Turkish Airlines har bokat om mig - Utan att informera mig?!

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Brandten, 26 September 2016.

1. Brandten

Brandten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bokade för en stund sedan en resa till Dubai och planerade in tiderna för att landa ungefär samtidigt med FruBrandten och därmed kunna åka hem samtidigt med bilen som står på Arlanda P51. Dessutom har vi barnvakt som flyger hem kl20:30 och jag ska skjutsa de ut till Arlanda.

Nu ringde jag Turkish Airlines för att fråga om hur många poäng det kostar att uppgradera till Business från Ecpnpmy (17500 miles&smiles points) när agenten plötsligt säger:

- Sir, i also have to inform you that your flight has been cancelled.
    - Eh... ok?!
    - Yes, instead of departing 03:15 and arriving 07:30 at SAW, you will depart 06:55 and arrive 10:45....at IST. The next flight will be departing 19:30 and arriving at ARN 22:00.
    - I have not received any information about this.
    - Sorry about this sir, do you want me to cancel your ticket free of charge or have me look at other flights?

Efter lite knappande så hittade hon plats på TK1795 som visserligen är bättre än TK1791 då jag i alla fall landar 17:05 och får några timmar i CIP loungen samt får flyga B777 istället för deras A330.

Tittade även i bokningen och alla platsreservationer är också borta (valde naturligtvis fönsterplats på alla leg).
    Frågan är: Ska jag bara finna mig i ombokningen eller kan jag göra något annat? Kommer jag ändå hem skitsent så kan jag ju lika gärna fråga om ombokning med något helt annat *A bolag (om man nu får göra så)? Vad hade ni gjort?

2. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är väl iofs ingen större katastrof - men visst kan du kräva ombokning till annat *A om det passar dig bättre. De informerar dig ju under 2 veckor innan flighten...

Smuffe och Brandten gillar detta.
  3. Brandten

Brandten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nä katastrof är det väl inte men passar jäkligt dåligt i min planering + att jag måste köpa nya biljetter till svärföräldrarna som är barnvakt.
    Lufthansa har några flighter som landar bra i tid, dock avgår de ju kl01 på natten från Dubai, menmen.

4. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ok, då skulle jag försöka få till det. Om jag minns rätt (sitter på telefonen och ska boarda nu) är det så att cider cancellation som inte informerats om minst 14 dagar innan avgång har du enligt EC2004/261 rätt till ombokning som passar dig. I praktiken brukar det innebära samma allians, även om det troligen i rättssak går att få igenom det ännu bredare.

Hade de informerat mer än 14 dagar innan är det återbetalning eller ombokning inom samma bolag som gäller (om de inte frivilligt ombokad på annat bolag).

Brandten gillar detta.
  5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För all del, testa hur väl TK följer EU261/2004 och kräv ombokning till annat bolag. Dock är inte Turkiet med i EU, så du har ju inte jättemycket hävarm om de vägrar, trots att de själva säger sig följa EU261/2004.

Mikaelqwe och Brandten gillar detta.
  6. Brandten

Brandten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det kommer ju inte gå någon nöd på mig i CIP loungen men ska ringa och fråga ändå. Om inte Lufthansa har plats så kanske det kan vara något... :p

upload_2016-9-26_14-21-41.png

Smuffe gillar detta.
  7. nota bene

nota bene Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Missade att det inte var någon ändring på utresan, då de definitivt hade varit tvungna att följa regelverket som gäller för EU, oavsett om de har egen policy att göra det eller ej.

8. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag antar att det är benet SAW-ARN som vart inställt?

9. Brandten

Brandten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Verkar inte finnas något DXB-SAW alternativ att boka längre heller (kl0315) och de sa bara att hela hemresan var CNL och att jag fått nytt flyg via IST.

10. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enligt ExpertFlyer finns DXB-SAW fortfarande klockan 03:15 däremot ingen flight med Turkish mellan SAW och ARN. (Det finns en flight med Pegasus klockan 10:35 men den lär nog inte Turkish vilja boka dig på).

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!