Senaste nytt

Turkish Airlines Johannesburg-Istanbul - kaosartad debut i business class

NyfikenGrau

Medlem
Vi vågar inte ta risken att flyga Turkish någon mer gång. Vi hade alldeles säkert otur, men att det alls kan bli så här pass dåligt, det hade vi aldrig kunnat tro. Därför kommer vi inte heller att rekommendera bolaget till några vänner. Värst är som vanligt inte eventuella tekniska problem, de kan inträffa var…
 

MegaFlyer

Medlem
Tråkigt att flygningen inte motsvarade era förväntningar. Flög med Turkish i Eco Plus från Hong Kong till Istanbul förra året och det var en trevlig överaskning i form av komfort, service och mat.

Efter att ha läst er berättelse skulle jag utan tvekan vända mig till Turkish kontor här i Stockholm och beskriva flygningen. Det kan ta lite tid, men ha tålamod och kräv rimlig kompensation.

"Speak up now, or forever hold your peace." - Shakespeare
 

mmatsie

Medlem
Berätta gärna om du får igenom ett ersättningskrav, har hört att TK är svåra på den fronten så extra intressant att veta....
 
Ungefär den upplevelsen jag hade mellan Istanbul och Bangkok då fast med 777. Otroligt seg matservering. Dock inte riktigt lika mycket strul med IFE:n.
 

Alx

Medlem
Tack för ett bra reportage. Tråkigt när en flygning inte motsvarar förväntningarna. Särskilt när det är den första i C. Det låter dock ungefär som mina egna erfarenheter av ett 10-tal flygningar med Turkish i både C och Y. Det ÄR förvirrat och omständigt. Men maten har jag aldrig varit med om att det varit något större fel på.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tackar för bra kommentarer!
Megaflyer och Mmatsie, grejen är att jag känner mig personligen varken moraliskt eller juridiskt berättigad till någon kompensation eftersom vi fick biljetterna tokbilligt till vad som måste varit ett felpris (ca 350 euro per person). Men det skrämmande är att resan inte heller var värd en krona mer än det för oss, snarare mindre, för jag hade utan att tveka bytt till economy med South African (mycket bra service förresten) som på ditvägen om jag vetat hur illa det skulle bli.

Jonas Forslin och Alx, jag känner mig trygg i mitt bojkottbeslut efter att ha läst om era erfarenheter. Som sagt, jag tror säkert TK kan vara bra, men för oss är det inte värt risken att prova eftersom vi inte flyger longhaul mer än 1-2 gånger om året och då nästan alltid i samband med privatresor.
Alx, jag förmodar att maten blev sämre av den otroliga väntetiden.

Något som gör mig lite allmänt eftertänksam när det gäller business är att det precis som vid analogin dyr avancerad bil-billig enkel bil, finns mycket mer som kan gå snett på en resa i business. Någon annan som funderat i liknande banor?

Jag ska absolut prova business igen, men jag vet vilka varningstecken jag ska leta efter nu.
 

NyfikenGrau

Medlem
Liten rättelse av mig själv, bokstaven på boardingkortet anger i detta fall bara kabinklass, ingen ändring av bokningsklassen.
 

Jonas C

Medlem
Trist att upplevelsen inte levde upp till dina förväntningar. Har man flygt EgyptAir så har man ett lägre lågvattenmärke än Turkish när det gäller dålig service. Jag har än så länge haft turen att inte råka ut för en dålig besättning, men jag förväntar mig aldrig att servicen ska vara bra. Bortsett från den inkompetenta personalen så tycker jag annars att de är ett bra flygbolag.
 
Ni måste ha haft otur. På mina resor med TK IST-JNB och JNB-IST (samtliga i J class) har jag alltid varit mycket nöjd. Utmärkta säten, bra mat, bra IFE, bra flight tracking med camera view, och även servicen om bord är överlag bra, om än en aning ostrukturerad i bland. Loungen i IST slår det mästa som erbjuds i Europa, även om det i bland är väldigt fullt.

Johan
 

NyfikenGrau

Medlem
Jonas: Hehe, det var exakt 20 år sedan jag reste med EgyptAir, då var de iofs ok men det var ju economy där inte så mycket kan gå snett.

Jonas och Johan: Problemet för min del i detta fall när det gäller servicen, var inte att den var obefintlig, utan att den rentav gjorde resan mycket sämre. Det hade ärligt talat varit mycket skönare att flyga helt utan de flygvärdinnor och den kock (och den IFE) vi hade. Man hade garanterat fått mer sömn iaf.

Tror säkert de är mycket bättre i vanliga fall, annars skulle ingen åka med dem, och som sagt, loungen är den klart bästa jag besökt! Framför allt är loungematen otroligt fräsch och nylagad. Dock rätt fascinerande hur oerhört mycket folk det var både där och på resten av flygplatsen så tidigt som 05.30 - skulle tippa på att den iofs enorma loungen hade långt över 1000 besökare när vi lämnade den framåt sjutiden!
 
Toppen