Senaste nytt

Turkish Airlines Miles & Smiles

johhenrik

Medlem
Vet någon om hur mycket kostnaden är för att köpa miles hos Turkish?
Pratade med deras support och de sa 1000 miles/20€, men på hemsidan står den 1000 miles/10€ och sedan 1 mile/0,01€.
Vad stämmer?
Någon som har köpt miles från Turkish?

Jag har aldrig handlat, men ej heller sett ett annat pris på hemsidan än 20€ per 1000 Miles. Var kollar du?

Saxat från deras sida : Our members can now purchase 1.000 bonus miles over the internet for 20 Euros, including VAT. In fact, you can purchase up to 10.000 miles in one year.
 

johhenrik

Medlem
Fast det är väl kostnaden att transferera miles från mitt konto till ett annat konto? På samma sätt som SAS har en kostnad om jag vill ge miles från mitt EB-konto till min frus konto exempelvis.
 

Swisser

Medlem
Turkish kör inte med samma dumheter som Lufthansa när det kommer till användning av vouchers. 1 voucher = 1 hel uppgradering, alla bokningsklasser går att uppgradera så länge det finns platser i bokningsklass J. :)

Jonas C, kan du specificera vad som gäller betr M&S upgrade vouchers!

Som jämförelse gäller följande för M&M:
- 1 eVoucher räcker för upgradering av flighter inom Europa.
- 2 eVouchers behövs för upgradering av interkontinental flight.
- Antalet eVouchers som behövs gäller per leg och OW. Så har du connections så behöver du erlägga eVouchers för varje leg eller välja vilket leg du vill upgrada. T.ex. ARN-ZRH-SIN behövs 3 eVouchers för upgrade OW på bägge segmenten (ARN-ZRH en eVoucher och ZRH-SIN två eVouchers). Ganska dåligt tycker jag.
 

johhenrik

Medlem
Jonas C, kan du specificera vad som gäller betr M&S upgrade vouchers!

Som jämförelse gäller följande för M&M:
- 1 eVoucher räcker för upgradering av flighter inom Europa.
- 2 eVouchers behövs för upgradering av interkontinental flight.
- Antalet eVouchers som behövs gäller per leg och OW. Så har du connections så behöver du erlägga eVouchers för varje leg eller välja vilket leg du vill upgrada. T.ex. ARN-ZRH-SIN behövs 3 eVouchers för upgrade OW på bägge segmenten (ARN-ZRH en eVoucher och ZRH-SIN två eVouchers). Ganska dåligt tycker jag.

Inom M&S är det en voucher oavsett flygtid. Så det är en voucher för Istanbul till Ankarra, eller Istanbul till Shanghai. Sen med lite HUACA kan man åstadkomma att man får en SWU, så de uppgraderar hela trippen, alltså om du köper ARN-IST-PVG, så kan de uppgradera både ARN-IST samt IST-PVG. Detta är dock inte vad reglerna säger, men många har lyckats med det.
 

jumbooze

Medlem
Utöver jumbooze tips så kom ihåg att TK tillåter dig att övertrassera en bokning med 10-15k miles. Så ditt konto ligger på minus sen, men det kan ju vara ok om du aldrig kommer använda det igen. :) Det är en rätt schysst förmån faktiskt.

Hej, jag leter efter källan till deta på TK's hemsida, för frågan är hur mycket miles man behöver ha för att kunna "låna" miles.
Om jag har 5000 kan man "låna" 10000 och boka en enkel *A award och dumpa kontot sedan.
 

johhenrik

Medlem
Hej, jag leter efter källan till deta på TK's hemsida, för frågan är hur mycket miles man behöver ha för att kunna "låna" miles.
Om jag har 5000 kan man "låna" 10000 och boka en enkel *A award och dumpa kontot sedan.

Jag vet faktiskt inte. Jag har vetat om det länge, men om det är baserat på Flyer Talk eller om jag har läst det på TKs hemsida också kan jag inte säga tyvärr. Finns många som gjort det på FT iaf.
 

Jonas C

Medlem
Hej, jag leter efter källan till deta på TK's hemsida, för frågan är hur mycket miles man behöver ha för att kunna "låna" miles.
Om jag har 5000 kan man "låna" 10000 och boka en enkel *A award och dumpa kontot sedan.

Det är en inofficiell förmån, står ingenting om den på hemsidan. Dock har man 12 månader på sig att tjäna in poängen, risken finns att man blir debiterad för poängen ifall de inte tjänas in innan periodens slut, men det är inget som har bekräftats ännu.
 
Toppen