Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

erhel

Medlem
Fick samma mail som Bamsefar. Riktigt tråkigt, men det är ett märkligt mail och ett märkligt blogginlägg. Det finns inga bakomliggande fakta presenterade och det reagerade jag på. Tydligen bottnar detta i att de åkerier som kör för Uber inte har taxameter (vilket lagen ställer krav på) och inte heller ansökt om undantag från detta.

Nu har två åkerier sökt sådant undantag men nekats, vilket inte är så konstigt då lagstiftningen endast tillåter undantag för exempelvis transporter för regeringschefer etc. Jag har lite svårt att tycka synd om ett så stort företag som Uber, de borde gjort sin läxa och sett till att rätt tillstånd alternativt rätt utrustning fanns på plats redan innan de började sin verksamhet.

Dessutom är det lite oseriöst att hävda att Transportstyrelsen är ute efter att skydda taxinäringen, det är snarast rena konspirationsteorier. De är en statlig myndighet som har att tillämpa gällande lagstiftning och Ubers åkare uppfyller inte denna. Att polisen sedan bötfäller har att göra med att bilarna inte uppfyller lagen och det är då belagt med ordningsbot att bedriva sådan verksamhet.

– Vi har inte haft kontakt med Uber över huvud taget. Det som hänt är att två företag som kör för Uber ansökt om och fått avslag på dispens för taxameter, vilket det är lag på att ha i en taxi. För att få dispens krävs enligt lag sedan 1998 synnerliga skäl, och med det menas enligt ett regeringsbeslut till exempel transport i samband med statsbesök, säger Henrik Olars, pressansvarig på Transportstyrelsen.
- Henrik Olars, pressansvarig på Transportstyrelsen

App-taxi i myndighetsbrk - Computer Sweden
 
Last edited:

eugenetoropov

Utvecklare
Nu droppade ett uppföljningsmail in med lite förtydliganden. Men det är ju fortfarande fyllt med känslomässigt laddade uttalanden och inkompletta fakta.

Som jag ser det så påstår sig Uber vara utsatt för negativ särbehandling, när verkligeheten är att de kräver positiv särbehandling. - Och blir barnsligt sura när de inte får det.
Vill man köra taxi ska man ha en taxameter - så enkelt är det. Så antingen får de helt enkelt fixa en taxameter som går efter samma algoritm som Ubers app, eller så får man väl certifiera sin egen tekniska lösning som taxameter. Båda två känns väl fullt görbara?

Och att påstå att taxameter inte är till för att skydda konsumenten är ju skitsnack. Den finns ju för att ge transparens kring kostnaden och möjligheten att under resans gång ser "vart det barkar". Sen är den ju också till för att skattmasen ska få sitt och förhindra fusk med intäkterna, men i förlängningen är det ju också för vår skull.

Hej Arvid,
Det har varit fullt upp här på kontoret och vi är överväldigade av det starka stöd vi fått från er. Över 2400 personer har under de senaste 24 timmarna skrivit under Ubers namninsamling. Tack och åter tack (!) för att ni hjälper oss se till att beslutsfattare får upp ögonen för detta. Snälla fortsätt med det!

Dela namninsamlingen med dina vänner här.


Uppföljning från föregående blogginlägg:

1) Ubers motto är "Everyone's Private Driver" - vi vill ge ALLA möjligheten att få en privatchaufförsupplevelse.
2) Alla Uberförare i Stockholm har de tillstånd och försäkringar som krävs för att köra vanlig taxi.
3) En stor andel av Uberförarna har dispens för att köra utan taxameter och prisdekaler - i tillägg till deras vanliga taxitillstånd.
4) En andel av Uberförarna har idag ännu inte fått en dispens beviljad av Transportstyrelsen. De har blivit nekade då Ubers kundbas inte uppfattats kvala in under kriterierna för synnerliga skäl*.
5) Ubers kunder vill ha ett smidigt, modernt och säkert transportalternativ utan prisdekaler och taxametrar.
6) Vi tror att en bidragande faktor till det motstånd Uber möter beror på okunnskap om Ubers tekniska plattform tillsammans med ett gammalt och omodernt regelverk som behöver uppdateras.
7) Om Transportstyrelsen ger Uberförare den dispens de behöver kan Uber fortsätta finnas och utvecklas i Stockholm.

Lagen och ansökningsprocessen hos Transportstyrelsen:

Ansökningar för dispens ska skickas till Transportstyrelsen där tillsynsmän bedömmer huruvida kunderna till de som ansöker passar in under någon av kategorierna listade nedan - om de anses passa in ska dispens ges ut. Lagen instiftades -98.

*Synnerliga skäl:

statsbesök och liknande händelser
annan representation
företag som utnyttjar hyrbilar som ersättning eller komplettering till så kallade direktionsbilar
utländska turister som efterfrågar en hyrbil med en språkkunnig förare och mot betalning i särskild ordning
vissa samhällsbetalda persontransporter

Slutligen:

Vi tycker att alla ska få ha tillgång till ett smidigt, modernt och säkert transportalternativ. Uber har under två och ett halvt år kunnat erbjuda detta i över 30 städer runt om i världen - varav Stockholm är den första staden i Norden.

Transportstyrelsen måste möjliggöra att Uber kan stanna i Stockholm.


Uber är en uppskattad tjänst med starkt stöd från tusentals nöjda kunder
Uber är ett modernt, säkert och elegant transportalternativ
Uber gör Stockholm till en bättre stad

Berätta varför just DU tycker att Uber ska få finnas kvar i Stockholm:

Twittra till dina vänner: Tweet #UberSthlmLove
 
Ja, Uber må vara jättebra på alla sätt och vis, men detta hanterar det riktigt uselt, som Jocke förklarar väl. Huvudproblemet är ju taxametern (som jag förstår det), och att inte vilja lösa det känns faktiskt lite dåligt. Jag kan faktiskt tycka att det är en nackdel med Uber, att inte på något vis kunna se beloppet under tiden.
 

JacobGBG

Medlem
Jag testade Uber nu när jag var i New York och upplevelsen var helt klart positiv. I NYC kan man som bekant inte beställa taxi jämfört med Uber-appen som tillåter upp till en timme förbeställning vilket är välkommet då man kan bli stående väldigt länge på vissa gathörn och vifta efter taxi på helgkvällar. I Sverige har vi nog jämnare kvalitet men i NYC var det klasskillnad på förare som kör åt Uber och en vanlig Yellow Cab (som kan vara allt mellan himmel och jord). Lite dyrare än en Yellow Cab blir det ju men smakar det så kostar det.
 

Bryant

Medlem
Beställde en bil igår. Efter att ha väntat i en timme beställde jag en taxi Stockholm som var på plats efter 4 minuter. Aldrig mer Uber!
 

PYRZ

Medlem
Tråkigt @Bryant. Själv beställde jag en bil igår kväll och väntade knappt 5 min. Betalade 360kr för resan som brukar kosta 430kr med Taxi Stockholm annars. Kommer nog bli mer Uber för min del :)
 

Bryant

Medlem
Det var alltså ditt fel :)@pyrz! Uber hade varit billigare än de 389:- jag betalade med Taxi Stockholm. Det var tråkigt att inte få testa, men hur man än vrider och vänder på det så är det bara en taxi och där prioriterar jag tillgänglighet :).
 

PYRZ

Medlem
Ledsen att jag snodde din Uber bil @Bryant. Ska aldrig mer hända :)

Håller med om att tillgänglighet är det viktigaste. Skulle aldrig vänta mer än 10 min på en taxi.
 
Toppen