Senaste nytt

Turkish Airlines ska flyga till Bogota och Panama City

Dr. Miles

Expert
Hur pass dålig är denna stol på A330-200, och har de några planer på att byta plan som har läckt?
Jag sitter och kollar awards hem från Panama och detta är ett alternativ.
Då kan jag åka senare på dagen från Panama och flyga hem till Linköping.
Annars är det Panama-San Salvador-Chicago-Arlanda som är bäst för min planering (Två första segmenten med Taca och sista med SAS)
Vilka produkter är bäst?

Tack på förhand // Johan
Jag vet inte vilken version av A330-200 kommer att flygas till Panama City men här kan du se bilderna som @Jonas (ej @Jonas C) har tagit.

Turkish Airlines Business class på Airbus A330-200:
image-jpg.43374

image-jpg.43375

(Foto: @Jones, Turkish Airlines A330-200, plats 6K Business - finns det sätet? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor )

Turkish Airlines Business class på Airbus A330-200 som är leasad från Jet Airways:
image-jpg.41504

image-jpg.41505

(Foto: @Jones, Turkish Airlines A330-200, plats 6K Business - finns det sätet? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor )
 

jerixon

Medlem
Ja jag läste de där rapporterna och då tror jag nästan det andra alternativet vinner.
Hur är service på Taca normalt sett?
SAS nya kabin är ju riktigt trevlig tycker jag, så där är inga frågetecken. Sen är ju Turkish flighten nästan 14h och är det inte lie flat kanske man blir helt mörbultad :p
 

Mikeswe

Medlem
@jerixon : Lite sent men bättre sent än aldrig.. Här är C på TK's Panamaflight TK0800 (BOG-PTY-IST) från senaste gången (Feb 2017).

Med tanke på att biljettpriserna härifrån Colombia i C generellt med AV/LH/KL/AF generellt desvärre är riktigt dyra jämfört med Sverige (saknar Deals från @Dr. Miles med resor som påbörjas ifrån Sydamerika :( ) så har BOG-PTY-IST-GOT med TK varit den mest prisvärda (legat på 1600-1800 USD T&R i J ticket class på många datum de 3 sista gångerna jag kört den).


TK1800.jpg


Vet inte om AV (PTY-BOG-LHR-ARN) också var av intresse. Gillar ju helt klart bättre det sätet, men service på AV.. Hmmm .. Varierande .. Nya fina 787 på alla Europalinjer, men man kan behöva slå lite på crew för att dom skall komma förbi och fylla på bubbel i glaset osv. TK's servicenivå är "aning bättre" än AV's :) . Bild nedan ifrån BOG-LHR.



av2.png

av.jpg
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Skoj att se att du gillar AVs servicenivå för jag har en bokning med dem i slutet av året, chevrisimo ;)
 

Lukas S

Medlem
Jag bokade precis denna trots a330-200. Tyvärr ska TK inte ha några planer på att uppgradera dessa kärror och en a330-300 ska ha för dålig räckvidd, varför dessa inte kan användas (enl andra flygforum) trots att TK har flera helt nya A330-300 som står på lagring nere i Istanbul.
 

Mikeswe

Medlem
Det var absolut inte meningen att skrämma dig @jumbooze

Jag åker ju med dem mycket här i Sydamerika, och kommer även åka dem i Juli LHR-BOG då det är det mest komfortabla & tidsmässigt bästa flyget att ta sig tillbaka med.

Jämfört med Copa, LATAM, Aeromexico samt alla de amerikanska bolag jag flugit så känner jag att Avianca helt klart håller en högre kvalitet överlag.

Dessutom skall man säga att de alltid ordnat situationer som uppstått. Hade en försening ifrån SCL till BOG då de hade problem med sin 787. Redan vid incheckning blev jag erbjuden 600EUR i cash kompensation, och ombokad till andra flyg så jag kom trots allt fram endast 3h senare. Baggage som gått sönder osv. har de också varit väldigt snabba med att ersätta, och av erfarenhet så är andra bolag i Sydamerika inte så pigga på det. För mig så är Avianca, definitivt det bästa flygbolaget i sydamerikanska.

Dock har jag ett antal gånger (för många för att det skulle vara tillfälligheter) känt att servicenivån ombord fallerar (crew kommer inte förbi och fyller på glasen, mindre bra mat etc.). Har dock haft en del riktigt bra flygningar med dem också (t.ex. BOG-MAD, LHR-BOG), där service, maten ombord var topp. Så skall inte säga att servicenivån alltid är dålig, kanske bara inte lika genomgående som på andra bolag.

Skulle nog kunna tänka mig jämföra Avianca med SAS long-haul :) Dock behöver man inte betala för dryck i Y, och dom har yngre / sevärdigare flygvärdinnor :)

Vart kommer du flyga?
 

Mikeswe

Medlem
Det hoppas jag med på, men andra hållet (EZE-FRA).

FRA-EZE-BOG kan ju också rekommenderas (förutsatt att det går att boka EZE-BOG som du sade) och om du "bara skall ut och åka lite" dvs.

Bogotá är en trevlig stad. Är du HH Diamond så är det alltid (åtminstone då jag varit där) uppgradering till Exec. floor på Hilton Bogotá. Brukar ligga på 90 USD/natt på helgerna. Exec. loungen är mkt trevlig.

På Doubletree Calle 100 har man alltid fått uppgradering till åtminstone Junior Suite med jacuzzi (brukar ligga på 60-70USD/natt).

Men kanske passar kanske till ett annat forum :)
 

jumbooze

Medlem
Det hoppas jag med på, men andra hållet (EZE-FRA).

FRA-EZE-BOG kan ju också rekommenderas (förutsatt att det går att boka EZE-BOG som du sade) och om du "bara skall ut och åka lite" dvs.

Bogotá är en trevlig stad. Är du HH Diamond så är det alltid (åtminstone då jag varit där) uppgradering till Exec. floor på Hilton Bogotá. Brukar ligga på 90 USD/natt på helgerna. Exec. loungen är mkt trevlig.

På Doubletree Calle 100 har man alltid fått uppgradering till åtminstone Junior Suite med jacuzzi (brukar ligga på 60-70USD/natt).

Men kanske passar kanske till ett annat forum :)
Har siktet inställt på Argentina så det blir förhoppningsvis Fra-Eze eller Fra-mia-gru-eze
 
Toppen