Turkish Airlines tappade bort mitt baggage i 72 timmar, ingen förklaring 3 mån senare

Diskussion i 'Star Alliance' startad av swede77, 18 April 2015.

  1. swede77

    swede77 Medlem

    Ort:
    Här och där!
    Land:
    Sverige Sverige
    Tänkte berätta om en händelse med Turkish Airlines då jag reste i Business och hur mitt baggage försvann i 72 timmar. Mer än 3 månader senare har dom varken kompenserat eller givit en anledning.


    I mitten av Januari reste jag ARN-IST-DAR i Business. Anslutnings tiden i IST var mer än 2 timmar.

    Först på ARN var incheckpersonalen förvirrad och mitt baggage fick taggas om. När jag hade boardat i IST så satt jag på samma sida som baggaget lastades och såg mina 2 väskor och 2 andra väskor med priority tag som ställdes vid sidan av bandet. Jag antog att detta var för att väskorna skulle lastas sist, och därmed komma ut först på bandet. Men sedan stängdes den baggageluckan, jag påpekade detta för pursern som frågade ground crew (TGS). Dom svarade att det inte var någon fara och att mina väskor samt 2 andra skulle lastas i "aft compartment". Jag godtog denna förklaring.
    Dock så upptäckte jag vid ankomst till DAR att så inte var fallet. 72 timmar senare anlände baggaget intakt, men då det finns dagliga flighter IST-DAR så undrar jag vad baggaget var under tiden? Dessutom körs inte baggaget ut till kund utan måste kvitteras ut på flygplatsen vilket i DAR innebär en resa tur-retur på cirka 4 timmar pga trafik.

    Jag klagade till THY baggage som bad om ursäkt men inte gav en förklaring. Jag bad om kompensation i Miles (då denna biljett var en upgrade) men fick för några dagar sedan uppmaning att kontakta Miles and Smiles, (detta har tagit 3månader!!!)

    Fortfarande inte fått en förklaring eller blivit kompenserad. Skall bli intressant att se vad som händer.
     
  2. Malla

    Malla Medlem

    Ort:
    Tianjin
    I januari slarvades mitt bagage bort av Turkish från Istanbul till Arlanda (jag bor inte i Sverige utan var på affärsresa). Bagaget försvann en Lördag och kom inte förrän på Onsdag morgon, samma dag som jag skulle flyga tillbaka hem till Kina. Jag fick aldrig något svar när jag kontaktade Turkish, mitt företag rekommenderade mig att ta det med vårt försäkringsbolag vilket fungerade klanderfritt. De tog alla mina kostnader för kläder etc som jag köpt. Men som sagt, flygbolaget har aldrig återkommit trots flera mail till supporten....
     
  3. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    En liten undran: Om man vänder sig till ett flygbolag för att få en förklaring, vad förväntar man sig att flygbolaget ska göra? Jag förstår att man såklart vill ha svar när man ber om ersättning etc, men att be om en förklaring? Baggaget kom inte fram i tid, alltså var det "försvunnet" tills det "hittades". Sitter flygbolag och kör utredningar om försenade väskor och varför? Med tanke på hur många baggage som försenas varje dag, undrar jag om det överhuvudtaget utreds? Jag kan förstå om ett flygbolag märker att det sker mycket förseningar på en viss flygplats så kanske de följer upp för att se varför det sker så ofta, men att tro att de sitter och uppdaterar någon info om varje försenad väska känns väl inte speciellt troligt, eller?

    Inte menat som kritik till någon, utan mer bara en undran.
     
    h9kh9k, Dreamliner och Dr. Miles gillar detta.
  4. Smuffe

    Smuffe Medlem

    Last edited: 21 April 2015
    MarkusL gillar detta.
  5. Malla

    Malla Medlem

    Ort:
    Tianjin
    Hej,
    mina mail handlade om ersättning och hur den hanteras. Vad som hände och varför överlämnar jag till TA att undersöka och ev lära sig av. Man har rätt till ersättning men hur gör man då när de inte ens svarar eller ger feedback? Mitt företags råd var att gå direkt till vårt försäkringsbolag och inte lägga tid på TA. Som jag förstår använder försäkringsbolaget sin regressrätt mot TA och har kanske lite mer power i den diskussionen.
     
  6. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Japp, jag håller med, som jag skrev ovan.

    /Skickat från en taxi på Yan'an i Shanghai. Trafiken blir inte direkt bättre här...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×