplats som ligger på Long Island, nära Manhattan, Connecticut osv där det finns pengar.
     
  3. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Grejen är ju att det endast är PS-flygen som går från JFK. Så de har inga egna matarflyg in till JFK. Känns bra mycket smidigare att ha allt samlat på samma flygplats.

    Är det verkligen så stor skillnad på att ta sig till de båda flygplatserna från Manhattan? Förstår att det beror på var på Manhattan man ska.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Såvitt jag förstår är det lättare att ta sig till JFK från finansdistriktet.

    Vad gäller att ha allt samlat så kan jag se det nu men varför har de hamnat i det läget från början? Man tycker ju att New York-området skulle kunna bära tre flygplatser(JFK, Newark, LaGuardia) för United. Olika människor har olika behov och totalt borde det ha funkat.

    Kan man tycka.
     
  5. Christian R

    Christian R DYKWIA

  6. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Då luktar det snarare oligopolhänsyn än förluster.
     
  7. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Om man tar tunnelbanan så är Wall Street lättast att nå från JFK. Annars har jag svårt att se stor skillnad.
     
    Vaniljvodka gillar detta.
  8. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag måste vara lite trögtänkt, men varför innebär detta att 757or försvinner från Europa-trafiken?

    De har ju idag tillräckligt med plan för att flyga från både EWR och JFK. Är det så att man inte kan använda sig av p.s.-planen på Europa-linjerna? Eller ersätter man dagens 737or på transkontinentala linjer så att det blir 757or rakt igenom?

    Borde inte detta också innebära att man kan flytta ihop lite oneworld-bolag på JFK så att de delar på T7 och T8? För Delta lär väl knappast vilja flytta in några av sina plan i T7...
     
  9. Nej, B757orna försvinner inte från Europa, men vissa marknader får en större B767-300ER eller B767-400ER.
    Boeing 767-300 (763) version 2 | United Airlines
    Boeing 767-400ER (764) | United Airlines

    United har 71 B757-200 i 3 olika konfigurationer:
    f.d. Continental med 16 BusinessFirst som åker till Europa
    f.d. United P.S med 28 BusinessFirst
    f.d. United med 24 inrikes First

    Boeing 757-200 (752) | United Airlines

    Frågan är om några flera byggs om till P.S för att ha en enhetlig service?

    Detta kanske svarar på frågan varför ARN/OSL inte är året runt längre...
     
  10. Magino

    Magino Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag har förstått ska de flytta över en del 757-200 till PS och erbjuda samma produkt på alla flyg mellan EWR - LAX/SFO. Så det blir en klar förbättring på just de två linjerna.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×