Senaste nytt

Tycker du om Ron Zacapa (rom)?

Hvor stor forskel er der på Solera 23 og XO?

I Danmark kan man købe Solera 23 til 350 DKK og det synes jeg umiddelbart er et godt køb..
 

Homer

Medlem
Hvor stor forskel er der på Solera 23 og XO?

I Danmark kan man købe Solera 23 til 350 DKK og det synes jeg umiddelbart er et godt køb..

Ingen jättelik skillnad, i grunden är det ju samma men XO går igenom ytterligare ett steg i tillverkningsprocessen,
lagras 2 år längre på cognacsfat och blandas med mer gammal rom.
23 är lite sötare XO är mer lik cognac, priset är ju dock ungefär dubbelt eftersom XO flaskorna är 70cl och 23 1 liter.

En nördig förklaring av tillverkningsprocessen som sker enligt solera systemet (samma metod som Sherry)
där 23 betyder att den äldsta rommen i systemet är 23 år
zacapasolerasystem.jpg


Ron Zacapa Part II: Solera System Explained | Articles
 

Ozz

Medlem
Slut med Zacapa XO i BA:s lounger så då blir man tvungen att köpa en flaska.
Frågan är bara var, någon som sett billigare än det här? (kan Oslo verkligen vara billigast??)

Oslo Gardemoen 649 NOK
Arlanda 935 SEK
Madrid Barajas €92
Heathrow £80+
Köpte en Zacapa XO på Suvarnabhumi (Bangkok) för 2695THB (Ca 675SEK) i mitten av april.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Kricka

Medlem
Fick några timmar idag i FCT och kunde prova några olika sorters rom -
här har de ett riktigt bra urval ! Provade QRM från Domin. Rep. , (30 årig),
vilken passade mig mycket bra. En Plantation XO från Barbados var heller
inte fel.. Jag dricker hellre några goda droppar än ett helt glas med mindre
goda drycker. På Mitt Kök-mässan för 10 dagar sedan provade jag XO:n
från Zacapa - den är god men inte värd dubbla priset jämfört med en 23-
årig.
 

TheEagle

Medlem
Kan tipsa om en rom som heter Flor de Cana. Finns från 4 år och uppåt. Mycket bra, de äldre årgångarna för att dricka rent men redan 7-åringen funkar för detta. De yngre för att blanda en rom och kola. Erbjuds i C på Iberia, även inom Europa. 12 och uppåt kan numera hittas i bland annat ZRH och CPH och i bordershopen i Puttgarden. 7-åriga brukar jag bunkra när jag får tag i. Senast på Curaçao, 1 liter för 100 spänn. Sjukt prisvärt för vad man får.
 
Toppen