Senaste nytt

Två gånger till Moskva på tre veckor - frågor om visum

johan_fbg

Medlem
Har sökt visum helt på egen hand en gång och det gör jag nog aldrig om. När RyanAir byggde sina bokningssystem så krångliga som möjligt misstänker jag att de sneglade på det ryska visumsystemet. Och de kom trots allt inte ens i närheten.

Tyckte priset en resebyrå tog för visumansökan verkade saftigt men i efterhand förstår jag varför.

Angående boende har jag bara hört bra om Radisson Royal, ett bra ställe att spendera sina CC-poäng. Och om ni använder deras Visa Support får du gärna skriva rapport om hur det gick.
 
Vi har också en resa till Ryssland inplanerad. Så himla svårt ser det inte ut med visum-ansökan. Visst, det krävs en inbjudan, men det fixar många hotell, inte bara Radisson. Ni som har sökt visum, vad har ni upplevt som problem?
 

Senator

Moderator
Personligen är jag primärt intresserat av att höra erfarenheter från resenärer som har flugit via DME (inte SVO) med internationell till internationell transfer. DME visar 60min MCT för alla flygbolag med SVO har ett antal parameter som flygbolag och terminal.
 

Jacob

Medlem
Ni som har sökt visum, vad har ni upplevt som problem?
Jag tycker Johan_G summerar det väldigt bra - "Det finns både officiella krav som går att läsa sig till på nätet samt inofficiella krav som mest hänger på dagsformen hos ambassadpersonalen". Jag har sökt en del visum tidigare, inget är ens i närheten av Rysslands komplexitet.
 

Senator

Moderator
Jag tycker Johan_G summerar det väldigt bra - "Det finns både officiella krav som går att läsa sig till på nätet samt inofficiella krav som mest hänger på dagsformen hos ambassadpersonalen". Jag har sökt en del visum tidigare, inget är ens i närheten av Rysslands komplexitet.

Saudiarabien.... Inget antivirusprogam i världen tillät att använda deras hemsida :) Comet Consular Service hade egen dator enbart för visum till Saudiarabien.

En av mina killar på jobbet skulle lösa det ryska visum själv för något musikintresse och en tillställning i St. Petersburg... Vilken soppa...
 

TjudöBoy

Medlem
Kanske du kan bo på Radisson Royal Hotel, Moskva - Radissons kanske mest spektakulära hotell

Och utnyttja deras Visa services/support?
Elegant hotel Moscow - Radisson Royal Hotel, Moscow


Visa Support
Guests in need of visa support can simply complete the application below, ... and copy of both sides of their credit card...

Tror nog att detta förfarande går bort, så stort förtroende för Ryssar har jag ej...;)
 

Unis

Medlem
Jag har visserligen bara varit i Ryssland en gång men hade inga problem alls med min visumansökan som jag ordnade utan hjälp från resebyrå. Jag hade en turistvoucher och en bekräftelse från ett registretat turistföretag i ryssland. Med rätt registrerings och referensnummer så borde du inte ha några problem med att få ditt visum. Det finns säkert flera sätt att få sitt visum, men det här fungerade utmärkt för mig och jag behövde inte ha någon hotellbokning.

Att personalen på ryska visumcentralen inte får några toppoäng för sin service tycker jag att man mer får se som en försmak på vad som komma skall!
 

TheEagle

Medlem
Har sökt visum till Ryssland och det var inget problem. Det gällde bara att läsa igenom allt riktigt noga. Ryssar gillar stämplar så se till att ha det på papperen så går det nog bra.

Har bott på Swissotel. Mycket bra hotell och supertrevliga rum. Bra utsikt och nära till T-bana. Går väldigt snabbt att ta sig till Röda torget. Schysst skybar, men givetvis är drinkarna riktigt dyra där.
Luxury Hotel Moscow - Hotel Moscow - Swissotel Krasnye Holmy Moscow
 
Toppen