Två 747:or nära kollision över Skottland

Diskussion i 'Övrigt' startad av 011430121, 22 Oktober 2013.

  1. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
  2. FFS

    FFS Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Otäckt nära. Tur att flygledaren var uppmärksam.
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Om man läste hela rapporten som länkades in från FT fick iaf jag uppfattningen om att incidenten inte var alls så allvarlig som vissa tidningar vill påstå.
     
  4. johansch

    johansch Medlem

    Nästan alla ATC-inspelningar jag hört har haft ganska kasst ljud. Kombinerat med ibland undermålig engelska så tycker man det borde bli fel oftare än det blir...

    Känns som t.ex. ett textbaserat digitalt protokoll med checksummor vore lämpligare.
     
  5. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    På höga nivåer i vissa luftrum får man idag klareringar digitalt i textform (Controller Pilot Data Link Communications, CPDLC). Det är rätt märkligt att den analoga AM-radion hängt med i civilflyget så länge, men anledningen skrev du i ditt inlägg, det händer väldigt lite, vilket är ett bevis på att den fungerar.

    Lite kul är att svenska Flygvapnet redan på 50-talet kunde ge digitala styrorders från radarjaktledare till flygförare. http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygvapnets_styrdatasystem
     
    Last edited: 22 Oktober 2013
  6. marbe166

    marbe166 Medlem

    Ort:
    CGN
    Allvarlig händelse, ja, de minsta separationerna som registrerades var 1100ft V/2,8NM H respektive 100 ft V/3,9 NM H, d.v.s. ett minsta horisontellt avstånd på 2,8 NM vid vertikala avståndet 1100 ft, samt minsta vertikalt avstånd på 100 ft vid 3,9 NM horisontellt. Båda planen fick TCAS RA, d.v.s. kollissionsvarningssystemen gav order om undanmanöver för att lösa konflikten. En fick stig, den andra sjunk, båda lydde TCAS, vilket man ska, och det ledde till att problemet löstes. Minsta avstånd i det luftrummet var för övrigt 1000 ft V och 5 NM H.

    Ett praktexempel på nyttan med TCAS och vikten av att följa dess instruktioner. Überlingen-kollissionen berodde ju på att ena besättningen inte lydde TCAS utan lydde flygledaren...

    UK Airprox Boards rapport om händelsen börjar på sid 61 i detta pdf-dokument: http://www.airproxboard.org.uk/docs/423/20130911-2013.09Reports.pdf
     
    2 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×