Turkish Airlines till Sydney 2014!

Diskussion i 'Star Alliance' startad av ELO, 16 Juni 2013.

  1. ELO

    ELO Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Som bekant är Turkish Airlines ledande i att lägga till nya destinationer. En ny spännande destination är Sydney 2014. Blir enda bolaget som flyger non-stop Europa-Australien, vilket blir en av världens längsta flighter.
    Med resa i full flat business class så kommer det nog trots reslängden kunna bli en angenäm upplevelse och kommer nog sätta prispress på övriga bolag såväl inom som utom Star Alliance.
     
    Last edited: 16 Juni 2013
    1 person likes this.
  2. Jo, ett ihärdigt rykte som troligen har en del substans. När VD'n för Turkish Airlines säger något i allehanda intervju brukar det också bli så... :)

    De skriver 2014, men måste givetvis anpassa sig tills dess att ett plan med tillräcklig range kommer ut på marknaden. SQ21 SIN-EWR är ungefär samma sträcka, men de har ju bytt ut de vanliga 300 sätena till endast 100säten i business... Många kilo har därmed bantats från planet (A340-500).

    A350-900R är troligen det mest lämpade planet för en resa IST-SYD i framtiden, och sträckan borde där inte utgöra ett bekymmer. Förslagsvis kanske TK på dessa flyg borde införa även en första klass (?) En sådan unik service om 20h har säkert underlag för första klass.

    ARN-DOH-MEL med Qatar utgör annars en trevlig kompromiss tills TK kommer igång. Istanbul har ju den ekonomiska fördelen att man erbjuder anslutningsflyg som short haul från drygt 50 europeiska destinationer.
     
  3. Jag trodde dagarna för ULH var passerade med tanke på att varken TG eller SQ fått konceptet att fungera. IST-SYD är inte heller "premium destinationer" på samma sätt som NYC-SIN var. Hur många affärsmän behöver flyga snabbt från Istanbul till Sydney?
     
  4. Antar att de hoppas på att man väljer TK på denna linje för att Istanbul är den enda destination i Europa dit man kan ansluta från de stora metropolerna på några få timmar, men ändå har möjligheten att nå Australien med direktflyg.
    London till Istanbul är t.e.x en betydligt kortare delflygning än London till Doha, som iprincip innebär att man tvingas göra två långflygningar. Samma sak är ju en realitet om man flyger till Sydostasien, där man ändå har en ca 7h flygning kvar till SYD.

    Givetvis är de beroende av framtida flygplan, för det var alldeles uppenbart att man inte får ekonomi på 20h flygning med dagens flygplan. Turn around på två dygn skrämmer ju en aning:p

    Själv är jag dock föreståndare av att bryta upp flighten i kortare etapper, då 20h kommer kännas olidligt. Stockholm-Colombo-Sydney är för mig det ultimata... Delar upp flygningen i två ungefär lika långa etapper :)

    En annan aspekt är ju att jag väljer t.e.x. Qatar Airways 100/100 gånger före TK med hänvisning till den produkt som levereras.
     
  5. ELO

    ELO Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ja för den som är intresserad finns en del att lära om de affärsmässiga förhållanden som finns mellan Turkiet och Australien

    Det finns en förhållandevis stor koloni av ex-turkar i Australien som önskar en direktförbindelse med forna hemlandet. Denna förbindelse kommer säkert att prissättas fördelaktigt för att fylla ekonomikabinen. Håller med om att det knappast är affärsresenären som viäljer Y-klass i 16 timmar.
    I övrigt kommer det med all sannlikhet bli code share med Lufthansa group som kommer få del i passagerarinstäkterna genom att mata in ffa. businesspassagerare. Man väljer detta alternativ för att kvarhålla passagerarna i Star Alliance istället för att riskera att de går över till bolagen på arabiska halvön.
    På sikt tror jag vi kommer se mindre av direktflighter med Star Alliance mellan Europa till BKK (BKK ger inte mycket intäkter, huvudsakligen turisttrafik) och SIN och att matning sker via IST.
     
  6. Blev ett syftningsfel. Menade att IST är den enda destinationen i Europa varifrån det är möjligt med direktflyg till Australien... Därtill att man kan ansluta med korta flygningar till t.e.x MXP, LHR, FRA etc.

    Återstår att se om det uppskattas av resenärer, men jag lutar åt att det inte gör det. Såvida det inte blir en all business class kan det väl inte fungera!? Som du skriver: "20h i ekonomistol..." :eek:

    Föredrar själv en uppdelad flight, och tycker de antal timmar det tar till t.e.x BKK eller SIN är mer än tillräckligt.

    Som sagt hade det mest ultimata, för mig, varit mellanlandning i södra Indien eller Sri Linka på en resa till Australien. 2X 10h skulle kännas som en utmärkt lösning. Blir ungefär som Air NZ's lösning till Nya Zeeland i västlig riktningen... Perfekt mellanlandning i LAX påväg till AKL.
     
  7. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Tjaa med tanke på att TK i dagsläget bara har 28 stolar i Business Class på sina plan, så har jag svårt att se hur detta skulle gå runt. Min gissning är att man utökar Business till minst 40-50 stolar.
     
  8. Om det är t ex mellan London-Sydney, Manchester-Sydney hade jag förstått men det är ingen vits att byta i Istanbul om man ändå behöver byta. Som A380*G skriver heller väljer jag via Bangkok eller Doha för att bryta ner till två lagom långa flygningar.

    När det gäller frekvens vinner Emirates med hästlängder.
    Emirates kör 3 flighter per dag mellan Dubai-Sydney och Qantas flyger 1 flight per dag.
    Förutom Sydney flyger Emirates till Adelaide, Brisbane, Cairns, Melbourne, Sydney i Australien och Aukcland och Christchurch i Nya Zeeland.

    I och med Emirates börjar att trafikera mellan Dubai-Stockholm, finns det inte mycket som motiverar flygning via Istanbul, förutom (möjlig) lägre prisnivån. Om det är poäng kan man flyga med andra Star Alliance bolag t ex THAI.
     
  9. j-n

    j-n Medlem

    Man kanske kommer göra som EK, bränslestopp i BKK tex.
    Man har ju dessutom beslutat att ta bort Comfort Class, kanske en förberedelse för att sätta in fler Business-säten för linjer som IST-SYD.
     
  10. Då känns Changi rätt mycket trevligare som stopover :)

    Problemet är att biljetterna blir mycket dyrare på en ULH än två kortare segment med stopover. Det blir väldigt dyra ekonomibiljetter vilket inte stämmer överens med ditt resonemang. Singapore Airlines hade Economy Plus och Business Class på sina ULH till en början men det gick inte att få lönsamhet i så det Business Class only.

    Precis som jag skriver ovan är det enda sättet att få lönsamhet: First och Business Class. Tvivlar på att TK får ihop det.

    Med tekniskt stopp blir det inte en ULH flight och då faller halva (hela) poängen med detta. På sträckan BKK-SYD är konkurrensen hög.

    PS. ULH = Ultra Long Haul
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×