Senaste nytt

Tur och retur till Shanghai

tobbe88

Medlem
Hej! Här kan ni läsa mitt försök till reserapport ifrån Arlanda till Shanghai och tillbaka, som gjordes förra veckan.

IMG_1469.JPG


Då var det dags för min andra resa i business class, som även denna gång blev resan med Qatar Airways (2 för 1 deal). Ber om ursäkt för de varierade bildkvaliteten, ev stavningsfel samt syftnings fel.

Anlände till Arlanda ca 3 timmar innan avgång eftersom SJ har ibland lite svårt att hålla tider ;). Incheckningen gick smidigt och vi (jag och flickvännen) var igenom säkerhetskontrollen samt passkontrollen på 20 min. Visste inte att Qatar hade bytt till aviator lounge (samma Emirates använder). När vi anlände till loungen var den tom. Utbudet var mackor med lax, chips, nötter, vin och diverse andra drycker. Helt okej men inget WOW-faktor.

IMG_0363.jpg
IMG_0364.jpg
IMG_0366.jpg


Ca 60 min innan avgång började vi röra på oss mot gaten för att spana in 787. Gick snabbt att gå igenom passkontrollen vid/i gaten (egen kontroll för business class passagerare). Fick sitta ner och vänta ett par minuter, sedan var det boardning. Det var andra dörren (L2) som användes, även här var det egen kö för status samt business class resenärer.

Fick ett varmt välkomnade i dörren samt visad till min plats. Ganska snabbt blev jag tillfrågade vad jag ville ha och dricka, valtet föll på champagne. Jag tog vanlig (brut) medans flickvännen tog rosé champagne. Vi både tyckte att min var godare. Efter säkerhetsvideon, tog de våra mat beställningar och därefter lyfte vi mot Doha.

IMG_0369.jpg

IMG_1475.JPG



Flickvännens Entertainment system (Oryx) fungerade inte där hon satt, så hon bytte och även där fungerade inte systemet. Kabinpersonalen startade om båda systemen men de fungerade tyvärr inte. Men på tredje stolen fungerade Oryx. Det var tur att beläggning i business bara var 50%, för det hade varit sjukt tråkigt utan Oryx i 6 timmar. Något som var tråkigt var att det var samma filmer och tv-serier på dit vägen som på hemvägen. Oryx innehåller många titlar så man hittade alltid något att titta på men i alla fall, det hade varit kul om de hade några andra avsnitt av serie samt lite andra filmer på hemvägen.

Servicen började med en lite kanapé som smakade mycket gott fast den inte såg så apitit retande ut. Som följdes upp med butter chicken, som smakade väldigt gott. Till efterrätt beställde jag mandelkaka med glass. Glassen var otroligt hård, den gick inte att dela så den hoppade jag över. Lite besviken blev jag att man inte fick något snacks eller något innan man landade.

IMG_0372.jpg IMG_0373.jpg IMG_0374.jpg

Vi landade till tiden och dockade till på HIA. En lite promenad på ca 5 min till säkerhetskontrollen (business class resenärer hade en egen kontroll). Därefter gick vi till Al Mourjan lounge där vi satte oss och tog lite att dricka. Undersökte inte loungen inte något större utöver att det fanns en restaurang en trappa upp samt ett smörgårds/sallads-restaurang på entréplan. Utöver det fanns det små stationer med dryck och enklare tilltugg.


Ca 1 timme innan avgång till Shanghai (PVG) gick vi iväg till gaten. Det var full fart där, mycket folk som skulle åka till PVG. Efter lite väntan började vi borda, de använde två dörrar för boardning (L1 och L2). Blev även här varmt välkomnad samt visad till våra platser, fullt i business class kabinen. Dryck erbjöds och ett tag därefter lyfte vi mot PVG. Eftersom jag var trött, tackade jag nej till maten, men flickvännen tog något med kyckling, hon tyckte det var mycket gott. Efter en ganska god natts sömn väcktes vi för frukost serveringen. Jag fick juice, te, frukttallrik och en omelett med ost. Frukosten var helt okej. Därefter landade vi ca 10 min efter tid tabell.


Hemresan:
PVG till ARN via Doha.

Efter en taxifärd som man kan sammanfatta: Taxi- The Shanghai version.

Vi anlände i nästan allt för god tid till flygplatsen, vilket innebar ca 2 timmars väntan innan check in öppnades.

Det var en otroligt lång kö för incheckning eftersom de hade bara en ingång till incheckningsområdet. Eftersom vi flög business gick jag fram och frågade om personen som styrde kön kunde göra så vi kom in i business kön (eftersom jag såg andra resenär som reste i business hade gjort det). Personen tittade och sa ställ dig i kön. Jag tittade väldigt förvånade och gick där ifrån. Flickvännen tyckte inte att vi ska ställa oss i kön så hon gick fram till personen igen och pekade att det stod business och då släppte personen in oss. Incheckning gick ganska snabbt, incheckningspersonen gav ett kyligt intryck.

Vi gick igenom passkontrollen och sedan till VIP/business class säkerhetskontroll, vilket gick snabbt. Därefter bar det av till lounge 69 som var under all kritik. Finns inte så mycket att säga utöver att utbudet var tråkigt och dåligt.

IMG_1467.JPG

När det var dags att börja be ge sig till loungen ändrade helt plötsligt gaten, tyckte det var lite konstigt att man ändrar gaten 1 timme innan flyget avgår. Ny gate innebar att man fick åka buss ut till flygplanet. Väl ombord fick man ännu ett varmt välkomnade och visad till sin plats. Business kabinen hade en beläggning på ca 50%. Strax innan utsatt tid säger kapten att vår resa blir ca 1 timme och 15 min sen eftersom att det är så mycket flygplan över Shanghai??

IMG_1471.JPG
IMG_1472.JPG
IMG_1473.JPG


De börja servera maten när vi står på marken i stället. Jag får en kalkonwrap med chips till och flickvännen åt en kycklingsallad. Efter ca en timme rullar vi ut på startbanan och var ganska kvickt i luften. Sov halv bra på flygningen eftersom vi hade en del turbulence. Ca 2 timmar innan landning blev vi väckta. Apelsin jucice te som dryck. Jag tog frukttallriken samt gravad lax, det smakade mycket gott. Vi landade i Doha ca 1 timme och 30 min sent.

IMG_0379.jpg

Vi gick loungen där vi tog var sin dusch, väldigt fräscha duschar. Sedan tog vi lite dryck. Ganska snabbt var det dax för boardning till Stockholm, när vi kom bort till gaten byter de helt plötsligt, ca 5 min innan vi ska boarda… Åå, då är vi säker försenade. Efter lite om och men så får vi en ny tid, kl 09.00, 20 min efter vår ordinarie avgångstid. Vi gick tillbaka loungen och år frukost. Fanns mycket frukost att välja mellan, t.ex. äggröra, bacon, pankakor, crep, bröd av olika sortes, massa på lägg osv. Här kan man säga WOW faktor. Vid 09.00 fick vi reda på att nya tid blev 13.30. Jaja det är inte så mycket vi kan göra åt saken än att sitta i loungen och softa.

Planet avgick ca 13.30 och landade i Stockholm 18.55.

Maten var god, tog en kyckling sallad till huvudrätt. Kycklingen var mycket god.

IMG_1479.JPG

IMG_1482.JPG

Maten var god, tog en kyckling sallad till huvudrätt. Kycklingen var mycket god.
IMG_1492.JPG

Flickvännens mat
IMG_1494.JPG

IMG_1497.JPG


Våra priotaggade bagage kom först på bandet!=)


Sammanfattningsvis:

Sedan artikeln/arna om arbetsbolaget presenterats i kvällspressen har jag varit skeptisk att flyga med Qatar. Dock köpte jag ändå biljetterna eftersom ekonomin inte kunde tillåta något annat bolag om vi skulle ha flygit business. Det skar i mitt hjärta när jag såg de människor som jobbade där, detta gjorde att upplevelsen påverkades lite (men jag har mig själv bara att skylla på, jag hade inte behövt boka med Qatar).

På mina två resor med Qatar tycker jag att de har blivit som mer service minded och det känns som man får en lite relation med personalen. För mig känns det som mer genuint. Även att de flyger med 787, tycker jag har blivit ett rejält ansiktslyft för Qatar.

Min flickvän tyckte så här efter hennes första business class resa: ”Det är inte maten på flyget man betalar pengarna för, utan det är allt annat runt om kring, slippa stå i kö, stolen, atmosfären och ha till gång till loungen. Jag kommer nog aldrig mer kunna åka ekonomi efter det här…”

Jag kan inte mer än att hålla med henne (med min lilla erfarenhet).

Hoppas ni uppskattade min reserapport =)
 

tobbe88

Medlem
Hej 011430121! Jag har mailat Qatar om detta, var det rätt? Är verkligen inte hemma i de där reglerna... I mailet nämnde jag inget om EG261/2004. Det kanske man ska göra?
 

adhoc76

Medlem
Fast vänta nu.... Det var väl flyget FRÅN Doha som var försenat? Då gäller ju regeln att det måste vara ett bolag med säte inom EU för att regeln ska vara tillämplig. Qatar airways är det inte.
 

adhoc76

Medlem
Reglerna säger väl att EG261/2004 är tillämplig på alla flygningar FRÅN flygplats i ett EU-land oavsett var bolaget har sitt säte, men när det gäller TILL en flygplats inom EU FRÅN icke EU-land så måste bolaget ha sitt säte inom EU för att man ska kunna åberopa sagda regelverk?
 

tobbe88

Medlem
Tack:)! air-conditioner fungerade inte... Tydligen var det så att air-conditioner på första hade pajats, sedan hade de ett annat plan i hangern men tvyärr var det samma fel på det planet. Detta gjorde då att vi fick vänta på ett plan som var ute och flög.
 
Toppen