Senaste nytt

Två gånger till Moskva på tre veckor - frågor om visum

Aeroflot

Företagsrepresentant
Hej Johan_G,
Beklagar att jag aldrig såg ditt inlägg föränn nu.
Jag rekommenderar som Jacob ovan att man kontaktar ett företag som tar hand om visumprocessen.
Vänlig hälsning,
Johan Magnus Eriksson
Försäljningschef Aeroflot
 

Orion_1

Ny medlem
Tänkte dela med mig av min Visa historia:
Bor i New York (bredvid ryska visa kontoret) med svenskt pass och amerikanskt visa.
Var i Ryssland veckan innan midsommar och skulle fixa visum en månad innan. Jag hade läst på EU reglerna och USA reglerna, hade invite från Hilton Leningradskaya (mkt trevligt hotell för övrigt), var också beväpnad med en väl ifylld ansökan, ett pass som går ut om ett år och vår globala försäkring. Kommer dit för besök 1, fallerar pga att mellannamn saknas på hotellinbjudan och min försäkring var inte good enough... till besök 2 var jag beväpnad med nyinköpt reseförsäkring och en uppdaterad inbjudan....vad kan gå fel...
Svaret är, det finns EU regler, USA regler och regler för EU medborgare i USA....den sista blev problemet.
Mitt USA visum går ut 31:a Juli, det innebär normalt rött kort för ryskt visum....men efter samtal med ambassaden kom det fantastiska svaret: No problem, you have a US visa, but you also don´t have a US visa.... 2 veckor senare var mitt ryska visum klart och jag blev inte riktigt klok på hur dom jobbar - vidare svårt var det inte, det var rätt underhållande faktiskt - gör jag det igen (Moskva var värt allt strul) så gör jag det själv (och bor på Hilton Leningradskaya)
 

Aeroflot

Företagsrepresentant
Hej Orion_1,
Tack för trevligt inlägg.
Ja vad ska man säga om dessa visumregler...EU och Ryssland har hittills valt att behålla dessa bilaterala regler. Naturligtvis hoppas vi inom flygbolagen att dessa regler ska luckras upp så att man spontant kan välja t ex. en weekend i Moskva. Kul att du tyckte att Moskva var värt allt besvär, var själv där förra veckan, även på Hilton Leninskaya....mycket fint hotel.
Du är ALLTID välkommen att kontakta mig, närhelst jag kan stå till tjänst med något.
Vänlig hälsning,
Johan Magnus Eriksson
Försäljningschef Sverige och Danmark
Aeroflot
 

NyfikenGrau

Medlem
Ska passa på att fråga Aeroflot i detta sammanhang, om du har hört om följande funkar:
--Boka t.ex. ARN-SVO t.o.r., säg 15/9 till 15/10.
--Boka t.ex. SVO-BKK t.o.r., säg 17/9 till 13/10.
--Få transitvisum för Moskva-uppehållen?

Jag känner till planerna i duman på visumfrihet 72 timmar, men tänkte höra om ovanstående funkar "så länge"?
 

Aeroflot

Företagsrepresentant
Hej Nyfikengrau,
Tack för ditt inlägg.
Måste tyvärr hålla mig utanför detaljerade visumfrågor, endast ambassaderna
vet exakt vad som gäller.
Det enda jag kan säga är att man behöver aldrig transitvisum via Moskva om man inte ska till Minsk eller Almaty.
Ring mig gärna, har kontakter som eventuellt kan besvara din fråga, dock utan att vi som flygbolag tar juridiskt ansvar för informationen.
Vänlig hälsning,
Johan Magnus Eriksson
Aeroflot
 

ulagun

Medlem
Besökte Moskva i maj och tog utmaningen att skaffa visa på egen hand.
Fungerade till slut och blev avsevärt billigare än att anlita en byrå.
Använde mig av IFS Sweden Tydligen någon Visafilial till ambassaden. Tips är att ha ett flefritt pass. Skaffa de handlingar som krävs, vare sig mer eller mindre, i god tid före avresa. Intyg försäkringsbolag, undertecknat och stämplat. Inbjudan fick jag genom Hilton Leningradskaya, som jag förbetalde. osv. Fyll noggrant i formuläret. Gjorde själv missen att under travel agency kryssa i "none" då vi reste helt på egen hand. Bakläxa åter till ruta ett. Skulle ju självklart stått hotellets namn samt den kod som finns på inbjudan.
Ytterligare misstag var att inte ha med fullmakt för fru ulaguns ansökan, samt vid avhämtandet inte printat ut kvitto på att betalningen var gjord trots att det klart framgick på handläggarens dataskärm.
Jag sände ingenting utangjorde fysiska besök på deras kontor. Personalen på IFS var inga charmknuttar men faktiskt buttert hjälpsamma. Fördelen med att fysiskt lämna in ansökan är att det finns en pc där man kan/får rätta till sina uppenbara felaktigheter.
Påstås att ansökningarna behandlas elektroniskt, undrar fortfarande vart denna elektronik finns i hanteringen. När slutligen allt var rätt ifyllt tog det 5 dagar att få visumet.
Slutligen som sagt tidigare med allt i ordning är det inga problem vid passkontrollen.
 

MartinH

Medlem
Fördelen med att fysiskt lämna in ansökan är att det finns en pc där man kan/får rätta till sina uppenbara felaktigheter.
Nja. Vi var ett gäng som skulle till Ryssland i maj. På inbjudan från ryska arrangören stod en längre period än den vi faktiskt skulle uppehålla oss i landet, som vi också skrev på våra ansökningar - respass. PC'n och skrivaren som fanns på IFS gick inte att använda till detta ändamål, vi fick åka hem och göra om ansökningarna.
Sen hade nån tolkat "födelseort: S:T Pauli (Svenskt pass!)" Som St. Pauli, Germany. Detta var svårt att upptäcka på förhand då allt på inbjudan från arrangören står på ryska... Det var för sent att göra om inbjudan så killen fick snabbt ansöka om turistvisum (istället för arbetsvisum), hos samma handläggare på IFS...!

Mer OT - Vi hamnade i ett riktigt moment 22 då bagaget inte kom med från FRA till DME. Vi hade anslutning till Krasnodar, men eftersom man skall ta hand om sitt bagage själv vid transfer till inrikes, så var vi tvungna att medvetet strunta i anslutningen (=boka om för dyra pengar), för att invänta bageget med nästa plan från FRA. Flygbolagen (LH och S7) sa att dom omöjligt kunde skicka vidare bagaget åt oss.
 

Mikeswede

Medlem
Reser ganska ofta till Ryssland och har fått en viss vana på visumansökan. Numera är det lättare då man kan ansöka hos Ryska viseringcentralen (www.ifs-sweden.com)och slipper gå till Ambassaden/konsulatet. Dock är det ett antal saker man bör tänka på.

- Var ute i god tid. Tänk också på att Ryssland har andra lediga dagar och de tjänstemän på ambassaden som skall godkänna din ansökan följer Ryska helgdagar
- Beställ försäkringsbevis från ditt försäkringsbolag. Måste vara stämplat och underskrivet. Tala om för ditt försäkringsbolag att du behöver ett sk "Ryssbrev" så vet de vad som gäller.
- Giltigt pass min + 6 månader
- Inbjudan. Kan fås från ditt hotell
- Passfoto i färg. Normalstorlek. Mycket viktigt att hela huvudet syns.
- Ifylld elektronisk visumansökan (finns på IFS) hemsida.

Koppas nu det funkar med era visum utan att ni behöver åka tillbaka flera gånger.
 

nota bene

Medlem
Tack för infon i denna tråd. Har som jag redan postat bokat en tripp med ca 2 veckors varsel, och nu är ansökan inne - till synes utan problem.

Ansökte om turistvisum, och tydligen tar det 7 dagar hos IFS (oavsett om det står 5-10), och dessa går inte att få på express. Därför håller jag nu på att trixa med att få till en business invitation för min kompis (som insåg att sitt pass var giltigt 5.5 mån till bara) eftersom han inte längre kommer att hinna få in ansökan i tid för turistvisum.

Som sagt - lite spännande regelverk där man inte kan lita på informationen som presenteras; dock inte några större krångligheter totalt sett [än så länge...].
 
Toppen