Senaste nytt

Uber eller taxi i Hong Kong?

RobRoy

Medlem
Jag åker taxi flera gånger i veckan och det är lite av en 'mixed bag'... över lag så är de ärliga och 9 av 10 ggr är det inga problem. Då och då blir det språkförbistringar (som oftast löses med att föraren ringer någon som kan prata engelska). Bra att veta är att förarna kan byggnader bra mycket bättre än gator och addresser. med de äldre bilarna är det problem med motorbromsen, men föraren kan oftast sin bil... Det saknas i min erfarenhet aldrig säkerhetsbälte, dock får man ibland fiska efter spännet. Vad gäller betalning så finns det ett fåtal bilar som tar octopus, men detta är inte alls vanligt - cash är det enda som gäller. Det är svårt att få tag i en taxi om det regnar och näst intill omöjligt att få tag i en sent på en helgdag utan att betala extra.
 

nota bene

Medlem
Det stämmer att det är hopplöst om det regnar - speciellt om det råkar vara fredag-söndag kväll OCH regn. Glöm att hitta en taxi då i områden där det är mycket folk. Rekommenderar starkt att ta buss eller tunnelbana istället - bussar fungerar utmärkt i HK om man listar ut var sjutton de går någonstans.
Det händer att förare inte vill ta dig om du ska över vattnet för att de blir sittande i trafikstockning i tunneln, speciellt fredag/lördag kväll. Det är mindre av ett problem om du hoppar in i taxin vid ditt hotell, men när du ska tillbaka vid 02.30 eller något och ska finna en på gatan är det inte alla som vill ta dig alls! De kan kräva retur-tull för tunneln, och då kan det bli smådyrt. Bäst att ta östra tunneln (10 HKD) om man vill spara pengar. Ibland frågar föraren, ibland får man säga till. Ofta antar det att turister vill ta den dyrare (och ofta snabbare) tunneln.

Att bli blåst av taxi är som sagt mycket ovanligt - att däremot inte finna en eller bli nekad inträffar.
 

Maja

Medlem
Vi tog Airport Expresståget (biljetter för oss vuxna köpte vi via Klook) och barnbiljetten köpte vi när vi hämtade ut våra förbetalda. Tog sedan shuttlebussen till hotellet och hamnade precis utanför entrén. Gick hur smidigt som helst och snabbt med! Överväger starkt det alternativet för hemresan också. :)
 

henke12

Medlem
Alltid Uber i HK. Aldrig problem.
Jag har varit i HK nu 4 dagar och är av helt motsatt åsikt.

Har försökt åka UBER 5 ggr, lyckats(efter lång väntan) 2ggr. De andra gångerna har föraren inte dykt upp/inte hittat mig. väldigt frustrerande när appen säger hämtning om 4 minuter och man ser bilen segla iväg och helt fel håll.
Sista resan vi gjorde sa appen 7 minuter till upphämtning. Bilen kom efter ca 30 minuter pga att han kört fel. Centrala Kowloon.

Mitt tips är istället ta någon av de 20000+ taxibilarna som alla hittar bra och finns överallt, samt enligt min högst personliga känsla; också billigare! Något risiga(pun intended) bilar men inga problem med vare sig bälten eller motorbroms..

Jag ska säga att jag 11/10 rekommenderar UBER i alla städer och väljer alltid UBER om jag kan. Efter HK är jag inte lika övertygad..

Kan såklart haft otur men de röda bilarna funkar utmärkt!
 

Maja

Medlem
Testade aldrig Uber i Hong Kong, utan det blev en vanlig röd taxibil och det fungerade klockrent för oss som sagt var. :)
 
Håller med Tommy! Tunnelbanan är grymt effektiv och rent/snyggt överallt.
Har också åkt expressen från flyget som funkar väldigt bra - även blivit hämtad av hotellet på flygplatsen vilket alltid är trevligt :)
 

nota bene

Medlem
Jag såg aldrig behov av att åka taxi i Hongkong utom på morgonen till Airport express. Vid val av hotell gäller det att välja ett vid en bra tunnelbanelinje.
Det största behovet är när man är ute och nattsuddar! Alternativt när man ska utanför områden som tunnelbanan eller annan spårbunden trafik går till.

Kan också rädda ens skor och kostym vid spöregn!
 
Toppen