Senaste nytt

Två nya direktlinjer med SAS från Göteborg - Paris och Bryssel

AABack2ARN

Medlem
Är det inte precis samma sätt som LCC-bolagen typ Ryanair. Hmm, vi har en maskin över? Vart ska vi flyga den? Med tillräckligt låga priser kan vi locka folk att flyga till var-tusan-som-helst och planet tjänar ändå inga pengar när det står på backen...

Då är vi tillbaka till den ständigt återkommande frågan om vilken kundkrets vänder sig SAS? Och svaret har vi väl redan...?

Det kan för övrigt inte vara lätt att ha en hel grupp förstå-sig-påare som oss här på BC att kämpa emot ;)
 

twiggs

Medlem
SAS har väl inte trafikerat någon av dessa linjer under åtminstone de senaste 20 åren och dessutom finns det konkurrens på båda linjerna.

GOT–CDG flög jag med SK så sent som 2001 har jag för mig. Och BRU ytterligare några år senare (kanske dock var operated by Skyways).
 

Jacob

Medlem
Då är vi tillbaka till den ständigt återkommande frågan om vilken kundkrets vänder sig SAS? Och svaret har vi väl redan...?

Det kan för övrigt inte vara lätt att ha en hel grupp förstå-sig-påare som oss här på BC att kämpa emot ;)
Haha! Några av SAS-representanterna var faktiskt inne och läste i denna tråd. De såg mest lite konfunderade ut när de första kommentarerna handlade om vilka flygplatser som användes. :)
 

MarcusC

Medlem
Ja stämmer SK flög dessa fram till tidigt2000tal tror jag. Det är absolut kul SAS satsar, men det är ett par avgångar i veckan så det är ju mest leisure även om enstaka resenärer säkert kan flyga SAS direkt ena vägen och andra vägen via CPH. BRU tror jag inte kommer funka. CDG kan dock vara något som kanske kan öka då Air France ju minskat frekvens till 2 dagliga tror jag.
 

olo

Medlem
Flygplanet som kommer användas till Paris/Bryssel är samma som används till London. Efter flygplanet kommit tillbaka från London efter morgonflighten används det till Paris/Bryssel och tillbaka under eftermiddagen för att sedan trafikera kvällsflighten till London. Ganska lätt att räkna ut om man tittar på tidtabellen.

Är tanken att stationera planet på Landvetter eller ingår det i en slinga via ARN?
För tidigare har väl London-linjen utförts av ett plan som tidigare gjort ARN-GOT, då inga plan bor på Landvetter..?

Hur stämmer tiderna från CDG och BRU med övriga SAS-avgångar därifrån?
 

twiggs

Medlem
Är tanken att stationera planet på Landvetter eller ingår det i en slinga via ARN?
För tidigare har väl London-linjen utförts av ett plan som tidigare gjort ARN-GOT, då inga plan bor på Landvetter..?

Hur stämmer tiderna från CDG och BRU med övriga SAS-avgångar därifrån?

Tror knappast att det blir en bas, GOT. Flygplanet kan ju enkelt "bytas ut" nattetid mot en av de 737 som övernattar från ARN för service och liknande på sin ordinarie hemmabas.
 

Fredrik

Medlem
Haha! Några av SAS-representanterna var faktiskt inne och läste i denna tråd. De såg mest lite konfunderade ut när de första kommentarerna handlade om vilka flygplatser som användes. :)

Förstod de att det var en kommentar till Stanstedflytten? Annars hoppas jag du förklarade för dem. ;)
 

olo

Medlem
Jag noterade i den här tråden SAS flyttar linjen Göteborg-London från Heathrow till Stansted | Sida 18 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor att SAS har ändrat tiderna för GOT-STN (Göteborg - London).
Det slog mig att det kanske har effekt även för dessa flyg. Enligt uppgift skulle Paris/Bryssel flygas med London-kärran mellan flygningarna till London, men krockar det samtliga tider.

Göteborg och Paris kommer trafikeras på tisdagar, torsdagar och söndagar.
SK2573 avgår kl 12:15 från Göteborg med ankomst kl 14:25 i Paris
SK2574 avgår kl 15:05 från Paris med ankomst kl 17:05 i Göteborg

Göteborg och Bryssel kommer trafikeras på måndagar, onsdagar och fredagar.
SK2575 avgår kl 12:40 från Göteborg med ankomst kl 14:25 i Bryssel
SK2576 avgår kl 15:05 från Bryssel med ankomst kl 16:55 i Göteborg

Jag kan nog ge lite mer insikt kring era funderingar eftersom jag pratade med flera personer på SAS som varit involverade i linjerna.

Flygplanet som kommer användas till Paris/Bryssel är samma som används till London. Efter flygplanet kommit tillbaka från London efter morgonflighten används det till Paris/Bryssel och tillbaka under eftermiddagen för att sedan trafikera kvällsflighten till London. Ganska lätt att räkna ut om man tittar på tidtabellen.

När jag nu söker på sas.se, så är även tiderna här ändrade. Innan 26/10 (då GOT-LHR -> STN) finns inga direktflyg, och tider från dess och in i december verkar vara:

Bryssel:
SK2575 GOT-BRU
06:30-08:15 12..... även 3: 28/10, 4/11, 11/11
SK2577 GOT-BRU
17:00-18:45 ..34...
13:50-15:35 ....5..

SK2576 BRU-GOT
08:55-10:45 12..... även 3: 28/10, 4/11, 11/11
SK2578 BRU-GOT
19:25-21:15 ..34...
16:15-18:05 ....5..

Paris:
För Paris verkar fokus vara weekend-resor med utresa fredag morgon och hem söndag kväll.
Det finns även tider måndag em och torsdag fm laddade, men SAS verkar inte bestämt sig för vilka veckor de skall gå, för det försvinner tider under tiden jag kollar efter vilka dagar de verkar gå. Återstår att se om några blir kvar...

SK2573 GOT-CDG
06:30-08:40 ...4... (fåtal)
08:05-10:15 ....5..
16:40-18:50 1...... (fåtal)
18:00-20:10 ......7

SK2574 CDG-GOT
09:20-11:20 ...4... (fåtal)
11:10-13:10 ....5..
19:30-21:30 1...... (fåtal)
21:00-23:00 ......7

Någon som kan verifiera med SAS vad som planen? Har @Jacob fortfarande möjlighet vore det tacksam att försöka få lite klarhet i vad planen för SAS engagemang är för Landvetter, framförallt gällande London, Paris och Bryssel. Eller vet @GOT Landvetter Airport något?
 
Toppen