Senaste nytt

Turkish Airlines bjuder gratis sightseeing/övernattning/dayroom vid lång layover

pep

Medlem
Jag skulle satsa på att gå direkt till hotell-disken (utanför passkontrollen) och inte till loungen och tjata om vilrum.
?? Der står på Flyertalk at man skal have en voucher forinden i transit ved den internationale transfer desk. Men det er ikke helt klart om det er strengt nødvendigt, da flere synes at hoppe dette led over? Ved du eller andre helt præcist hvad som gælder ? Eller rettere - hvad virker bedst? Køerne i IST er jo ofte uhyggeligt lange...jeg gider ikke stå i 3 køer (Transfer, Hotel, Bus) for blot at komme ud af lufthavnen. Siden skal man jo ind igen (security etc.)
 

varva77

Medlem
Hur är det med incheckat bagage då man får övernattning? Kan man välja om man vill ta det med sig eller skall man packa en natts kläd/hygienuppsättning?
 

Juraj

Medlem
En till datapunkt. Jag åkte business award ARN - IST kl. 18.15 och sedan IST - CPH nästa morgon kl. 7.30. Om jag tolkar reglerna rätt, borde jag inte ha fått gratis hotellnatt då det finns möjlighet att åka ARN - IST - CPH med kortare transfertid än 7 timmar, men jag fick det ändå och utan några som helst frågor eller kommentarer. Det var ganska många vid hotelldisken. Det blev Radisson Blu. Inga matcheckar.

För övrigt hittade jag på Flyertalk att de nyss även började erbjuda övernattning på flygplatshotellet airside vilket jag ville testa. Jag frågade om detta i loungen, men blev bara hänvisad till hotelldisken utanför tullen. Dock är jag inte helt säker att personen som jag frågade förstod min fråga, hennes engelska var inte bra.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Juraj

Medlem
Hur är det med incheckat bagage då man får övernattning? Kan man välja om man vill ta det med sig eller skall man packa en natts kläd/hygienuppsättning?

Det får du nog bestämma dig när du checkar in bagaget - då brukar man få frågan om man vill att det åker hela vägen eller om man vill hämta ut det på transferflygplatsen.
 

pep

Medlem
...... Om jag tolkar reglerna rätt, borde jag inte ha fått gratis hotellnatt då det finns möjlighet att åka ARN - IST - CPH med kortare transfertid än 7 timmar, men jag fick det ändå och utan några som helst frågor eller kommentarer. Det var ganska många vid hotelldisken. Det blev Radisson Blu. ....
Dvs. at det ikke er nødvendigt først at få en voucher airside ved transfer desk (se hele spørgsmålet ovenfor)?
 

pep

Medlem
Jeg fik for nyligt STPC hotel i Istanbul uden problemer, selv om jeg rejste på billigste economy. Gik direkte ud af immigration til Hotel Desk og de kunne på 2 minutter sige at jeg var kvalificeret. Måtte vente lidt på transporten, men alt fungerede perfekt. Fløj CPH-EZE og valgte bevidst en "dårlig forbindelse". Nemt, da der kun går et fly i døgnet fra IST til EZE...Dejligt stort fly, hvor man kunne ligge udstrakt på de 4 midtersæder :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Gratis hotellrum vid nattlig transfer - När, var och hur? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
På Turkish:s hemsida står det olika på FAQ och den "vanliga" infosidan angående gratis hotell. På infosidan står det att "first":a flyget ska vara Turkish och "connecting flight". På FAQ står bara att anländande och avgående ska vara Turkish. Jag funderar på en biljett som går med annat bolag på första sträckan, sedan Turkish till Istanbul och sedan Turkish ut från Istanbul till destinationen, allt på samma biljett. Någon med erfarenhet om detta gör att man inte har tillgång till hotell, eftersom det första inte är Turkish, men däremot det som anländer och avgår Istanbul?

Edit: Dessutom bonusbiljett
Både inkommande flyg till Istanbul och avgående flyg från Istanbul ska vara Turkish Airlines flight om du pratar om gratis övernattning/dayroom.
Om gratis övernattning/dayroom:

Turkish Airlines - Special Service Requests - turkishairlines.com

Villkor:
  • Byte på Istanbul Ataturk flygplats (IST) ska vara mellan två Turkish Airlines (TK) flygningar.
  • Minst 10 timmars layover när man reser i Economy class och minst 7 timmars layover när man reser i Business class.

 
Inlägg från: Gratis hotellrum vid nattlig transfer - När, var och hur? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Både inkommande flyg till Istanbul och avgående flyg från Istanbul ska vara Turkish Airlines flight om du pratar om gratis övernattning/dayroom.
Tack för svaret, det var den frågan jag hade. Lite förvirrande med två olika svar (fått ett annat besked av @pep ). Ska ställa fråga om klargörande tilll honom/henne i den tråden.
 
Toppen