Senaste nytt

Turkish Airines 9/1-17 Trubbel.

Voyageur

Medlem
Kom till Istanbul med AirFrance nu i fredags 6 januari. Vid 17-tiden började det att snöa och blåsa på ordentligt. Det dåliga vädret höll i sig hela lördagen, i stort sett alla flighter var inställda. Flygplatsen i stort sett lamslagen. Trafiken började så smått komma igång igen under söndagen, men ett stort antal flighter inställda. Att flighter är inställda även idag måndag 9 januari är nog att räkna med. Mitt tips, undvik Istanbuls flygplats några dagar till om det går.

Var planerat att jag skulle börja återvända till Stockholm från Istanbul (via Paris) under lördagen, men kom iväg först 23.35 söndag kväll. Då ombokad för 4:e gången, direktflighten Istanbul - Stockholm.

För första gången i mitt liv har jag i helgen övernattat oplanerat på en flygplats, närmare bestämt i CIP-loungen. Vi var nog ett 100-tal resenärer som var kvar i loungen. Under helgen har det varit kaos på Istanbuls flygplats. Upplevde att det kom ca 10-15 cm snö på flygplatsen. Snöröjning verkar de inte ha så mycket att komma med. Snöhögar lite här och där, de skottade i princip bara där planet stod parkerat vid gaterna. Snön "utanför" planet kördes ner. Många transportbilar körde med snökedjor. Igår kväll när vi lämnade Istanbul så var det lätt snöfall och runt 0 grader. Det som slog mig var att ingen deicing utfördes på de flighter som avgick. Innan start såg jag att vingen var helt täckt med iskristaller som gnistrade under startbanans sken...

Turkish i denna situation är mitt eget personliga tycke ett ****bolag. Jag råkade ut för exakt samma scenario 2 år sedan under samma period och liknande snöstorm.

Vad som följde var ett totalt obakabelt bolag till att hantera situationer som denna. Flyg var strandade i 2 dagar pga snö. Bevisligen är snö ingen super ovanlighet i Istanbul och TK kanske borde fundera mer på att ha beredskap för detta då det händer. Vi pratar ju faktiskt om ett av de större flygbolagen i världen och inte ett inrikesbolag i Kongo.

Hoppas att situationen löst sig för det bästa för alla.
 

fredrik996

Medlem
Hej! Tack för all hjälp. vart panik på arlanda efter ha stått länge med mannen på turkish hjälpcenter. Han kunde inte boka om oavsett vilka alternativ jag gav honom. Han påstod sig inte få svar av nått flygbolag när han ställde fråga i datorn, Föreslog, Etiopian, Qatar, British, Air Berlin som hade ledig platser men det var helt omöjligt för han att få till något på datorn. Han berättade att dagarna innan hade dom i möjligaste mån bokat om till andra bolag för folk som hade annan destination än Istanbul men dag 3 gick det inte alls. Slutade med att jag får refund för utresan, och fick köpa SISTA enkelbiljetten 60 minuter innan avgång med Qatar för 3200:-, Stanna kvar på Arlanda och vänta på bättre tider gick inte så de va bara att bita i det sura äpplet och betala och springa till planet. hade 1.15h bytestid i doha och det var lika där springa till nästa för att landa på Dubais lilla flygplats lokaltid 0445. Som lök på laxen så vart de punka på taxin från flygplatsen till Hotellet också........ Men nu är ja framme och har stökat av de som jag skall göra idag. Imorgon Börjar träningen för Racet. Ni kan följa våra eskapader live på 24hseries.com ALFAB Racing heter teamet och vi ett svenskt tea som kör i ? Världens största 24 timmars lopp i Bilracing.
 

johhenrik

Medlem
Vad som följde var ett totalt obakabelt bolag till att hantera situationer som denna. Flyg var strandade i 2 dagar pga snö. Bevisligen är snö ingen super ovanlighet i Istanbul och TK kanske borde fundera mer på att ha beredskap för detta då det händer. Vi pratar ju faktiskt om ett av de större flygbolagen i världen och inte ett inrikesbolag i Kongo.
Även om jag håller med dig om att de är struliga vid strul, men de är inte direkt ensamma om att ha problem när det snöar. Jag pendlade mycket till AMS under en period och det var ingen lysande kombo med 1-2cm snö i Amsterdam heller... Det är många flygplatser som inte hanterar snö väl tror jag.
 
Turkish i denna situation är mitt eget personliga tycke ett ****bolag. Jag råkade ut för exakt samma scenario 2 år sedan under samma period och liknande snöstorm.

Efter min senaste upplevelse med Turkish Airlines nu i helgen så är jag mycket skeptisk till bolaget. Det inträffar alltid vädersituationer som flygbolagen inte kan ansvara för. Det som särskiljer bra från dåliga bolag är hur de hanterar säkerheten och hur de hanterar sina kunder i dessa situationer. Har aldrig varit med tidigare på någon flygplats att personalen i Transfer desk står och hysteriskt skriker rätt ut till väntande passagerare, I medvind så uppskattas nog Turkish Airlines med sin ombordservice och Cip Lounge, men när det väl gäller då visas en skrämmande bild upp av Turkish Airlines. No more TK för mig.
 
Last edited:
Toppen