Senaste nytt

UberPOP-förare dömd för att köra svarttaxi

Walter

Medlem
Jag har svårt att bedömma om underlaget är tillräckligt för att anses representativt.

Många gånger är det lättast att hitta det man söker i en undersökning.

Tycker iofs det var bra att uberpop lades ner. Men båda sidor har nog spelat sina argument rätt hårt i frågan...
 

RickardG

Medlem
Hur menar du? Det görs ju en vandelsprövning när du skaffar taxikort exempelvis, så många av dessa brott skulle väl diskvalificera förare för de bolagen?
Fast det blir lite äpplen och päron. Transportstyrelsens vandelsprövning är en helhetsbedömning och de släpper om jag förstått rätt igenom många ringa brott, och även grövre brott om de ligger längre bak i tiden. Den här undersökningen "mot" Uber tar med samtliga förseelser. Jag skulle säga att det mycket väl kan vara så att merparten av de som "fastnat" i den här undersökningen skulle bli godkända av Transportstyrelsen.
 

nollbit

Medlem
Fast det blir lite äpplen och päron. Transportstyrelsens vandelsprövning är en helhetsbedömning och de släpper om jag förstått rätt igenom många ringa brott, och även grövre brott om de ligger längre bak i tiden. Den här undersökningen "mot" Uber tar med samtliga förseelser. Jag skulle säga att det mycket väl kan vara så att merparten av de som "fastnat" i den här undersökningen skulle bli godkända av Transportstyrelsen.

Helt klart. Min invändning var framförallt riktad mot insinuationen att övriga taxibolag inte göra några kontroller. Jag tycker denna undersökning är lika illa som att Uber envisas med att kalla UberPOP för "samåkning" (vilket ju är ett hån mot alla med en fungerande hjärna.)
 

Moco

Medlem
Kraven på den träskliknande taxibranschen borde väl skärpas överlag. Även om jag är för utveckling och tycker att grundidén är bra så anser jag inte att Uber bör tillåtas härja fritt och utanför lagens ramar genom att hävda att de bara sammankopplar människor/enskilda näringsidkare. Som sagt, jättebra med Uber/liknande tjänster, men de ska inte ha andra regler.
 

Valley

Medlem
Idioter finns över allt. Och att Taxiförbundet skall leka någon form av samvete luktar nog lite illa.
Gud vet hur många av deras skojare till tomtenissar man råkat ut för. Och är det inte chaufförerna själva som försöker blåsa en så finns det en (hel) del Taxiföretag där ägaren/ägarna knappast kan beskyllas för att vara seriösa.
Detta faktum verkar dock inte bekymra förbundet som sådant när man gör sin eminenta undersökning.
 

Rebel

Medlem
Idioter finns över allt. Och att Taxiförbundet skall leka någon form av samvete luktar nog lite illa.
Gud vet hur många av deras skojare till tomtenissar man råkat ut för. Och är det inte chaufförerna själva som försöker blåsa en så finns det en (hel) del Taxiföretag där ägaren/ägarna knappast kan beskyllas för att vara seriösa.
Detta faktum verkar dock inte bekymra förbundet som sådant när man gör sin eminenta undersökning.

Det var inte det undesöknineg skulle visa, hur taxi åkeriets ägare var? Som med alla undersökning måste man ju titta på vem som har beställt den.
Normalt är ju miljö och avgaser viktigt i Svenska diskutioner men det är lite roligt att se det är inte så viktigt när skatter kommer upp.

Samkörningstjänster borde ju gillas i ett land som inte tycker om bilar. Jag säger inte att POP inte missbrukas eller kanske inte rätt väg. Men jag tänker på Dr Miles upplevelser i Tyskland. Jag vet inte hur det regleras men det verkar funka där. Då borde myndigeter i Sverige titta och hjälpa till i den utvecklingen. Men nej förbud och regler är allt man använder förmodligen efter påtryckning av en föreningen eller förbund(Lobbyist)
 

In_Sweden

Medlem
Samkörningstjänster borde ju gillas i ett land som inte tycker om bilar. Jag säger inte att POP inte missbrukas eller kanske inte rätt väg. Men jag tänker på Dr Miles upplevelser i Tyskland. Jag vet inte hur det regleras men det verkar funka där. Då borde myndigeter i Sverige titta och hjälpa till i den utvecklingen. Men nej förbud och regler är allt man använder förmodligen efter påtryckning av en föreningen eller förbund(Lobbyist)
BlaBlaCar, en av de största samåkningstjänsterna som finns har ett upplägg som utan tvekan är samåkning, till skillnad från Uberpop. Där lägger man upp resor man ska göra, med antalet lediga platser, samt ett pris per plats. Sen så har de ett omdömmessystem i stil med Airbnb.

Långt ifrån Taxi, och mer av ett fokus på långväga resor.
 
Toppen