Senaste nytt

Tvinga SAS att få till en fungerande prio boarding

Moco

Medlem
ARN-CPH för några veckor sedan:

Gate crew hjälper person med rullstol, inget utrop om boarding ännu.
Personalen är borta i några minuter.
Pax börjar självscanna boardingkort och boarda. Ett tiotal pax har hunnit gå på planet innan personalen kommer tillbaka och upptäcker det.

Dock oklart om det var SK*G, Plus eller Pandion som självscannade!

Dessa individer borde ju ha plockats av flygplanet och inte tillåtits flyga - inte minst sätt till säkerhetsaspekten. Skrämmande hur dålig ordning det är på SAS och i det svenska samhället. Verkar inte vara någon som förstår sig på ordning och reda längre.
 
Idag SK1423 ARN-CPH. prioboarding fungerade perfekt. Dom hade till och med personal som höll koll samt en extra skärm bredvid gateskärmen som annonserade ut när de va dags för respektive pax att gå ombord.

image.jpg
 

agehall

Medlem
Totalt kaos på SK847 till Oslo imorse. Prioboarding ropades ut samtidigt som man påbörjade boarding på andra sidan. Inga passagerare avvisades.

Ska skicka klagomål till kundtjänst strax.
 

AABack2ARN

Medlem
På Arlanda T4 ropade de minsann ut prio boarding och jag tror de försökte efterleva den också - såg faktiskt några som blev avvisade.

Men layouten vid gaterna gör ju INGET för att underlätta ordnad boarding med tanke på att det a) är så trångt att folk redan från början måste stå över allt och b) folk står i alla fall överallt och för att ta sig fram till gate måste man i de närmaste slåss :(
 

Kevinator

Medlem
Jag och sambon hade en riktigt trevlig kvällsflygning med SAS igår från Arlanda till London Heathrow. Prioboardingen fungerade förvånansvärt väl på Arlanda. Bra utrop, gatepersonalen avvisade alla som inte satt i Plus eller EBG/EBD. Det fungerade även maskinellt. Jag såg en äldre statuslös dam som satt i GO som ville gå in som prioboarding, då pep faktiskt maskinen till och inte släppte igenom henne. Oklart om det är en ny förändring som har skett med maskinerna vid gaten?
 

palmen

Moderator
Alla som rest från Tegel med SAS från A gate vet att det är väldigt dåliga förutsättningar för att kunna prioboarda.

Vid hemresa igår så stod jag ungefär som nummer 15 i kön och majoriteten framför hade prioboarding. Det var dock självklart några viktigpettrar som absolut skulle tränga sig längst fram och klart och tydligt deklarerade för alla att de var prio för de åker plus... Kunde mest bara skratta åt beteendet och gå på som nummer 25, gaten gjorde dock ingen koll på vilken boardinggrupp man tillhörde även om de annonserat ut i högtalarna om det.
 

JochenS

Medlem
Alla som rest från Tegel med SAS från A gate vet att det är väldigt dåliga förutsättningar för att kunna prioboarda.

Vid hemresa igår så stod jag ungefär som nummer 15 i kön och majoriteten framför hade prioboarding. Det var dock självklart några viktigpettrar som absolut skulle tränga sig längst fram och klart och tydligt deklarerade för alla att de var prio för de åker plus... Kunde mest bara skratta åt beteendet och gå på som nummer 25, gaten gjorde dock ingen koll på vilken boardinggrupp man tillhörde även om de annonserat ut i högtalarna om det.

Dessa viktigpettrar blir jag så trött på. Och särskilt när man uppenbarligen inte ser ut som vad vissa tror är den typiska Plus/EBG/EBD resenären. När jag flyger med fru och barn i plus hör det till vanligheten att medresenärer försöker påpeka att det är kön för prioboarding, senast med ett mindre tacklingsförsök för att komma före oss i kön viftandes med sitt plusboardingkort. Händer oss aldrig när vi flyger med andra bolag som har fungerande prioboarding. Det enda sättet att komma bort från detta är om alla känner förtroende för att prioboardingen upprätthålls vid gaten, och låter gatepersonalen sköta sitt jobb. Men där har ju SAS lite jobb kvar att göra...
 
Alla som rest från Tegel med SAS från A gate vet att det är väldigt dåliga förutsättningar för att kunna prioboarda.

Vid hemresa igår så stod jag ungefär som nummer 15 i kön och majoriteten framför hade prioboarding. Det var dock självklart några viktigpettrar som absolut skulle tränga sig längst fram och klart och tydligt deklarerade för alla att de var prio för de åker plus... Kunde mest bara skratta åt beteendet och gå på som nummer 25, gaten gjorde dock ingen koll på vilken boardinggrupp man tillhörde även om de annonserat ut i högtalarna om det.
Vilken flight? Hade vänner på SK2678 (de flög Plus, och är icke-frequent fliers), vore intressant höra deras reflektioner. Och ifall de trängde sig :D
 
Toppen