Senaste nytt

Tvivelaktiga/felaktiga reseannonser

Resenären

Medlem
Här på BC diskuteras ju om tofflor ingår eller inte med resor på SAS. Så vi är alla medvetna/noggranna resenärer.
Därav reagerade jag då jag i SvD läste annonsen "Glaciärexpreessen med tåg i Schweiz":
Höga berg och djupa dalar – med tåg i Schweiz

Jag skrev för drygt ett år sedan en reserapport från min resa ombord på Glacier Express:
Glacier Express - en förstklassig tågresa genom Schweiz. | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Det som tilldrog mitt intresse i annonsen var bilden som illustrerade Glaciärexpressen. Bilden verkade bekant! Mycket riktigt, den visar inte Glaciärexpressen. Ej heller visar den en vy man kan tänkas se om man åker Glaciäraxpressen!
Vad visas? Jo, stationen Alp Grüm 2091 m öh, med fin sikt över Palü Glaciären. Tåget som visas är Bernina Expressen.
Här kör Glaciärexpressen:
Glacier.JPG


Bernina Expressen kör mellan Chur och Tirano i Italien och då passeras Alp Grüm. Så här kan man se Palü Glaciären från nämnda tåg:
palu.jpg


Mao vill man se det som visas i annonsen, blir man rejält lurad/besviken. Tyvärr, då Glaciärexpressen i sig är en fantastisk tågresa, men den passerar inte Alp Grüm.
 
Toppen