Turkish Airlines bjuder gratis sightseeing/övernattning/dayroom vid lång layover

Diskussion i 'Star Alliance' startad av Dr. Miles, 5 September 2011.

1. Uppdaterad: 2015-11-25

Turkish Airlines bjuder gratis sightseeing i Istanbul när du har lång transfertid.

Om gratis sightseeingtur:

touristanbul

Hur ansöker man?:
    touristanbul > How to apply ?

Villkor:
    • Byte på Istanbul Ataturk flygplats (IST) ska vara mellan två Turkish Airlines (TK) flygningar.
    • Du måste ha minst 6 timmars transfertid OCH det ska vara mellan kl. 09 - 18.
    Ett exempel av deras schema:
    Screenshot20151125_04.png

Om gratis övernattning/dayroom:

Turkish Airlines - Special Service Requests - turkishairlines.com

Villkor:
    • Byte på Istanbul Ataturk flygplats (IST) ska vara mellan två Turkish Airlines (TK) flygningar.
    • Minst 10 timmars layover när man reser i Economy class och minst 7 timmars layover när man reser i Business class.

Last edited: 25 November 2015
    pierrea och Jakob Österberg gillar detta.
  2. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Valet är väl mellan det här och ett hotellrum medan man väntar?

Gäller det både resande i ekonomi och affärsklass?

3. Inget krav för specifik kabinklass, så antar jag att det gäller för alla Turkish Airlines resenär med internationell transfer.

4. India Alpha

India Alpha Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har haft en ofrivillig layover med TA i just IST (askmoln...) och hade faktiskt nöjet att då stresstesta TA:s service.
    Då jag var i transit från BOM fick de ordna ett hotell samt måltider. Efter ett par dagars rastlöst hotellvarande bestämde jag mig för att testa denna tjänst. Vi fick en guide som i början var formell och manusorienterad - och Istanbul innehåller en hel massa sten att visa upp. All sten är ju inte direkt kul att titta på så efter andra stoppet fick vi henne att lämna manus och visa lite av det riktiga Istanbul. Då blev det genast betydligt roligare.

Själva guidningen är klart användbar, ger en bra överblick och med några justeringar hade vi en kul eftermiddag. 3,75 av 5 getingar är betyget.

5. Gus

Gus Medlem

Turkish Airlines - Special Service Requests - turkishairlines.com
    Enligt detta ska man få en gratis hotellnatt i Istanbul om man behöver vänta mer än 10 timmar (i ekonomiklass) på sitt nästa flyg. Är det någon som har provat detta? Vi åker ARN-IST-BOM och vi landar kl. 21:45 i IST och planet till BOM går 19:35 nästa dag. Får vi en gratis hotellnatt då?

Till saken hör att det går ett tidigare plan ARN-IST på dagen som vi kan åka med och på så sätt hinna med planet till BOM samma dag (dock vill vi utforska Istanbul). Kommer personalen på hotel desk att ta upp detta? De få gånger jag har utnyttjat hotel via flygbolag tycker jag att personalen har varit ganska slapp och inte ifrågasatt liknande saker.

6. De här programmen (hotellövernattning eller sightseeing) har funnits i evigheter vad det verkar. Inte någon scam men kanske medvetet otydlig information ibland från TK?

Scammed by Turkish Air and their "free hotel" program - Istanbul Message Board - TripAdvisor

(inlägg nr 38 tar upp övernattningskraven i detalj)

Gus: Jag förstår det som att ni inte kommer att ha rätt till någon övernattning, däremot kommer ni, beroende på hur lång bytestid det är mellan ARN-IST och IST-BOM samma dag (måste vara minst 6 timmar), ha rätt till en sightseeingtur där tydligen allt ingår (mat, dryck etc).

Grundkravet verkar hela tiden vara, för båda programmen, att det inte finns någon kortare anslutning. Detta framgår inte glasklart på Turkish FAQ vilket man kan tycka är konstigt då programmen funnits i minst 5 år. Nyckelordet forced layover saknas ofta.

1 person likes this.
  7. Traveller

Traveller Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Riktigt bra initiativ. En sådan här tjänst borde finnas på många andra orter.

8. Gus

Gus Medlem

Tack för svar! Ja, verkligen. Det borde stå tydligare på deras hemsida att det bara gäller forced layover! Nu tolkar jag det som att det alltid gäller så länge det är mer än 10 timmar mellan planen. Men är kanske lika bra att boka ett hotell i förväg.

Någon som förresten har ett tips på ett enkelt (kommer bara sova där, sedan utforska staden) och centralt hotell? :confused:

9. Ghoose

Ghoose Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har själv bokat in familjen GOTBKK i sommar och på hemresan så har vi transfertid i IST på över 10h. Dessvärre så var de glasklara på att vi inte kunde få övernattning då det finns ett kvällsflyg istället (dryare) som vi kunde bokat utan lång transfer... Det finns dock snabbare alternativ för morgonkärran som vi är bokade på :(

Så kolla noga vilka alternativ ni har, tror samma sak gäller för sightseeingen...

10. twiggs

twiggs Medlem

Detta är väl ändå högt rimligt? Att man enbart erbjuder betald hotellövernattning till passagerare som helt omöjligt kan ta sig mellan två orter utan lång transfer är en sak; väljer man att övernatta på flygplatsen Istanbul av kostnadsskäl så tycker jag att det är självklart att man står för den hotellkostnaden själv!

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!