Turkish, Hur är dom ?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Susanne Ericsson, 12 Oktober 2018.

Tags:
  1. Kimmen00

    Kimmen00 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hela familjen tyckte Turkish var mkt bra när vi reste till Kuala Lumpur förra året. Hög klass på mat och service och grymma stolar.
     
    Susanne Ericsson, jerixon och Mr Basic gillar detta.
  2. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tillhör de som tycker att säkerhetstänkandet hos Turkish inte ligger på den nivån det borde. Det har säkert blivit bättre på senare år. Om man tittar tillbaka på deras statistik över incidenter och haverier ser det inte bra ut. Det som stör mig mest är när man läser rapporterna från incidenterna och haverierna är det ren klantighet och oskicklighet som orsakat de flesta. Enda gången man kan skylla på flygplanstillverkaren var när man havererade med en DC10 utanför Paris där det var strul med låset till bagagutrymmet. Många på forumet har även påpekat bristfällig säkerhet under flygningen genom att besättningen inte följt bestämmelserna med hur bagage skall placeras mm.

    Jag påstår inte att Turkish skulle vara farliga att flyga med, men jag väljer bort Turkish, liksom en del andra flygbolag av samma anledning.

    Jag har förstått att service och mat är på topp om man åker business. Men jag avstår gärna från champagne om detts skulle gå ut över flygsäkerheten.
     
  3. ResenärenLars

    ResenärenLars Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har aldrig flugit Business class med Turkish, men jag har svårt att tänka mig att mat och dryck skulle vara sämre där än i Economy. Jag har alltid varit väldigt nöjd med maten i Economy så därför är min slutsats att det också bör vara väldigt bra i Business.

    När det gäller säkerhetsaspekten så vet jag inte hur man hanterar detta gällande tekniska bitar på planet eller det som händer utanför passagerarkabinen men jag är inte så imponerad av Cabin crews agerande i vissa sammanhang. Exempel på vad jag sett under åren, på flera olika flygningar och olika besättningar är:

    Passagerare som inte använder bältet vid start, landning eller turbulens blir ej tillsagda/påminda.
    Handbagage som inte förvarats på lämpligt sätt (alltså bagage i gångar, vid nödutgång, i knät etc.) lämnas utan åtgärd.
    Nedfällda bord under start och landning uppmärksammas inte av personalen.
    Flams och trams från personalen under säkerhetsgenomgången.
    Många gånger har det saknats "Safety on board" kort på platsen jag suttit eller varit närmsta granne med. Vet dock inte om det är ett krav att det ska finnas på varje säte.
    Passagerare har tagit fram datorn och arbetat och ej ombetts att stoppa undan den vid start/landning.
    Vid ett flertal tillfällen så har man saknat extra/ej haft tillräckligt många bälten för infants. Föräldrarna har då ombetts att hålla hårt i sina barn.
    När jag vid några tillfällen påpekat dessa saker för personalen har jag ofta fått en axelryckning till svar.

    Då det alltid är någonting i stil med ovan som inträffar när jag reser med Turkish så anser jag att det är någon form av systemfel bakom, typ brist på utbildning eller liknande. Om man då ser detta så blir man ju lite grann osäker också om hur det då står till med de andra sakerna som man inte direkt ser som passagerare.
     
  4. Brandten

    Brandten Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fast man kan flyga "riktig" TK från ARN också och slippa MUC stoppet.
    TK1793+1794
     
  5. danielhog

    danielhog Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du svarar väl lite på din egna fråga här om di var missnöjd med finnair så faller der bort?
     
  6. Fredde18

    Fredde18 Medlem

    Ort:
    Norrköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Sant, men poängen var att vi som utgår från ”landsbygden” nu får ett alternativ om man vill slippa 3h bil/tågresa till Arlanda först, men gärna vill resa med TK-biljett. Om man vill ha det så alltså.
     
  7. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Blir det inte samma tidsåtgång om man flyger direkt till IST från ARN. Ett byte till ökar alltid riskerna för förseningar och strul. Dessutom får man ju en bättre komfort från ARN än två timmar med BMI till MUC, i varje fall om man åker business.

    Jag hade nog fortfarande åkt till ARN för att slippa ett byte och få bättre komfort. Men som jag sagt tidigare, jag väljer ju bort Turkish i alla fall. Är jag ändå på Arlanda kan jag ju välja exv Qatar.
     
    Brandten gillar detta.
  8. Susanne Ericsson

    Susanne Ericsson Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Qatar är bra. Inget snack. Men vi har missat deras kampanj i år och nu skiljer det nästan 10 papp på priset.
     
    Sir Lemon gillar detta.
  9. apknug

    apknug Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Att Finnair faller bort kanske inte automatiskt betyder att Turkish skulle vara det rätta eller optimala alternativet?
     
    agehall gillar detta.
  10. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    De är bra.
     
    fcx och SimonXYZ gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×