Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

Hachans

Medlem
Uber har blivit sämre tycker jag. Åkte i USA nyss och fick inställda körningar på mig när jag var ute i förorten och priset surgade inne i stan. Fick vänta länge. Och så klagar förarna på när de får körningar till något ställe de inte vill köra egentligen (de får ju inte reda på var körningen går förrän man hoppar in i bilen osv). Det märks tyvärr att det är amatörer som kör.

Dock måste jag säga att Frankrike bara gett mig bra Uberupplevelser. Det är professionella bilfirmor som kör och leverar tjänsten. Ingen tjomme i mjukisbyxor (inget ont om tjommar i mjukisbyxor men jag förväntar mig lite mer när jag betala för en biltjänst).

I Uppsala är det aldrig någon Uber tillgänglig känns det som, och i Malmö är det mestadels frifräsare (även om jag inte haft några problem där).
 

Bryant

Medlem
Förra veckan när jag kom hem till FLL så tog jag Uber hem och noterade då en dekal på stolen som förklarade att "Tip" inte längre är inkluderat i UBER´s pris och att jag som passagerare uppmanas att lämna dricks då, detta ska vara från 22 sep

Hur är det i Sverige är detta något nytt påfund eller bara i USA kanske? någon fler som noterat?

Hela grejen är att bara kliva in och ur, så skönt slippa fippla med dricks särskilt här i staterna (går inte lägga till tip via appen heller)

En kollega som bott i USA i en månad var lite fundersam över varför han hade så svårt att få en bil hemma i Sverige.

Det visade sig att eftersom han inte dricksat i USA så hade han fått så låg rating att ingen ville plocka upp honom. :)
 

mha321

Medlem
En kollega som bott i USA i en månad var lite fundersam över varför han hade så svårt att få en bil hemma i Sverige.

Det visade sig att eftersom han inte dricksat i USA så hade han fått så låg rating att ingen ville plocka upp honom. :)
Man får ju hoppas att tillräckligt många låter bli att dricksa för att muta sig till högre rating för att det ska slå tillbaka och göra att de inte får några körningar...
 

Napapijri

Medlem
En kollega som bott i USA i en månad var lite fundersam över varför han hade så svårt att få en bil hemma i Sverige.

Det visade sig att eftersom han inte dricksat i USA så hade han fått så låg rating att ingen ville plocka upp honom. :)
Jag har några hundra Uber-resor, varav många i USA, har aldrig gett dricks och mitt betyg är 4.71.
 

olo

Medlem
Och så klagar förarna på när de får körningar till något ställe de inte vill köra egentligen (de får ju inte reda på var körningen går förrän man hoppar in i bilen osv).
Det där är ett problem tycker jag. I Frankrike ringer ofta föraren upp och frågar, på franska, vart man skall. För de vill inte ta korta körningar. Jag får flera gånger förare som tackar nej till körningen när den är för kort.
Dock måste jag säga att Frankrike bara gett mig bra Uberupplevelser. Det är professionella bilfirmor som kör och leverar tjänsten.
Ha! Jag håller inte med. Enda skälet att jag fortfarande åker Uber i Frankrike är för att vanlig taxi är ännu sämre och dessutom kräver kontant betalning. Dessutom är det riktigt dåliga på att så väl hitta som att följa en GPS. Oftast blir turerna mycket dyrare än estimerat och tar länge tid, då de helt sonika väljer en mycket längre väg. Att de mer än en gång just U-svängar på motorvägspåfarter, stärker inte min bild av franska Uber.
 

bnr

Medlem
Kanske intressant för @dino_81 och @Bryant som jag vet har uppmärksammat och varit med i diskussioner om Ubers sjunkande kvalitet i Sverige....

Åkte med en grym chaufför idag, vill inte outa honom men han var riktigt vass. Körde en S-klass, går egentligen som Lux men valde att synas som Black också ikväll.

Hade en bra dialog angående Uber i Stockholm och tjänstens utveckling (kvaliteten), vi pratade om hur det var för 3,5 år sedan (starten) och hur det är nu.
Jag lyfte specifikt problematiken med att Uber inte är Uber längre, att det är mycket friåkare som egentligen kör taxi som tagits in för att köra Uber också. Det förstör upplevelsen totalt och är inte den upplevelse man fick som kund i början.

Fick ett väldigt transparent och ärligt svar där chauffören på ett bra sätt berättade att de har en ny VD som tar hårda tag mot att kvaliteten på Black sjunkit. Ny VD är Martin Hedevåg.
Konkreta punkter som togs upp
- Stockholm har väldigt hög ratio mellan antal resor med Uber och antal invånare
- Uber bestämde sig medvetet (för ett tag sedan) för att "acceptera" friåkare/taxi för att möta ökad efterfrågan i Stockholm.
- Ny VD har sagt: Chaufförer med snittbetyg under 4,65 kommer ej få köra Black längre.
- Hårdare kontroller på de som tas in, inte vem som helst kommer tas in längre.
- Viktigt att man som kund visar att resan inte varit bra nog (betygsätt och kommentera), acceptera inte att kvaliteten generellt sänkts och sätt en femma på resan bara för att chauffören levererat det "sämre Uber".

Summa summarum: Uber kommer ta bättre hand om produkten BLACK och se till att kvaliteten höjs.
 

Morgan

Medlem
De fick väl extrem brist på chaufförer och bilar när UberPOP lades ner och löste det genom att stoppa in varenda halta och lytta chaufför de kunde hitta, förhoppningsvis kan de rensa upp lite, även om jag är snål och mest åker UberX.
 
Toppen