Turista i Ryssland med visum

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Malu, 28 Januari 2013.

1. Malu

Malu Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns en annan tråd där vi diskuterar transit i Ryssland UTAN visum - men jag funderar på hur man ordnar en resa MED visum? Enligt info på ambassadens hemsida så räcker det inte med t-o-r-flygbiljett samt betalt hotell, utan man ska åka med en godkänd researrangör också! Stämmer detta verkligen? Hur kan man lösa detta? Det vore intressant att ta några dagar i Moskva om man ändå ska dit och tillbaka... ;)

2. Frigidus

Frigidus Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ring hit! Här fixar jag mina visum snabbt o enkelt. Dock endast affärsvisum så lite osäker på turistvisum. Men dom ger bra info om du ringer.

3. Frigidus

Frigidus Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  4. Johan_G

Johan_G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har för mig att hotellet kan utfärda en inbjudan åt dig och på så sätt agera som arrangör i ambassadens ögon. Iofs var det ett par år sedan jag hörde detta och det kan ha ändrats, jag vet att de skärpte kraven kring inbjudningar för affärsvisum förra året i alla fall. Riktigt meckigt brukar det vara att söka ryssvisum.

En researrangör hjälper dig med visumbiten och de flesta som jag har sett kan hjälpa dig med hotell och/eller flyg efter eget önskemål så man behöver inte åka på någon av deras paketresor för att få hjälp. Annars om du inte vill blanda in researrangörer kan jag rekommendera att du vänder dig till Comet Consular Services, de har hjälpt mig att fixa ryssvisum alla gånger jag behövt och deras service tycker jag håller en hög nivå. Jag är osäker på vad de kostar dock eftersom allt skett genom jobbet.

Eastberg och ulagun gillar detta.
  5. De som har pass från Schengen land (Sverige inkluderat) glöm inte att skaffa intyg från försäkringsbolaget.

Allmän information

6. Johan_G

Johan_G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Och beroende på vad de är på för humör så kan det vara så att ett vanligt intyg som man printar ut själv från försäkringsbolagets hemsida inte duger utan det ska vara ett med riktig signatur och helst en stämpel, ryssarna är stämpelfetischister av rang.

7. Marcus01

Marcus01 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag kan kolla på jobbet imorrn om du vill, jag har all aktuell info där.

8. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så var det för mig. Vad gäller "godkänd researrangör" brukar de byråer som jobbar mot Ryssland kunna fixa detta. Det handlar i slutändan om att du ska betala en liten slant till någon.

9. Johan_G

Johan_G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så sant. Hade det varit jag som skulle iväg på ett turistvisum så hade jag definitivt tagit hjälp av en arrangör, flygbiljetter hade jag ordnat med själv men arrangören hade fått ta hand om hotell, inbjudan och visum. Då får man ett paket som funkar med en gång och slipper bakslag med bokningar och visum. Det är helt klart värt en liten slant.

10. NotRyan

NotRyan Medlem

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!