Senaste nytt

Underskatta inte betalningsviljan för direktflyg

palmen

Moderator
Blev kontaktad av en vän angående att boka resa till Thailand nu i vinter och de undrade hur det var att åka via Moska samt via Istanbul och med Norwegian.
Billigaste alternativet var med Turkish med bra tider och "kort" mellanlandning för ca 27k (4 vuxna 2 barn) vilket jag tyckte lät som ett väldigt bra alternativ med tanke på att det är relativt snart de ska åka.

Idag fick jag reda på att de istället bokat Thai och direktflighten för ca 15k extra för att man ville åka direkt och slippa mellanlandning.
Man ska med andra ord inte underskatta folks betalningsvilja för att åka direkt, det är väl lite det som Norwegian tjänar en hel del på att ha direktflighter istället för mellanlandningar.
 

AABack2ARN

Medlem
Håller helt och hållet med. En kollega flög till USA runt nyår med 2 vuxna och 3 barn. Valde Norwegian i stället för att flyga med byte. Vet dock inte prisskillnaden men han betonade att direktflyget lockade.
 

Palazzi

Medlem
Måste erkänna att även jag uppskattar direktflyg, men inte till vilket pris som helst. Med "pris" menar jag i detta fall också det straff det innebär att åka ett sämre direktflyg (kanske tydligast Norwegian)


Inom korta Europaflygningar betalar jag gärna för direktflyg. 7h till Milano (som ibland erbjuds billligt) känns ganska orimligt.
 

palmen

Moderator
Perosnligen tycker jag att 15k kan man ha betydligt roligare för på destinationen och ta en "smäll" på 2-3h mellanlandning. Om resan tar 12 eller 16h spelar väl inte så stor roll, eller gör den det?
 

Bryant

Medlem
Det flesta jag pratat med utanför BC, resonerar precis som din vän. Därför har man valt Norwegian till Dubai istället för Turkish, och lagt 2000:- extra per person. (Innan Emirates)
 

palmen

Moderator
En kollega visade mig idag en bokning till Dubai med Norwegian (737-800) för hela familjen. Stolt berättade han att det var tot 3000 kr billigare än Emirates.... Ja ni förstår vad jag tänkte^^
Hade de räknat in bagage och mat då? Annars är ju trots allt 3000 kronor en besparing när man jämför två direktflyg, sen att Emirates troligtvis levererar betydligt bättre är en annan sak :)
 
Toppen