Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

Glass blev det!

Bra sätt för Uber att få lite marknadsföring, Taxi Stockholm borde ta sig en lektion i nytänkande.
För er som inte lyckades sker utdelning ikväll på stureplan 18-19.
 

Bryant

Medlem
Beställde glass och det kom 5 st isglassar, ett par solbrillor det står I love UBER på, en frisbee, reklam för hansens glass och en rabattkupong på 150:- för nya anävndare. Kul reklamkampanj och jag gick på det ;)! Allt låg i en svart tygkasse det står UBER på. Glassen var helt ok.
 

Svenska73

Medlem
Använde UBER frekvent i NYC. Älskar konceptet och de funkar bra. De har haft samma problem i USA med Taxi Authority eftersom Taxi chaffisarna blev sura över konkurrensen. En av våra chafförer berättade att i NYC så löste de genom att inkludera Yellow Cab taxis som en lite produkt. Problematiken är tydligen dock att Yellow Cab ofta struntar i att komma om de hittar en annan fare längs vägen och därmed så fungerar den produktgruppen dåligt.
 
Var i Stockholm och hälsade på i helgen och passade på att prova Uber för första gången.

Det första problemet var att få tag i en bil. Söndag runt lunch från Årsta till centralen visade sig vara i princip omöjligt. Efter att ha tittat på kartan några gånger under förmiddagen fick jag känslan av att det var två bilar igång, men när det var dags att beställa fanns bara en bil ute i Sollentuna, vilket var för långt bort för att den skulle vara bokningsbar. I det här läget går det inte att göra nånting, till skillnad från en vanlig taxifirma som kan ordna en bokning "så snart som möjligt". Det är bara att vänta i ovisshet eller lösa det på annat sätt. Vi gjorde alternativa researrangemang (läs: kollade pendeltåget), men precis när vi skulle åka kollade jag appen igen och plötsligt fanns det en bil i närheten.

Att exakt kunna följa var den beställda bilen körde via en karta kändes som en kul och användbar funktion. Vi kunde se hur bilen kom närmare och närmare, för att helt plötsligt svänga fel och förirra sig in på några smågator i en annan del av området. Efter några extra minuter dök dock en svart Mercedes E-klass upp med en propert klädd chaufför som öppnade dörren och ursäktade dröjsmålet.

Resan in till stan gick smidigt som vilken taxiresa som helst. Den enda skillnaden var att det inte fanns någon taxameter, och inte heller i appen kunde man följa det aktuella priset. Innan bokning kan man få en grov uppskattning (typ 200-300 kronor), men det skulle varit praktiskt att på något sätt kunna se hur priset tickade upp under färd.

Vi anlände till vår destination, blev avsläppta och tackade för resan. Direkt fick jag möjlighet att sätta betyg på resan via appen, där även slutpriset visades. Totalsumman blev runt 280 kronor för 7 km på 14 minuter. Efter några minuter kom fakturan med detaljer om resan via e-post, vilket automatiskt dras från kreditkortet. Mycket smidigt!

Min sammanfattning är att det är ett enkelt sätt att resa när man kan boka och direkt följa var den beställa bilen är och slipper krångla med betalning när man är framme. Plus också för att det är en omärkt och diskret lyxbil, inte någon neongrön "Lägsta priset"-målad Fiat som dyker upp. Nackdelen är om det inte finns tillräckligt med bilar så att man kan lita på att det finns en när man behöver det. Att inte få någon återkoppling på vad priset blir känns också som en nackdel, speciellt i ett land som Sverige där taxiresor är väldigt dyra över lag.
 

agehall

Medlem
Lite OT då det handlar om Uber i London, men ändå...

När jag och några till skulle "hem" till LHR efter BA-eventet häromveckan, så bestämde vi oss för att testa Uber. Vi hade givetvis laddat våra konton med rabattkoder som skulle göra resan riktigt billig. Lite efter 23 beställdes därför två bilar till pubben där vi ätit. Appen angav att det skulle ta ca 8 minuter för vår bil att komma.

Efter 15 minuter började vi fundera på var bilen höll hus. När man kikade i appen så stod det nu ca 12 minuter som väntetid men vi kunde se en bil på väg åt vårt håll. Tyvärr visade det sig att allt bara var båg. Den bil som såg ut att vara på väg till oss kom aldrig fram, det var som att den bara stod still på ett ställe.

Vi väntade i dryga 45 minuter innan vi helt enkelt gav upp och tog en vanlig taxi. Klar besvikelse. Jag har full förståelse för att de inte har jättemånga bilar och att de inte exakt kan förutse när de kan hämta, men det vi var med om känns helt oacceptabelt. Jag har inte haft tid att skriva till dem, men det står på att-göra-listan.
 

drW

Medlem
Var i London samtidigt med Agehall och flög hem med samma plan:) Provade också Uber men med helt motsatt erfarenhet. Åkte ut till flygplatsen från Waldorf Hilton i trevlig Audi A8 som kom på exakt så många minuter som det angavs i appen och med £20 rabatt på det fasta priset blev det en på alla sätt trevlig upplevelse. Kändes som en trevlig touch också att bild och namn på föraren kom upp när man beställde.
 
Uber funkade fintfint för mig nu i fredags när jag skulle från min förort till Centralen. Appen sa ankomst om 11 minuter och bilen dök upp inom 10. Ren och trevlig Audi nånting-8 samt chaufför. Behagliga tio minuter senare kliver jag av på Vasagatan och får betyget fem som kund och jag berömmer självklart tillbaka med en femma. Ungefär samma pengar (dryga 200) som nattaxan med vanlig sunktaxi.
 
Toppen