Underliga frågor på teoriprov

Diskussion i 'Övrigt' startad av agehall, 1 Januari 2012.

  1. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Lycka till med körkortet. Kom bara ihåg att inte applicera för mycket riktiga kunskaper på teoriprovet. Det gjorde jag vilket resulterade i att jag inte fick alla rätt enligt trafikverket, som tydligen kommit på något sätt att ändra på elektromagnetismens lagar...
     
    1 person likes this.
  2. JonW

    JonW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Precis!
    Iaf tidigare ansåg man rätt svar på frågan "När är det som halast när det regnar?", vara "Just efter att det börjar regna".
    Det räcker faktiskt att följa F1 på TV för att inse att detta inte stämmer i praktiken...
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    I mitt fall fick jag fel på att jag tyckte att ett 6V batteri inte skulle skada elsystemet i en bil med 12V system... Fungera lär det inte göra, men det kommer knappast att bli några skador på bilens elsystem. Isåfall skulle ju samma problem uppstå när ett 12V batteri blir gammalt och urladdat.
     
  4. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Det här är redan tillräckligt borta från ämnet så jag fortsätter samma väg: Jag minns på teoriprovet när jag mönstrade så frågade de var vattnet rinner snabbast i en avsmalnande bäck; där det var brett eller smalt? Jag menade att man inte kunde svara frågan eftersom man också behövde veta om de menade i volym eller hastighet vid ytan men sådan svar fanns inte..
     
  5. P.E.

    P.E. Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Gnopps,

    om man nu ska hålla sig off-topic så vill jag mena att vattnet rinner snabbare i den bredare delen av bäcken eftersom trycket är lägre där, i den smala delen av bäcken är trycket högre, och vattnet rör sig då långsammare.

    Tryck och hastighet när man talar om vätskor och luft kan liknas med rpm och vridmoment i en bil. För att få ett högre vridmoment (när man börjat köra) så måste man omvandla många rpm till färre rpm via växellådan, vill man att bilen ska åka snabbt behöver man omvandla motorn rpm så att hjulens rpm är högre än motorns, men då tappar man istället kraft i form av vridmoment och bilen accelerera p.g.a. det inte lika snabbt vid större hastigheter. :)

    //P.E.
     
  6. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Den ursprungliga tråden (http://www.businessclass.se/flygbiljetter/2692-planering-ut-pa-tur-aldrig-sur-2012-a.html) kom bort en hel del från ämnet så jag flyttade över de berörda inläggen hit istället.

    Men det beror ju på vad du menar med att det rinner snabbare, eller hur? Man måste ange om man menar i volym eller hastighet. Mätt i volym är rinner vattnet lika snabbt vid båda punkterna medan det mätt i hastighet rinner snabbare i den smalare punkten (jag antar att du menar just det så).
     
  7. P.E.

    P.E. Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fattar tänket. Min första tanke var dock att om man släpper säg en barkbåt, så kommer den barkbåten att färdas med en högre hastighet i den bredare delen. I de exemplet spelar det då ingen roll hur mycket vatten som forsar igenom. Hastighet definieras: sträcka/tid=hastighet.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×