Senaste nytt

Turkish Airlines bjuder gratis sightseeing/övernattning/dayroom vid lång layover

Dr. Miles

Expert
Jag har själv bokat in familjen GOTBKK i sommar och på hemresan så har vi transfertid i IST på över 10h. Dessvärre så var de glasklara på att vi inte kunde få övernattning då det finns ett kvällsflyg istället (dryare) som vi kunde bokat utan lång transfer... Det finns dock snabbare alternativ för morgonkärran som vi är bokade på :(

Så kolla noga vilka alternativ ni har, tror samma sak gäller för sightseeingen...

Det är kanske en bra idé att skicka ett e-mail till hoteld@thy.com.

Touristanbul : : Istanbul in hours
Touristanbul skrev:
May all passengers attend ?

Only international transit passengers can attend . Your both flights should be with Turkish Airlines' flight numbers (codeshared or operated) and your connection should not be longer than 24 hours. Passengers may not get both accomodation service and Touristanbul on the same journey.
If you prefer accomodation, you may contact with our hoteldesk for terms and conditions (hoteld@thy.com). They will inform you that your booking is eligible or not.
 

NyfikenGrau

Medlem
Detta är väl ändå högt rimligt? Att man enbart erbjuder betald hotellövernattning till passagerare som helt omöjligt kan ta sig mellan två orter utan lång transfer är en sak; väljer man att övernatta på flygplatsen Istanbul av kostnadsskäl så tycker jag att det är självklart att man står för den hotellkostnaden själv!

Det är absolut rimligt i sig, men jag tycker problemet är att man väljer att inte informera tydligt om att det fungerar just så.

I alla fall jag får en känsla av att man medvetet undanhåller denna information för att det ska låta bättre (typ "vi betalar din stopover i Istanbul"). Som sagt, erbjudandet har funnits minst sedan 2008, så de har ju haft tid på sig att tydliggöra något som uppenbarligen ofta missuppfattas.
 

Ghoose

Medlem
Detta är väl ändå högt rimligt? Att man enbart erbjuder betald hotellövernattning till passagerare som helt omöjligt kan ta sig mellan två orter utan lång transfer är en sak; väljer man att övernatta på flygplatsen Istanbul av kostnadsskäl så tycker jag att det är självklart att man står för den hotellkostnaden själv!

Nu påstod ju inte jag att jag var besviken på TK utan det var snarare ett konstaterande av fakta som ju inte jätte tydligt skrivet på TK's hemsida. Jag är ju inte dummare än att om jag erbjuds något gratis (och standarden är ok) så varför inte ta del av det. Sedan finns det nog de som kanske har en stramare kostnadskalkyl än mig och de kan ju bli väldigt besvikna.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Inlägg från en annan tråd: Ett besök i Turkish Airlines nya business lounge i Istanbul | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Tack för tipset, men jag tänkte övernatta på hotell (Turkish erbjuder STPC, STopover Paid by Carrier). Anledningen till att jag vill in i loungen redan på kvällen innan är att jag eventuellt känner mig småhungrig då. Kan jag komma in på morgonen därpå också eller är det max ett besök som gäller?
Om jag har förstått det hela rätt, det måste vara tvingad layover över 10 timmar (i Economy) eller 7 timmar (i Business). Om det finns andra connections inom 7-10 timmar så erbjuds inte STPC.

Det finns tre flygningar dagligen mellan Stockholm - Istanbul och mellan Istanbu l -Köpenhamn.
Om du hade valt ex TK1792 ut från Stockholm skulle du ha hunnits att byta till TK1785 eller TK1787 samma dag inom 7-10 timmar. Så det kanske inte räknas som tvingad lång layover.

TK1792
ARN 0715 IST 1135
TK1794
ARN 1210 IST 1635
TK1796
ARN 1720 IST 2145


TK1783
IST 0905 CPH 1130
TK1785
IST 1440 CPH 1700
TK1787
IST 2020 CPH 2240​


Turkish Airlines - Special Service Requests - turkishairlines.com
Turkish Airlines skrev:
Special Service Requests
1. Do You Provide Accommodation Services at Transit Locations to Passengers Who Have Connecting Flights?

A complimentary hotel accommodation (maximum 2 nights) will be provided to our valuable passengers when there are more than 10 hours (for economy cabin passengers) and 7 or more hours (for business cabin passengers) waiting during their international connecting flights due to Turkish Airlines’ schedule structure. This service is not applicable when there is a shorter connection available within the time frame mentioned above. The first and the connecting flights must be with Turkish Airlines. All passengers must hold a confirmed reservation for the first and the connecting flights. Complimentary accommodation will be arranged with Turkish Airlines’ corporate partners and will be provided through the “Hotel Desk” located after the customs’ check point at the arrival. Passengers must check for any visa requirements when entering Turkey. In the event where a visa is not granted, Turkish Airlines assumes no responsibility for providing complimentary hotel accommodation. For further information, please call +90 212 4440849.
 
Jag har hittat en passande linje i business mellan LA och GOT med TK.

Vi har dock en layover i Istanbul på 15 h, har läst i andra trådar att Turkish bland annat erbjuder hotellövernattning vid långa layovers. Kan man aplicera detta på denna award bokning? Vilka regler krävs för att ta del av en sådan här möjlighet!
 

Dr. Miles

Expert
Jag har hittat en passande linje i business mellan LA och GOT med TK.

Vi har dock en layover i Istanbul på 15 h, har läst i andra trådar att Turkish bland annat erbjuder hotellövernattning vid långa layovers. Kan man aplicera detta på denna award bokning? Vilka regler krävs för att ta del av en sådan här möjlighet!
Det ska vara en tvingad layover.
Om det finns en tidigare scheduled flight som är inom gränsen för fri övernattning/dayroom har du inte rätt till tjänsten.
 

mha321

Medlem
Det ska vara en tvingad layover.
Om det finns en tidigare scheduled flight som är inom gränsen för fri övernattning/dayroom har du inte rätt till tjänsten.
Vet vi hur det fungerar om det finns en tidigare flight, men det finns inga award-platser tillgängliga på den? Det blir ju en annan sorts tvång..
 
Last edited by a moderator:

Dr. Miles

Expert
Vet vi hur det fungerar om det finns en tidigare flight, men det finns inga award-platser tillgängliga på den? Det blir ju en annan sorts tvång..
Nej, det räknas inte.
Som jag skrev i min tidigare inlägg, om det finns en tidigare scheduled flight som är inom gränsen, har du inte rätt till tjänsten.

Att du inte har valt en tidigare flight av olika skäl (ekonomiska, tillgänglighet osv) tar de inte hänsyn till.
 

mha321

Medlem
Nej, det räknas inte.
Som jag skrev i min tidigare inlägg, om det finns en tidigare scheduled flight som är inom gränsen, har du inte rätt till tjänsten.

Att du inte har valt en tidigare flight av olika skäl (ekonomiska, tillgänglighet osv) tar de inte hänsyn till.
Synd. Misstänkte att så var fallet, men synd ändå..
 
Toppen