Udda flygplansmat

Diskussion i 'Övrigt' startad av Peter Hagander, 22 November 2013.

1. Peter Hagander

Peter Hagander Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När jag idag flög REP-HAN i C hos VN fick jag välja mellan två rätter. Dels en fiskrätt, vilket ju får anses vara normalt, och dels kanin. Det är nog det mest udda jag har ätit i luften. Har ni andra några udda maträtter ni ätit (eller blivit erbjudna) ombord?

Kaninen var för övrigt riktigt god!

2013-11-22 19.08.27.jpg

Last edited: 22 November 2013
  2. Kanin är mitt absoluta favoritkött, om det tillagas väl.
    Mycket konstiga rätter har jag erbjudits i luften, men oftast har basråvarorna varit någorlunda vanliga... Anrättningar på inrikesflyg i Asien har, med svenska ögon, kunnat anses ovanliga - dock inga ögon och fårtestiklar :p

3. pitch

pitch Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inget fel på kanin. Det vore rätt sportigt av SAS t ex att erbjuda det från Malta (som är ett slags kaninätandets högborg, om jag har förstått det rätt.)

Konstigaste maten jag har fått uppe i luften har nog inte så mycket med råvarorna att göra. Men Lufthansa, speciellt, har en förmåga att servera skitkonstiga anrättningar, så konstiga att man inte har en aning om vad det är.

4. Sofia

Sofia Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flög EVA Air, ekonomi, en gång för länge sen, tror det var 2000, och den vegetariska varmrätten var nån sorts friterade valnötter, stenhårt ris (vet ej om det var meningen) och nån märklig tunn sås som både såg ut- och smakade som blod. Märkligt att anrätta något sånt som vego. Jag intog, så vitt jag minns, min föda flytande på den flighten istället ;)

I övrigt har man ju fått mycket mer eller mindre aptitligt serverat genom åren. Minns dock maten på gamla Transwede som riktigt god!

5. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Vi har bokat oss på en längre resa österut i februari. Min hustru har beställt specialmat (RVML - Vegetarian Raw Meal ) - ska bli intressant att se hur bolaget hanterar detta ... rapport följer.

6. Sofia

Sofia Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det blir nog stampade morötter och groddar ;)
    Läser man listan på alla olika maträtter man kan beställa på flyg får man alltid roliga associationer, Refugee Meal, vad kan det tänkas vara i detta?

2 personer gillar detta.
  7. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Något som är lätt att ta med sig om man måste fly hastigt? ;)

3 personer gillar detta.
  8. Sofia

Sofia Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Just den där "fly hastigt"-biten kan ju bli aningens klurig på 10.000 meters höjd ;)

2 personer gillar detta.
  9. Nemo

Nemo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Åh, en ny rätt på menyn (http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/12949-lchf-framtida-alternativ-pa-flyget.html). RFML (refugee meal) tror jag är mjölk- och äggfri mat, gjord för småbarn (adoptivbarn) som fly(ge)r från kulturmiljöer utan dessa ingredienser.

EDIT: Länkar
    http://www.frommers.com/articles/4923.html
    http://www.airlinemeals.net/index.php

Last edited: 30 November 2013
    1 person likes this.
  10. Sofia

Sofia Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nemo du har nog rätt, men det ger liksom lite udda tankar i huvudet på en ;)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!