Senaste nytt

Udda rekordbesök på Norrköping Flygplats i kväll 23/5

Fredde18

Medlem
Klockan 2300 ska 5C982, Cargo Airlines landa på Norrköping med 12 hästar som ska till Elitloppet, hästar är inget ovanligt på Norrköping men Boeing 747-400 har aldrig varit här förr!

Blir intressant, landningen ska livesändas på nt.se samt corren.se
Den som är sugen på att åka dit och titta bör hålla ett öga på flightradar eller motsvarande site. Just nu verkar det luta åt tidigare ankomst, lite efter kl. 2200 någon gång.
 

Alf

Medlem
Jag kollade in flygplanet från mitt hus när det låg på lång final till Bana 09 och passerade ut över sjön Glan. Det blev en spektakulär inflygning rakt över centrala Norrköping på låg höjd. Det är ganska så häftigt. NT visade direktsändning och får nog säga att det var häftigt med 747-400 på Norrköpings flygplats. Jag trodde nog aldrig att det skulle hända i Norrköping.
Med vår lilla bana på 2203 meter fixar vi ner en 747. Luleå byggde ju ut till Sveriges längsta bana, 3350 meter, för att kunna ta emot en massa 747. Vad jag vet har dom bara haft en 747 fraktmaskin som landat där.

@Cristoffer Cedergren, du glömde väl inte att följa det hela i lokaltidningens web sändning. I morron får du nöja dej med småflyget på din flygplats.
 

Fredde18

Medlem
Ryktet, dvs trav-världen och lokalpressen, gör gällande att det lutar åt en repris till loppet i maj även i år 2017. Så den som vill plane-spotta stora flygmaskinen i Östergötland får en ny chans.
 

Fredde18

Medlem
Enligt uppgifter i Aftonbladet blir det i år en 777 från Qatar Airways som flyger in kusarna. Men man landar i Göteborg/Landvetter... :(

Flygplatsen i Norrköping räckte väl inte till den här gången. Vi får se till att smeta ut några hundra meter asfalt ytterligare på banan!
 

Smuffe

Medlem
Intressant att Norrköping kan ta ner en 747 men inte en 777... om det nu är så eller om det är mer utav praktiska skäl till att de väljer Landvetter.
 
Toppen