Turkish ville inte ge prisuppgift via e-post

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Juraj, 28 September 2015.

  1. Juraj

    Juraj Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,
    det spelar egentligen ingen roll att det handlar om Turkish då jag fick sådana svar av andra företag också (inte bara flygbolag), men att nämna dem underlättade att placera diskussionen under en kategori på forumet (och deras representant läser kanske :)).

    Jag kontaktade Turkish Stockholm häromdagen och bad om prisuppgift (och poänguppgift) för en companion ticket (Turkish Airlines - Important Notes For Companion Tickets - turkishairlines.com via e-post. Svaret var att jag skulle ringa dem. Jag svarade på ett artigt sätt att jag ville ha uppgiften via mejl, men de var mer envisa och bad mig en gång till att ringa dem. Är det fel/konstigt att förvänta sig att kunna få svar på sådana förfrågningar via mejl, då de i alla fall erbjuder deras mejladress som kontakt? Jag tycker det är mycket smidigare att göra det via mejl och det finns ju mindre risk för missförstånd. Och jag hade visst ingen brådska, annars skulle telefonkontakt varit det enda alternativet.
     
    Gus, Knucket och Jakob Österberg gillar detta.
  2. Jakob Österberg

    Jakob Österberg Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej, välkommen till bc! Jag brukar tycka som dig, mycket smidigare via mail. Det tar mycket längre tid via telefon men fördelen är att man inte behöver vänta på svaret. Kanske vill flygbolagen inte svara på detta via mail generellt sätt, då priserna är dynamiska och fort kan ändra sig. På telefon kan du ju ge accept och boka direkt.
     
  3. Juraj

    Juraj Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tackar!

    Jag kan tänka mig att de tycker så, men man kan ju ge accept via mejl lika fort som via telefon idag :). Sedan, om de inte håller med, kan de alltid reservera sig för prisändringar om man inte ringer via telefon. Men i dagens värld borde de erbjuda möjligheten att kolla prisuppgifter/boka biljetter via mejl, tycker jag. Min resebyrå på jobbet har inget problem med det. Men vi vet ju hur Turkish brukar vara med IT :-D. Hoppas att de blir bättre på det så småningom.
     
  4. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    = Syntax error. Ingen idé att ringa kundtjänst om såna komplicerade förfrågningar, såvida man inte vill driva sig själv till vansinne.

    Du kan däremot testa att skicka ett mail till dem via e-post formuläret, då man ofta får ett mer kompetent svar än från deras call center.
     
  5. Juraj

    Juraj Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    E-post formuläret brukar ta en evighet att få svar. Förra gången när jag använde det, tog te tre veckor. Men jag provar i alla fall, vill bara få veta om en companion ticket är värt det, har absolut ingen aning vad det kostar. Tack för tipset.
     
  6. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Bokar man en companion ticket så betalar den andre passageraren 75% av priset för en awardbiljett. Dessa går inte att boka online, utan man måste ringa för att boka dem.
     
  7. Juraj

    Juraj Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Awardbiljetter brukar gå på omkring 200€ inom Europa T/R, eller hur?
    Och hur mycket betalar man i miles (om något als)?
     
  8. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    20 000 miles i Economy, 30 000 i Business.
     
    Juraj gillar detta.
  9. anders.w

    anders.w Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    De kunde skaffat en online-chatt? De kommer jag behövt få tag på SAS har det tagit någon minut.
     
    Jakob Österberg gillar detta.
  10. Juraj

    Juraj Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Ok, nu fick jag svar på min fråga inskickat via e-post formuläret (det var ganska snabbt denna gång). Inget om priserna, men följande säger de om antal miles for en companion ticket:

    X (ECONOMY) :18200
    Z (COMFORT) :23100
    I (BUSINESS) :28000

    Man ska nog ta det med en nypa salt då det inte finns någon comfort class på linjen jag frågade om.
     
    jumbooze gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×