Senaste nytt

Turkiet går över till vintertid först den 8 november!

PYRZ

Medlem
Men tillbaka till Turkiet: hur långt innan en sådan här justering måste man meddela världssamfundet? Det blir ju lätt rörigt om alla skulle få välja sina egna tider baserat på vad som händer i landet vid övergångarna...

Det finns väl inget "måste"?Antar att alla länder kan ändra denna regel när de känner för det utan att behöva meddela ngn (det är ju trots allt politiker som fattar detta beslut och de kan ju inte tänka logiskt). Men just i Turkiets fall så bestämdes och kommunicerades detta den 1:e oktober.
 

erc

Medlem
Försöker bli klok på förändringen av DST-datumet i Turkiet kring en sedan länge bokad biljett.

Nedanstående tider är direkt från SAS.

Jag flyger från Köpenhamn till Gazipasa på lördag. Avresa lokal tid 10:20, ankomst lokal tid 15:05. Flygtid 2h45m. Utan tidsskillnad skulle ankomst varit 13:05. Två timmars tidsskillnad ger 15:05. Begripligt.

Hemresan från Gazipasa avgår lördagen den 7 november. Avresa 15:55, ankomst Köpenhamn 18:50. Angiven flygtid 4h55m?!? Här tappar jag bort mig. Med en flygresa på 2h55m borde ankomst vara 18:50 turkisk tid, dvs 20:50 dansk tid. Vore Köpenhamn min slutdestination slutar förvirringen i... blotta förvirringen Men - jag har en connection CPH-OSL med avgång 20:40. Och den blir ju svår att hinna med om jag landar 20:50...

Skärmavbild 2015-10-29 kl. 20.32.56.png


Brister min logik? Eller har jag en problematik att ta hand om?

EDIT: Inser nu att jag ju landar 16:50 dansk tid om flygningen går på utsatta 2h55min. Det blir inte tight på CPH. Det blir drygt. Suck.
 
Last edited:

Treo

Medlem
Ditt tankefel ligger här: 18:50 turkisk tid, dvs 20:50 dansk tid. 18:50 turkisk tid är 16:50 dansk tid (aktuellt datum).
 

erc

Medlem
Ditt tankefel ligger här: 18:50 turkisk tid, dvs 20:50 dansk tid. 18:50 turkisk tid är 16:50 dansk tid (aktuellt datum).
Insåg tankefelet strax efter jag postat inlägget... Men tack.

I SAS-appen är flygtiderna ändrade till 3h45m på utresan och till 3h55m på hemresan. Det är ju också ett sätt...
 
Toppen