Senaste nytt

[Tveksamt hur mycket live detta blir] En Kristi Himmelsfärdsresa med fokus på resa

jsn

Medlem
När jag anlänt till Gare de Lyon tog jag tunnelbanan till hotellet. Jag hade bokat ett enkelrum på Holiday Inn Paris Opera, och incheckningen gick snabbt och lätt. Vi använde tre språk under samtalet, först mina vanliga hälsningsfraser på franska, sedan engelska, och då och då lite svenska. Receptionistens farfar var tydligen från Sverige, "ännu en av alla Gunnar Nilsson"... så barnbarnet kunde några fraser även han.

Även detta rum var rent och fräscht och ljust. Dock var det väldigt mycket mindre än rummet i Marseille. Lite väl litet då jag var tvungen att flytta på väskan om jag ville ta ur eller lägga i något i den, eller om jag ville kunna göra något annat i rummet. Frukost ingick inte i mitt pris, men det fanns AC vilket verkligen var behövligt i den värme som rådde i Paris när jag var där.
20170526_141221.jpg


20170526_141248.jpg


20170526_141305.jpg


Badrummet var däremot tillräckligt stor och fräscht även det.
20170526_141106.jpg


20170526_141158.jpg


Och utsikten var riktigt trevlig måste jag säga!
20170526_141511.jpg


Jag kan mycket väl tänka mig att bo på detta hotell igen.
 

jsn

Medlem
Lite blandande bilder från Paris. Det var verkligen rejält varmt, en bra bit över 30 grader. Denna eftermiddag var en av de fåtal gånger då jag aktivt valde skuggan, jag gick omvägar för att hålla mig i skuggan då det gjorde ont att vara i solen mer än mycket mycket korta stunder.
20170526_164410.jpg


Hänglåsen har fått flytta till ett nytt staket, nu finns de inte längre vid Pont de l'Archevêché utan vid Statue équestre d'Henri IV, vid Pont Neuf
20170526_164639.jpg


Det finns sämre sätt att spendera en fredagskväll
20170526_183048.jpg


Middag intogs på l'Entrecote, en restaurang som bara serverar en enda huvudrätt - Entrecote med pommes frites. Man får beställa stekgrad samt vad man vill dricka till, och eventuell efterrätt. Men inte mer än så. På något vis gillar jag detta koncept i hela dess begränsade härlighet. Köttet är bra och väl stekt efter önskemål, men senapssåsen kanske inte får det att jubla i munnen.
20170526_203412.jpg


Fram på kvällen, vid tiotiden ungefär, började det bli riktigt sympatiska temperaturer. Det var även en hel del street performance runt Notre Dame denna kväll.
20170526_213727.jpg


Nu hatar hotellet mig på allvar så som de stryper min upplänk, så nästa inlägg får komma vid ett annat tillfälle.
 

jsn

Medlem
Vaknar lördag morgon, käkar frukost och checkar ut från hotellet. Mycket trevlig och kompetent personal som aktivt försöker hjälpa till och ta det extra steget, me like!

Gare de Nord ligger dryga kilometern från hotellet så jag använder apostlahästarna för att ta mig dit. Även denna dag har tydlig potential att bli varm i Paris, vilket märks på tröjan när jag kommit fram till stationen... :rolleyes:
20170527_102108.jpg


På Gare du Nord så måste man gå upp för en trappa för att komma till tunneltågets incheckning. Man går igenom biljettkontroll följt av passkontroll följt av en passkontroll till följt av en säkerhetskontroll light. Åker premium så det borde finnas en lounge, men hittar ingen. Hittar två gigantiska skyltar som sitter tio meter från varandra pekar mot en lounge, den vänstra skylten pekar åt höger och den högra pekar åt vänster. Däremellan finns bara några målade plywoodskivor, så jag gissar man behöver vara Harry Potter för att komma in i den loungen :oops:

I stället får man stå och titta på pärlan som skall ta mig vidare till London
20170527_103844.jpg


Boarding är uppdelad i två köer, vagn 1-10 resp vagn 11-18. Finns även en mycket diskret skylt för premiumpassagerare så man kan jacka in i den vanliga kön, typ fast track flöde.

Lite närmare titt på Bettan
20170527_105220.jpg


Kommer ombord, vagnen är relativt full
20170527_105601.jpg

Inredningen är murrig och börjar bli lite sliten.

Stolarna är höga i ryggen vilket bidrar till en privat känsla, denna bild är tagen i min huvudhöjd och är det något huvud som sticker upp över stolsryggarna så är det mitt :p
20170527_105913.jpg


Benutrymmet är helt ok, både med min stol i uppfällt läge
20170527_105652.jpg


Och stolen nerfälld
20170527_105706.jpg


Efter avgång så säger en av konduktörerna till personerna som sitter bredvid mig att den finns en hel fyra ledig i slutet på vagnen om de vill ha lite bättre plats.
Tack säger de men rör sig inte.
Då säger jag att om inte de hugger på denna möjlighet så gör jag det ;)
20170527_111952.jpg


Måltid ingår i denna biljett, och hela serveringen är en ren kopia från flyget. Bricka delas ut och vin erbjuds.
20170527_113007.jpg

Jag föstår personligen inte denna hets runt att äta hela vetekärnor :confused: Det är faktiskt itne särskilt gott. Och varför inte använda kunskap som funnits i flera hudnra år hur man förädlar vete genom att mala det och sedan göra added-value-mat som bröd eller pasta av den? Men men, trender är trender...

Påfyllning erbjuds efter ett tag
20170527_115726.jpg


Ytterligare påfyllning erbjuds ytterligare senare, men den tackar jag nej till då "I need to be walkable when I get to London" vilket genererar ett skratt från ombordpersonalen följt av en lång harang om att om man känner stan tillräckligt väl så behöver man inte kunna gå ;) Jag högg inte på den :rolleyes:

Helt plötsligt var det in i tunneln :)
20170527_125029.jpg


Innan vi slutligen kom fram till London St Pancras
20170527_124817.jpg


Summa summarum ytterligare en mycket trevlig resa! Ungefär samma hastighet på detta tåg som på TGV-tåget dagen innan, förutom genom själva tunneln då det gick i kanske 100-150km/h(?) Gillade starkt att det var servering ombord på detta tåg, tyckker det gör resan trevligare och lättsammare.

En rolig sak var att så länge vi var på franska sidan av kanalen så började alla utrop på franska innan de följdes på engelska, medans efter kanalen så var det tvärtom.

Fortsättning följer, nu måste jag springa till gate. Dock har LH senator-loungen bästa upplänken hittills på denna resa... men det hjälper mig inte komma ombord något fortare :oops:
 

Attachments

  • 20170527_112300.jpg
    20170527_112300.jpg
    99,8 KB · Visningar: 355

jsn

Medlem
Anlände som sagt till St Pancras och tog tunnelbanan till hotellet Radisson Edwardian Vanderbilt i Kensington. Jag har bott på detta hotell ett par gånger tidigare och gillar både hotellet och området. Dock har hotellpriserna stigit med iaf 50% sedan Brexit-omröstningen vilket gör att det inte känns lika prisvärt längre, men det är inte unikt för bara detta hotell i London.

Rummet var litet, om än något större än det i Paris, men man kan inte ha väskan ståendes någonstans och plocka i/ur väskan hur som helst, utan man måste ta fram och ställa undan väskan mellan varven.
20170528_084004.jpg


20170528_084028.jpg


Badrummet var typiskt hotelliskt, med badkar, fast monterat duschmunstycke och liknande.
20170528_084051.jpg


20170528_084130.jpg


Som sagt jag gillar hotellet och området, men frågan är om det ändå inte är dags att prova något annat nästa gång. Om inte annat för att få bekräftat hur bra man har det på nuvarande hotell ;)
 

jsn

Medlem
Jag hade ganska lång tid i London, lite drygt ett dygn vilket gav tid för rekreation både på eftermiddagen-kvällen, och förmiddagen därpå.

Först en rejäl turistbild
20170527_181720.jpg


Det pågick tydligen någon viktig fotbollsmatch så det hängde horder av folk i och utanför pubarna. Det lät också som om rätt lag gjorde ett par mål under matchen.
20170527_191851.jpg

Jag hamnade i samspråk med ett par grabbar i min ålder som hade åkt till London för att gå på en Iron Maiden konsert, där diskussionen började vid fotboll, fortsatte via motorsport, jag säger att för att jag skall börja bli intresserad av en sport så behöver denna involvera förbränningsmotorer, jag skulle nog tom kunna bli intresserad av fotboll om man lyckades spänna fast en förbränningsmotor på fotbollen - vilket killarna tyckte att det tilltaget skulle ev kunna påverka sportens dynamik...??, till Formel 1 för att sluta i kricket. De tycker att kricket får alldeles för lite internationell uppmärksamhet och tv-tid jämfört med formel 1. Jag undrade lite ödmjukt hur många länder som är intresserade av kricket för i min värld kan det inte vara fler än 6. Svaret kom blixtsnabbt - alla kolonierna! Sedan pratade vi om andra saker.

Drog vidare i SOHO titta ett kantigt strykjärnshus
20170527_195158.jpg


via China town
20170527_195752.jpg

Hare hare Krishna
Hare hare Rama
Hare hare Bra!

Via bakgator
20170527_201141.jpg


till en av mina favoritpubbar i London, denna försöker jag gå förbi iaf en gång varje gång jag är i London
20170527_211125.jpg

Hamnade i trevligt sällskap med ett ungt brittiskt sällskap om än det ena (hur orkar ni jobba i en miljö där folk är så raka och direkta i sin kommunikation?) än det andra (vad pratar dina tjejkompisar om när ni har kommit så oerhört långt i ert jämställdhetsarbete? Va, måste männen ta ut tre månaders pappaledighet för att den inte skall frysa inne??) och lite annat. Mycket trevligt var det :)

Sedan drog jag mig tillbaka till Kensington via tunnelbana, det här är väl bland det mest brittiska man kan se
20170527_212117.jpg

och åt en middag på Steak & Co. Har tyvärr inga bilder från den måltiden då jag dels hamnade bredvid en amerikansk pappa och hans 25-åriga son. De var från Minnesota, pappan jobbade som pilot och flög små flygplan kors och tvärs över landet och hade en hel del roliga historier att dela med sig av. Sonen var nyexad ingejör och jobbade på ett startup-bolag som byggde detektorer för strålning, vi hade inte exakt samma uppfattning om en produkts stora mervärde sitter i mjukvaran eller hårdvaran och vi kan nog båda ha rätt :)
Dels placerades jag bredvid en av kassaapparaterna så jag fick en massa trevliga diskussioner med personalen :) Intressant att fråga vad de har för planer framöver då de unisont sa att de skall jobba i K´London i ytterligare tre år men sedan vet de inte vad de skall göra eller var de skall bo. Brexit blir plötsligt väldigt påtagligt...

Efter middagen tänkte jag gå förbi min favoritpub i Kensington men de hade hunnit stänga redan :mad: Så det fick bli en pumpale på en annan pub som tydligen fick ha öppet en halvtimme till eller så.

Förmiddagen efter ägnades åt att strosa runt en del i Kensington Gardens
20170528_095625.jpg


20170528_101313.jpg


20170528_101331.jpg


Innan jag tog en kaffe i Hyde Park
20170528_105506.jpg


Och vandrade vidare via Upper Brook Street och Grosvenor Square tills jag kom till Piccadilly Circus där jag tog tunnelbanan tillbaka till Kensington
20170528_120040.jpg

OBS fysiker över hela världen, ni behöver inte leta längre efter ev svarta hål, jag har hittat det!!

Kommer tillbaka till Kensington och har en timme ungefär kvar innan jag behöver påbörja resan mot Heathrow så jag passar på att gå förbi favvispuben
20170528_121946.jpg


20170528_125850.jpg


För en (ok två) öl
20170528_124116.jpg


Sedan var det dags att packa, checka ut och påbörja resan mot Heathrow.
 

Jönsson

Medlem
Dricker du amerikansk öl när du är i England? :)

Jag uppskattar för övrigt det raka och ärliga sättet att kommunicera i Storbritannien. Till en början kan det vara lite av en kulturkrock men det uppskattas snabbt då man löser problem och dispyter snabbt. Därefter är allt avklarat och man kan gå vidare. Sedan behöver man inte fundera så mycket om det blev rätt inte då man redan vet var alla står.
 
Last edited:

jsn

Medlem
Kommer till Heathrow, checkar in och passerar genom Fast Track där jag var i stort sett ensam, tar en snabbsväng förbi ett par butiker för att försöka köpa beställningar jag fått med mig hemifrån innan jag går in i Lufthansa-loungen. Jag orkade inte ta mig bort till finloungerna, och Senatorloungen funkade riktigt bra.

Förrätt (vildsvampssoppa) + Huvudrätt (Biff Bourgogne) med ett franskt rött till
20170528_144429.jpg


Följt av efterrätt (någonting med jordgubbe, gott) samt kaptenslöjtnant och kaffe
20170528_150757.jpg


När det närmar sig boarding så går jag mot gate, kliver ombord när möjlighet ges och tar min plats. Får se det effektivaste sättet att flytta flygplan på är att leda dem i koppel
20170528_164146.jpg


Vi taxar ut, och jag får se David mot Goliath, "njänjänjänjänjänjä du kan inte ta mig du kan inte ta mig"
20170528_165908.jpg


Start, lyfter och klättrar upp till marchhöjd. Serveringen påbörjas och det känns verkligen Deja Vu All Over Again
20170528_171958.jpg

Tom serveringsförfarandet var exakt detsamma som när jag flög Arlanda-Frankfurt några dagar tidigare med två personer som först langar ut tallrikarna, följt av dryck, följt av att de dyker ner i ekonomidelen för att inte bli sedda på ett bra tag.

Den här gången satsade jag iaf på det röda vinet istf det vita, det var ett bättre val.
20170528_173359.jpg

Hon som serverade mig tyckte det var väldigt smart att beställa två glas med en gång då de rymmer så lite :)

Lite mer djupdykande storkeri, man nästan storknar
20170528_174201.jpg


Vi landar i München, och det blir terminalbyte innan jag dyker in i Senatorloungen för att hålla vätskebalansen uppe
20170528_195338.jpg

Den är alltid väldigt trevlig, och den blir inte sämre när man får den på tapp istf flaska :)

Lämnar loungen för att gå till flygplanet som skall ta mig till Stockholm, passerar en Audi som står uppställd i terminalen, BMW-cheferna måste gnissla tänderna varje gång de passerar Audin, undrar hur mycket detta kostar Audi och vad detta innebär för flygplatsledningen långsiktigt?

Kommer ombord bland de sista, tar min plats och vi startar.

Serveringen kommer igång - WTF??? Har Lufthansa bara EN måltid ut från deras stora hemmahamnar, och EN måltid på väg hem mot deras stora hemmahamnar??? Det här är ju samma nivå som när man får samma låda fyra gånger i rad i SAS Plus.
20170528_210013.jpg

Tom serveringen sker exakt lika som från Frankfurt till Marseille med en person som stannar kvar i Business-kabinen (nästan) hela tiden, serverar färdigt hos en person innan man tar nästa, fyller på i glasen allteftersom osv...
Alles in ordnung?
Så länge det finns processer så är allt bra och som det skall vara??

Nåja, den här gången fick jag två glas vin, och dessa fylldes på ordentligt från början
20170528_210901.jpg


Beställde även in en whisky, men fick två :)
20170528_212241.jpg

Fanns tydlig rökighet i framförallt doften, men den var sträv som om man slickade på en ohyvlad bräda där träet har rest sig upp efter att ha legat i vatten...

Vi närmar oss Sverige, och flyger utefter ostkusten upp mot Stockholm
20170528_215409.jpg


Innan vi passerar Arlanda för att komma in för landning norrifrån
20170528_223010.jpg


Landar, kliver av, och går och väntar på att bussen hem till Uppsala skall dyka. Är hemma strax efter midnatt.
 
Toppen